Skrangling i kjede Saab 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Skrangling i kjede Saab 9-5

Legg inn av Paul N1176 » 31 mai 2011, 18:01

thoro skrev:Hallo Ingvar N629. Lurte bare på hva det omtrent koster
å bytte kjede. Forstår ikke hva det innebærer "å bytte komplett".
det han mener med komplett er att alt må byttes, registerkjede sats med kjeder og drev og nye drev og ny kjede til balanseakslingene.. grunnen til att det er så dyrt å skifte er att motor og gearkasse må ut fra bilen..

billig metoden er vel å bare dra gjennom ny registerkjede uten å bytte drev.. dette kan vel bli det dyreste i lengden siden du ikke får sett tilstanden på balanseaksel kjeden :cry:
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Skrangling i kjede Saab 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 31 mai 2011, 22:27

Stemmer som Paul sier, og hvis kun kjedet byttes så vil de gamle drevene slite ut det nye kjedet veldig fort. "Komplett" er begge kjedene, alle drev og glideskinner samt strammer til balansekjedet. Bunnpanne og oljesil bør renses samtidig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Macisen85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 13 jan 2011, 11:10
Medlemsnummer: 48956

Re: Skrangling i kjede Saab 9-5

Legg inn av Macisen85 » 02 jun 2011, 11:38

Ingvar N629 skrev:Stemmer som Paul sier, og hvis kun kjedet byttes så vil de gamle drevene slite ut det nye kjedet veldig fort. "Komplett" er begge kjedene, alle drev og glideskinner samt strammer til balansekjedet. Bunnpanne og oljesil bør renses samtidig.

Så det er også problemer med olje sil på BENSINER?
aldri hørt om tettoljesil på bensiner før.
er dette noe saab sliter med eller?
eller er deet på grunn av service intervallene, egentlig vet jeg ikke hva service intervallene er men jeg kommer til å ha service hver 15.000 uansett.
Longlife olje opplegget noen bilmerker holder på med er vist bare med på å lage f***skap.
Bytt olje en gang i året eller hver 15.000 km ser at hvertfall ford har 30.000 km og audi har noen 30.000 servicer som de kaller longlife. Etter min erfaring er dette bare tull og ekstra utlegg.

Og helt enig skal du skifte skjedde så skifter du alt ikke bare skjede. koster litt mere men da vet du hvertfall at alt er på stell.
og ikke at de slitte drevene bare bryter ned den nye skjeden på rekord tid.
Mvh Macisen85

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Skrangling i kjede Saab 9-5

Legg inn av doo-kie » 02 jun 2011, 11:49

Macisen85 skrev:
Ingvar N629 skrev:Stemmer som Paul sier, og hvis kun kjedet byttes så vil de gamle drevene slite ut det nye kjedet veldig fort. "Komplett" er begge kjedene, alle drev og glideskinner samt strammer til balansekjedet. Bunnpanne og oljesil bør renses samtidig.

Så det er også problemer med olje sil på BENSINER?
aldri hørt om tettoljesil på bensiner før.
er dette noe saab sliter med eller?
eller er deet på grunn av service intervallene, egentlig vet jeg ikke hva service intervallene er men jeg kommer til å ha service hver 15.000 uansett.
Longlife olje opplegget noen bilmerker holder på med er vist bare med på å lage f***skap.
Bytt olje en gang i året eller hver 15.000 km ser at hvertfall ford har 30.000 km og audi har noen 30.000 servicer som de kaller longlife. Etter min erfaring er dette bare tull og ekstra utlegg.

Og helt enig skal du skifte skjedde så skifter du alt ikke bare skjede. koster litt mere men da vet du hvertfall at alt er på stell.
og ikke at de slitte drevene bare bryter ned den nye skjeden på rekord tid.

Bytt olje på maks hver 10000km du=) det er det som saab anbefaler.
Står i serviceheftet dit.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Macisen85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 13 jan 2011, 11:10
Medlemsnummer: 48956

Re: Skrangling i kjede Saab 9-5

Legg inn av Macisen85 » 02 jun 2011, 11:54

Ok tusen takk for svar.
Vis bilen jeg har kjøpt ikke har skiftet olje hver 10.000km
bør jeg da sjekke oljesilen min?

Har en 9-5 2.0t 2004 Vector?
Mvh Macisen85

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Skrangling i kjede Saab 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jun 2011, 12:01

Macisen85 skrev: Og helt enig skal du skifte skjedde så skifter du alt ikke bare skjede. koster litt mere men da vet du hvertfall at alt er på stell.
og ikke at de slitte drevene bare bryter ned den nye skjeden på rekord tid.
Jeg er gift, og har ikke planer om å skifte skjede... enkeltvis eller med tilbehør.

Men fra spøk til alvor, søk på "oil sludge" her på forumet, så finner du masse informasjon.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Macisen85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 13 jan 2011, 11:10
Medlemsnummer: 48956

Re: Skrangling i kjede Saab 9-5

Legg inn av Macisen85 » 02 jun 2011, 12:10

Ingvar N629 skrev:
Macisen85 skrev: Og helt enig skal du skifte skjedde så skifter du alt ikke bare skjede. koster litt mere men da vet du hvertfall at alt er på stell.
og ikke at de slitte drevene bare bryter ned den nye skjeden på rekord tid.
Jeg er gift, og har ikke planer om å skifte skjede... enkeltvis eller med tilbehør.

Men fra spøk til alvor, søk på "oil sludge" her på forumet, så finner du masse informasjon.


Haha må bare beklage. er en grun til at jeg er bilmekaniker er fulli dyslekis så skrive feil det er noe jeg kan :D

Takker for svar
Mvh Macisen85

Brukeravatar
thoro
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 11 des 2006, 11:06
Medlemsnummer: N821
Bil: 9-5 2.0 Vector Sport 2005
Sted: Akershus

Re: Skrangling i kjede Saab 9-5

Legg inn av thoro » 02 jun 2011, 15:15

Fikk dette svaret etter å ha forespurt i Sverige.

"Om det är en komplett sats vi ska byta så hamnar priset runt 16000kr. Då byter vi kam och balansaxelkedja styrskenor och lite olika delar som har med kedjorna att göra.
Vad är anledningen till att du önskar bytet? Vi har nog inte bytt några kedjor på årsmodell -04 och nyare."
thoro - 9-5 2.0t Vector Sport sedan aut. 04/05.

Brukeravatar
bullit87
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 658
Registrert: 04 mar 2010, 22:33
Medlemsnummer: n1873
Navn: kristoffer
Bil: Saab 900R
Sted: Toten
Kontakt:

Re: Skrangling i kjede Saab 9-5

Legg inn av bullit87 » 03 jun 2011, 06:44

lever blokka di til maptun.
da får du ny overhalt blokk med nytt reg kjede for samme pris som Bare prisen oss saab tar for regkjede bytte
skjekk det ut på maptun.no
M96 Saab 900 turbo, sommerbilprosjekt
http://www.garaget.org/bullit87

heimelaga
Innlegg: 4
Registrert: 21 apr 2013, 20:06

Re: Skrangling i kjede Saab 9-5

Legg inn av heimelaga » 11 mai 2013, 03:05

på min 95 2001mod blir skranglelyden borte etter 1min med kjøring. jeg leverte den inn på saab og de sa at jeg burde bytte reg-kjede og balansekjede "snart". kjører rund med hjerte i halsen for at det skal ryke. spørsmålet mitt er vel det er greit så lenge det ikke bråker over lengre tid eller er jeg helt ute på jordet?? kjedestrammeren ble målt til 18mm hvis det sier noen noe.

Svar