lesj?fors-fj?rer til og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

lesjøfors-fjærer til og900

Legg inn av oddi N108 » 08 des 2004, 14:28

Hei, ringte akkurat til Rodin & Co AS for å få godkjenningspapirer til senkesettet mitt, da det ifølge lesjøfors er disse som sender disse rundt. Fyren jeg prata med sa at det ikke fantes tuv-papirer til disse fjærene, og at lesjøfors kun hadde godkjente senkefjærer til saab 9-5. Er dette bullshit, eller hva? de hadde papirer fra den svenske bilprovningen eller hva det heter, men altså ikke tuv. han sa også at det lå papirer i esken, men jeg har kjøpt fra speedparts, og der lå det ingen godkjenningspapirer. hva F*** gjør jeg da når bilen skal godkjennes? monterer de gamle fjærene? (som jeg tilfeldigvis har solgt. haha) bør kanskje finne noen vanlige og900-fjærer og sette på ifm. pkk-godkjenning? men jeg trodde ærlig talt at disse fjærene var godkjent, har jo sett andre folk har fått de godkjent på sine biler. Fyren fra rodin og co sa også at lesjøfors driver og får godkjent det meste, men at det tar så laaaang tid gjennom tuv-papirmøllesystemet..

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 08 des 2004, 14:32

Kan jo høre med speedparts?? Hørte noe om at det var TUV, men at denne gikk ut 1/2004.. Høre med Rune N35 .. Han hadde sin på eu nå.. Ligger også en tråd på forumet et sted,...


*EDIT* Rune har skrevet noe om det i denne tråden:
http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... pic&t=3876
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 08 des 2004, 14:37

http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... pic&t=3876

Tiden vil vise om de er medgjørlige på Kongsvinger eller Jessheim..

Har også vurdert et par andre utveier, men de velger jeg å ikke skrive om her...hehe
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 08 des 2004, 15:08

Går det ikke ann å lakkere fjærene sorte, sprute på litt tectyl og rulle dem lit i grusen før man monterer ? Da er det vel ingen som ser forskjell ?? Så hvis du får kommentar om at bilen ser lav ut så bare si: " sier du det ?? kanskje fjærene begynner å bli slappe, må vel kjøpe nye snart !)"
Sist redigert av Øyvind den 08 des 2004, 15:10, redigert 1 gang totalt.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 08 des 2004, 15:09

:shock: :idea: =D> :lol:

Gjest

Legg inn av Gjest » 08 des 2004, 15:13

Det å lakkere fjørene vil nok i mange tilfeller fungere, synes det er tull de skal henge seg opp dette her, da vi faktisk holder de gamle bilene våre i bra stand. De gamle demperne å fjørene som kanskje har hengt med både 2 og -300 000 km kan være direkte farlige i visse situasjoner.

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 08 des 2004, 16:24

Øyvind skrev:Går det ikke ann å lakkere fjærene sorte, sprute på litt tectyl og rulle dem lit i grusen før man monterer ? Da er det vel ingen som ser forskjell ?? Så hvis du får kommentar om at bilen ser lav ut så bare si: " sier du det ?? kanskje fjærene begynner å bli slappe, må vel kjøpe nye snart !)"
selvfølgelig.. saaben min har vært igjennom 2 eu kontroller på forskjellige steder, når de begynner å lure på at den er senket, tok jeg bare fram det papiret som jeg fikk fra speedparts (tuv). dette godtok de hver gang.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 08 des 2004, 16:28

Han godtok det med min også, men jeg fikk beskjed om at det måtte stå i vognkortet. Dette var visst no nye (ikke veldig gamle ihvertfall)regler..noen som veit?
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 08 des 2004, 16:56

dette med at senkefjører må stå i vognkortet var nytt sist nyttår! har en kamerat som ble stoppa 4 nyttårsdag sist år av stavanger biltilsyn eller hva det nå heter og han la ut om at det var nye regler og at det måtte inn til godkjenning osv. slike ting kommer visst litt sent til østlandet! :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 08 des 2004, 18:45

Som det sies er ikke Lesöfors til og900 TÜV godkjente, det sto stort EJ TÜV på eska på mine når jeg fikk de. Derimot fulgte det med et papir fra Bilprovningen.

Det finnes på sida mi her: http://home.bredband.no/brrmid/saab/Kvalitetsintyg.pdf

Har fått kopi av et TÜV sertifikat for bedriften Lesjöfors som finnes her:
http://home.bredband.no/brrmid/saab/Tuvsertifikat.pdf

Erfaringsmessig gjennom jobben (jobber en del med kvalitetssikring) ser en del sertifiseringsbedrifter seg "blinde" når du flasher opp fancy dokumenter som egentlig er nada verdt...
Det er jo bare å prøve om man skulle komme ut for problemet, DA har man jo ikke noe å tape på det... :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Svar