Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Danielm
- 2.0 bar

- Innlegg: 724
- Registrert: 08 aug 2009, 00:37
- Navn: Daniel
- Bil: 9000 CS 92 B202I
- Sted: Bodø
Legg inn
av Danielm » 10 apr 2011, 21:20
Ingvar N629 skrev:Hvordan har du sjekket at den ikke drar falskluft da?
Hvordan går den på last? Sjekket posisjonsgiveren på spjeldet?
har sjekka alle slanger og slangklemmer. ingen slanger som er hull eller dårlig.
hva er posisjonsgiver? og hvordan den går på last?
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 10 apr 2011, 21:23
Det er ikke lett så se en luftlekkasje ved bare å se på slanger og koblinger. Trykksett hele innsugssystemet fra LMM og inn.
Vinkelgiveren på spjeldet skal gi fra seg et klikk når spjeldet går til stengt posisjon.
Last= belastning på motoren, altså ikke tomgang.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Danielm
- 2.0 bar

- Innlegg: 724
- Registrert: 08 aug 2009, 00:37
- Navn: Daniel
- Bil: 9000 CS 92 B202I
- Sted: Bodø
Legg inn
av Danielm » 10 apr 2011, 21:40
jaokei. han som eier bilen kan ingenting om bil. og jeg er litt lei av å skru på den bilen selv siden jeg har hatt den. men kan opplyse han om det. han pratet om å sette den inn på verksted.
men takker for alle svar

Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 10 apr 2011, 23:46
Slått sammen emne med det andre identiske emnet du har, og flytta til korrekt forumdel.
-
Danielm
- 2.0 bar

- Innlegg: 724
- Registrert: 08 aug 2009, 00:37
- Navn: Daniel
- Bil: 9000 CS 92 B202I
- Sted: Bodø
Legg inn
av Danielm » 11 apr 2011, 21:08
Jeg kom plutselig på en ting.
da jeg eide bilen fjærna jeg resonansboksen og monterte jeg K&N filter på den. har det noe å si ? drar den inn for mye luft og registrer lmm feil da?
har jo resonansboksen liggende. mulig vi må prøve å sette på den igjen..
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 12 apr 2011, 07:59
Hei.
Monter tilbake orginalt. Ser ikke hva det er å hente i å montere et slikt filter.
I mine øyne blir det bare merarbeid
Lettere å feilsøke på en bil som er i orginal stand også
/ Pål
-
Danielm
- 2.0 bar

- Innlegg: 724
- Registrert: 08 aug 2009, 00:37
- Navn: Daniel
- Bil: 9000 CS 92 B202I
- Sted: Bodø
Legg inn
av Danielm » 12 apr 2011, 14:24
får hjelpe han med å sette tilbake det originale når jeg kommer hjem i helgen.
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
-
Danielm
- 2.0 bar

- Innlegg: 724
- Registrert: 08 aug 2009, 00:37
- Navn: Daniel
- Bil: 9000 CS 92 B202I
- Sted: Bodø
Legg inn
av Danielm » 14 apr 2011, 14:40
Nå tror jeg jeg vet hva som er galt med bilen! kom på en liten ting jeg prøvde med mamma sin 9000.
jeg tok av kontakten på lmm på mamma sin 9000 og da jaget den på tomgang. da jeg satte på kontakten var alt iorden.
så sjekka jeg på gammel biln min (han som kjøpte den og plages) den går jo ujevnt på tomgang både med og uten kontakten på lmm. og nå har i tilleg check engine kommet på igjen og feilkoden er at det er feil med lmm. så jeg tipper han må kjøpe helt NY lmm. right?
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 14 apr 2011, 20:02
hei
Prøvebytt med lmm på "mamma" sin 9000?
Kan jo være brudd i klablinga også?
/ Pål
-
Danielm
- 2.0 bar

- Innlegg: 724
- Registrert: 08 aug 2009, 00:37
- Navn: Daniel
- Bil: 9000 CS 92 B202I
- Sted: Bodø
Legg inn
av Danielm » 15 apr 2011, 15:32
går ikke ant. er en annen lmm på hennes enn på den andre 9000.
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
-
Danielm
- 2.0 bar

- Innlegg: 724
- Registrert: 08 aug 2009, 00:37
- Navn: Daniel
- Bil: 9000 CS 92 B202I
- Sted: Bodø
Legg inn
av Danielm » 24 apr 2011, 23:44
Har nå bytta lmm og det ble litt bedre. motor går jevnt på tomgang når motoren blir litt varm. men eksosen er ujevn :S
har sjekka med startgass på slanger og ingen lekasjer. skjønner INGENTING lengre :S
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
-
Danielm
- 2.0 bar

- Innlegg: 724
- Registrert: 08 aug 2009, 00:37
- Navn: Daniel
- Bil: 9000 CS 92 B202I
- Sted: Bodø
Legg inn
av Danielm » 03 jun 2011, 21:03
saab 9000 cs 1992 modell(ny karroseriet, med gammel motorn) 2.0 suger uten turbo eller tennkasett.
solgte den til en nabo borti her og han fikk problemer med den i vinter her. først gikk bensinpumpa. så den er bytta komplett heile greia med tankmåler og alt. nytt bensinfilter, nytt luftfilter, ny tomgangsmotor, nye plugger, har sjekka gnisten og den er iorden. har også bytta luftmassemåler. men den jager fortsatt på tomgag. ujvent tomgang og at den rykker litt når man skal dra på. har sjekka også at den ikke drar falskluft og det gjør den heller ikke.
alle rele og sikringer er iorden.
har ingen anelse lenger.
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
-
Thomashfh
- 0.7 bar

- Innlegg: 111
- Registrert: 05 nov 2008, 12:58
- Medlemsnummer: N1722
- Navn: Thomas Haugen Foldal
- Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
- Sted: Bergen / Hordaland
Legg inn
av Thomashfh » 04 jun 2011, 09:35
da må du sjekke lambdasonden ? du må bare fortsette å utelukke ting, som du ser i andre tråder, så kan man lete på alle andre steder, og når man endelig finner feilen, så "hvorfor tenkte jeg ikke på det! " men sjekk andre ting som kan få den til å jage, har wire til gassspjeld hengt seg fast? gjør tomgangsmotoren det den skal? osv
Lykke til

saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta

*
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
-
9000-fan
- 0.7 bar

- Innlegg: 101
- Registrert: 09 apr 2009, 12:56
Legg inn
av 9000-fan » 04 jun 2011, 18:57
Enig med Thomashfh. Selv har jeg hatt suksess på flere 9000i CC med å spraye f eks WD40/CRC 5-56 inni MAP-sensoren (eller hva det heter). Det er en plastboks med el-tilkobling i forkant av spjeldhuset, vis à vis der gasswiren er festet. Den er festet med to 7 mm bolter. Kobl fra el-kontakten, skru boksen helt av. Det går en aksling inn i den, så den må dras et par cm ut for å få helt løs. Trykk den så full med WD40 og montèr sammen igjen.
Rotoren kan også være en luring om den er gammel. Den kan sprekke i bakkant og gi tildels periodisk feil på tenningen.
-
Danielm
- 2.0 bar

- Innlegg: 724
- Registrert: 08 aug 2009, 00:37
- Navn: Daniel
- Bil: 9000 CS 92 B202I
- Sted: Bodø
Legg inn
av Danielm » 05 jun 2011, 15:40
er ikke map sensor på bilen. men lambdaen må sjekkes. fikk lest av feilkoder idag og det kom ikke opp noen feilkoder...men lambdaen er fra bilen var ny sååeh.. og bilen er gådd ca 215k
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker