9-3 TiD "hakker" på 1500rpm
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 15
- Registrert: 31 mai 2011, 11:03
- Bil: 2007 Saab 9-3 TiD
9-3 TiD "hakker" på 1500rpm
Som tittelen sier opplever eg at min 2007 9-3 TiD hakker litt i det eg akselererer gjennom 1500rpm. Det skjer dersom eg akselererer sakte og det skjer i alle gir.
Er det noen her som har en idè om hva det kan være?
Er det noen her som har en idè om hva det kan være?
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Re: 9-3 TiD "hakker" på 1500rpm
Ville reingjort evt bytta egr ventil. Viss det fortsatt er der, kontroller virvelspjeld
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
-
- Innlegg: 15
- Registrert: 31 mai 2011, 11:03
- Bil: 2007 Saab 9-3 TiD
Re: 9-3 TiD "hakker" på 1500rpm
Var innom Saab i Oslo for å fikse noe annet i dag og da spurte eg om dette "problemet" også. Det de kunne fortelle var at det mest sansynlig ikke hadde noe med EGR ventilen å gjøre (denne har nylig blitt byttet) men heller at 120HK 8ventils dieselmotoren til saab har dette "problemet". Det var vistnok flere som hadde vært innom og spurt om akkurat det samme, uten at det var noe galt med bilen deres...
Merkelig at saab har slått seg til ro med dette, men greit for oss å vite om slik at man ikke nødvendigvis må gå rett på feilsøking (dersom man ikke har flere feil/symptomer)...
Merkelig at saab har slått seg til ro med dette, men greit for oss å vite om slik at man ikke nødvendigvis må gå rett på feilsøking (dersom man ikke har flere feil/symptomer)...
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-3 TiD "hakker" på 1500rpm
Høres meget sært ut, jeg har kjørt et par utgaver av 9-3 med denne motoren som leiebiler, og da har jeg ikke merket noe til dette.
"Ikke noe galt med bilen" betyr for mange "ingen feilkoder", noe som ikke er det samme.
"Ikke noe galt med bilen" betyr for mange "ingen feilkoder", noe som ikke er det samme.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 15
- Registrert: 31 mai 2011, 11:03
- Bil: 2007 Saab 9-3 TiD
Re: 9-3 TiD "hakker" på 1500rpm
Ja det virker merkelig. Det forekommer ikke hver gang man akselererer gjennom 1500 - 1750 rpm, men rimelig ofte og bare når man akselererer rolig. Spesielt i oppoverbakker der motoren må jobbe mer for å øke turtallet.
Det har du nok rett i, men i dette tilfellet kan det jo være greit å vite at det ikke nødvendigvis er noe galt med bilen/motoren. Dersom det faktisk er tilfelle at det er en "feil" man bare må godta og leve med da.Ingvar N629 skrev:"Ikke noe galt med bilen" betyr for mange "ingen feilkoder", noe som ikke er det samme.
-
- Innlegg: 15
- Registrert: 31 mai 2011, 11:03
- Bil: 2007 Saab 9-3 TiD
Re: 9-3 TiD "hakker" på 1500rpm
Da kan eg vel med rimelig sikkerhet konstatere at det er Saabs orginalsoftware som har skyld i hakkingen som kommer mellom 1500-2000rpm.
Etter å ha lastet inn ny programvare fra min BSR PPC unit forsvant dette "problemet" og bilen er Merkbart glattere i dette turtallsområdet!
Er ekstremt fornøyd med BSRs optimaliserte program for denne motoren!
Etter å ha lastet inn ny programvare fra min BSR PPC unit forsvant dette "problemet" og bilen er Merkbart glattere i dette turtallsområdet!
Er ekstremt fornøyd med BSRs optimaliserte program for denne motoren!

- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: 9-3 TiD "hakker" på 1500rpm
Synes ikke det høres sannsynlig ut, ville fremdeles sørget for å være helt sikker på at det ikke er feil på noe. Trimsoftware har helt andre parametre i de forskjellige matrisene, noe som KAN føre til at en eventuell feil blir enten mer eller mindre tydelig. Det mest vanlige er at feilene blir mer fremtredende, men har også vært ute for at feil har blitt "oversett" av trimprogramvare.ahmerN2180 skrev:Da kan eg vel med rimelig sikkerhet konstatere at det er Saabs orginalsoftware som har skyld i hakkingen som kommer mellom 1500-2000rpm.
Etter å ha lastet inn ny programvare fra min BSR PPC unit forsvant dette "problemet" og bilen er Merkbart glattere i dette turtallsområdet!
Er ekstremt fornøyd med BSRs optimaliserte program for denne motoren!
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 176
- Registrert: 19 feb 2010, 21:36
- Medlemsnummer: N1865
- Navn: Ronald Larsen
- Bil: Saab 9-3 SC -07 Vector
- Sted: Oslo
Re: 9-3 TiD "hakker" på 1500rpm
Opplevd no mere fusking etter du innstallerte BSR programvare ??
Re: 9-3 TiD "hakker" på 1500rpm
Har akkurat samme problem og særlig når motoren må jobbe litt. Synes det høres merkelig ut at merkeverksted mener denne motortypen har et slikt problem og at det ikke er noe å gjøre med det. Min bil fikk ikke dette problemet før den runda ca 90 000 km. Jeg får vel sjekke egr ventilen hvis ikke noen har andre forslag å komme med.
Re: 9-3 TiD "hakker" på 1500rpm
Sliter med samme feil. Har en Saab 9-3 TiD 2005 mod. Etter 90000km begynte bilen å hakke. Var på vei mot Gøteborg da bilen harket mye og svart eksos veltet ut. Bilen gikk i "limpmodus". Heldigvis skjedde dette nær Strømstad og jeg klarte å komme meg til verksted. Der konkluderte de med at det var EGR ventilen som var defekt, og denne ble byttet.
Bilen fungerte fint i to uker etter byttet, men nå er "hakkingen" tilbake igjen. Kommer ved akselerasjon i området 1500 - 2000 (skjer oftest i oppoverbakker hos meg og). Har ikke opplevd å gå i "limpmodus" igjen, men frykter det hver gang jeg kjører. Irriterende! Har prøvd å "dra" bilen ut på girene en gang i blant, men dette ser ikke ut til å hjelpe. Noen forslag til hva som kan være feil?
Bilen fungerte fint i to uker etter byttet, men nå er "hakkingen" tilbake igjen. Kommer ved akselerasjon i området 1500 - 2000 (skjer oftest i oppoverbakker hos meg og). Har ikke opplevd å gå i "limpmodus" igjen, men frykter det hver gang jeg kjører. Irriterende! Har prøvd å "dra" bilen ut på girene en gang i blant, men dette ser ikke ut til å hjelpe. Noen forslag til hva som kan være feil?
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 176
- Registrert: 19 feb 2010, 21:36
- Medlemsnummer: N1865
- Navn: Ronald Larsen
- Bil: Saab 9-3 SC -07 Vector
- Sted: Oslo
Re: 9-3 TiD "hakker" på 1500rpm
Er nok fordi forskjellige parametre er blitt flyttet på mtp. motorstyringahmerN2180 skrev:Da kan eg vel med rimelig sikkerhet konstatere at det er Saabs orginalsoftware som har skyld i hakkingen som kommer mellom 1500-2000rpm.
Etter å ha lastet inn ny programvare fra min BSR PPC unit forsvant dette "problemet" og bilen er Merkbart glattere i dette turtallsområdet!
Er ekstremt fornøyd med BSRs optimaliserte program for denne motoren!
Jeg har fått fikset dette problemet på min bil..
Opplevde hakking etter EGR bytte og oppdatert EGR software. Viste seg at turbotrykket økte akkurat i det EGR ventilen åpnet seg i nevnte turtallsområde. SaabCity på Fornebu (Forøvrig ufattelig bra verksted med hyggelige folk) justerte EGR ventilen med 15mg. senere åpning og vips, så var problemet løst.