Undring om oktan og bensin.
Moderator: Moderatorer
Undring om oktan og bensin.
nå har jeg fått bekreftet noe jeg har hatt en mistanke om lenge - cab'en min med t16 motor ikke trimmet utenom original rød boks - både går bedre (merkbart bedre effekt) og bruker mindre bensin når jeg fyller 95 oktan enn når jeg fyller 98 oktan. dette er i motsetning til alt jeg har hørt og lært om ulike typer bensin, noen som kan forklare meg hvorfor/hvordan dette kan skje?
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Det er også min tidligere erfaring.Hm, det er ytterst merkelig, for med meg er erfaringa heilt annleis. Har dog berre fyllt eit par tankar 95, ellers har eg kun brukt 98. Er også heilt standard bil, 175hk. Både lavare forbrukt og betre effekt ved bruk av 98.
Kan du utdype hva du mener med dette?Kanskje APC-en din tullar på eit vis?
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
No er eg ingen guru på APC, men det er då den som regulerar (egentlig er det bankesensoren som gir signalet til APC), kva APC-en gir i effekt i forhold til kva oktantal som du har på tanken. Sikkert nokon som kan utdjupe dete betre, men det eg tenkte på med det same er at sjølv om du har 98 oktan på tanken oppfattar ikkje APC dete, og trur du har noko anna på tanken, og regulerar systemet etter det.Erik N21 skrev:Kan du utdype hva du mener med dette?Kanskje APC-en din tullar på eit vis?
Ville hanskje ha sjekka at bankesensoren sit med rett moment???
APC-systemet får vel ikkje akkurat noko info om kva slags bensin det er på tanken. Men indirekte får den det gjennom bankesensoren, men då må det jo kome tenningsbank for å registrere det. Og tenningsbanken minkar med høgre oktan. Trur ikkje heller at 98oktanen fører til andre vibrasjonar i motor som sensoren oppfattar.
Saab 9-5 Vector Sport M05
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Var då noko slikt eg prøvde å kome fram til...lassis70 skrev:APC-systemet får vel ikkje akkurat noko info om kva slags bensin det er på tanken. Men indirekte får den det gjennom bankesensoren, men då må det jo kome tenningsbank for å registrere det. Og tenningsbanken minkar med høgre oktan. Trur ikkje heller at 98oktanen fører til andre vibrasjonar i motor som sensoren oppfattar.

Altså om bankesensor eller signala frå bankesensor ikkje er heilt 100%, kan han få problem den veien. Ellers kan no det vere 100 andre ting også, sikkert. Men å starte å sjekke at bankesensor er i shipshape og momentet er rett, burde stå høgt oppe på lista.
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
På min `86 monterte jeg speedparts steg 1 trim og bensinforbruket gikk ned fra 0,92 l/mil til 0,62 l/mil og da har jeg 220hk til rådighet hvis jeg får bruk for det
Steg1 er jo rene røverkjøpet til 1500 kr med stcn rabatt 


2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Det trur eg ikke det er noen grunn til.. Bilen har APC, og dersom grunninnstillingen av tenninga er feil kan den være feil på to måter:For sein eller for tidlig. Ved for sein tenning(her snakker vi om noen få grader)vil ikke motoren ta ut optimalt av den forbrente blandingen i sylinderen.Maks trykk vil utvikles for sent, og kraft går tapt. Ved for tidlig tenning vil forbrenningen starte så tidlig at maks trykk kommer før eller på Øvre dødpunkt. Dette er for tidlig, og vil presse MOT rotasjonen til veiva et lite øyeblikk.(Tenningsbank.) En ekstremt ugunstig belastning! Det som gjør at vi kan få tenningsbank på feil oktan(for lavoktan) er at høyere oktan er mere motstandsdyktig mot selvanntenning pga. trykk og temperatur.Optimaliserer man en motor til feks. 98 oktan og den egentlig kunne kjøre på 92/95 okt,kan man forskyve tenningstidspunktet mot tidligere og sånn få ut maks av tilført bensin. Derfor vil ingen motor gå dårligere på høyere okt.,men den får kanskje ikke mere ut av det..Enhver motor yter maks like under grensen for tenningsbank. Derfor kunne det også vært bankesensor på normalt pustende motorer.. Fyll flere tanker 98 og se om erfaringen er den samme, lett å lure seg på å fylle annenhver.. Lykke til!TT skrev:Prøv å sjekk/juster tenninga.....
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
ja, dette blir jo litt mye om og men - så jeg får bare fortsette.
har som tidligere nevnt alltid kjørt med 98 oktan på turbo bilene mine, men på en tur i tyskland måtte jeg fylle lavere oktantall fordi ingen ting annet fantes, resultatet var veldig mye mer kilometer pr liter. siden har jeg igjen fylt 98 til nøden igjen gav meg 95 bensin. jeg tror som de fleste andre her at dette dreier seg om instilling av fortenning.
spørsmålet blir da, hvor mange grader har dere justert tenningen for optimalt forbruk, effekt. jeg kjører med 16 grader som oppgitt i skjermen og instruksjonsbok.
har som tidligere nevnt alltid kjørt med 98 oktan på turbo bilene mine, men på en tur i tyskland måtte jeg fylle lavere oktantall fordi ingen ting annet fantes, resultatet var veldig mye mer kilometer pr liter. siden har jeg igjen fylt 98 til nøden igjen gav meg 95 bensin. jeg tror som de fleste andre her at dette dreier seg om instilling av fortenning.
spørsmålet blir da, hvor mange grader har dere justert tenningen for optimalt forbruk, effekt. jeg kjører med 16 grader som oppgitt i skjermen og instruksjonsbok.
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt: