Innsatsfilter NG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
JusteN900
Innlegg: 25
Registrert: 06 jul 2011, 23:52
Bil: Saab 900S 2.0 1997

Innsatsfilter NG900

Legg inn av JusteN900 » 02 okt 2011, 11:16

Hei!

Vurderer nå å kjøpe dette innsatsfilteret " http://shop.speedparts.se/sv/prod/sport ... c7a210d9ee " siden jeg har hørt at åpent luftfilter ikke er bra for motoren. Men jeg lurer på om dette vil lage noe lyd i det hele tatt? har lest at man kan borre hull i luftfilter boksen, men har lite lyst til det. Og.. må jeg olje dette innsatsfileret?

:-)

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Innsatsfilter NG900

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 02 okt 2011, 15:49

Filtret är tvättbart och sköts det rätt håller de lika länge som bilen.
Luftfilter bör rengöras vid varje servicetillfalle för bästa effekt.

Etter rengjøring må du olje filteret ja.

Men så lenge du ikke har en turbobil som er trimmet litt kan du like godt bruke pengene på bensin :wink:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

JusteN900
Innlegg: 25
Registrert: 06 jul 2011, 23:52
Bil: Saab 900S 2.0 1997

Re: Innsatsfilter NG900

Legg inn av JusteN900 » 02 okt 2011, 22:17

Aleks-ander_N948 skrev:
Filtret är tvättbart och sköts det rätt håller de lika länge som bilen.
Luftfilter bör rengöras vid varje servicetillfalle för bästa effekt.

Etter rengjøring må du olje filteret ja.

Men så lenge du ikke har en turbobil som er trimmet litt kan du like godt bruke pengene på bensin :wink:
Takk for svar :) er ikke så god i svensk, haha! men jeg kjøper egentlig et filter bare for lyden.. vet du om et innsatsfilter gir lyd.. har lest flere steder at det gir grom lyd, og andre steder at det ikke er noen forskjell.. og jeg er i tvil om jeg skal tørre å installere ett åpent filter

9000-fan
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 09 apr 2009, 12:56

Re: Innsatsfilter NG900

Legg inn av 9000-fan » 02 okt 2011, 22:34

Anbefales IKKE.
Lyden av motorhavari er ikke grom. Bare LMM'en koster jo noen tusenlapper.

JusteN900
Innlegg: 25
Registrert: 06 jul 2011, 23:52
Bil: Saab 900S 2.0 1997

Re: Innsatsfilter NG900

Legg inn av JusteN900 » 02 okt 2011, 23:21

9000-fan skrev:Anbefales IKKE.
Lyden av motorhavari er ikke grom. Bare LMM'en koster jo noen tusenlapper.
kan LMM'en bli ødelagt av et innsatsfilter eller av et tørrfilter? går jo ann å være litt forsiktig med å olje filteret også? ^^ http://bsbildeler.no/?pno=170124 denne er jo allerede i boks.. så den kan vel ikke skade LMM'en?

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Innsatsfilter NG900

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 02 okt 2011, 23:25

Skal du ha lyd hjelper det lite med et sånt filter, kanskje det blir litt akkurat når du trykker inn gassen.

Kjøp heller et annet eksosanlegg / bakpotte om du skal ha litt lyd, og da får du sikkelig lyd. Jeg hadde Simons 2.5 eksos på 900en min var fin brumming på det :D
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

JusteN900
Innlegg: 25
Registrert: 06 jul 2011, 23:52
Bil: Saab 900S 2.0 1997

Re: Innsatsfilter NG900

Legg inn av JusteN900 » 02 okt 2011, 23:27

Aleks-ander_N948 skrev:Skal du ha lyd hjelper det lite med et sånt filter, kanskje det blir litt akkurat når du trykker inn gassen.

Kjøp heller et annet eksosanlegg / bakpotte om du skal ha litt lyd, og da får du sikkelig lyd. Jeg hadde Simons 2.5 eksos på 900en min var fin brumming på det :D
Har et simons effektanlegg med ferrita endetupp liggenes, som skal på snart, er ikke helt sikker på typen, fikk det av broren min. Han sier det er ferrita endetupp, også står det simons på lyddemperen :) men trur du det innsatsfilteret fra speedparts vil gi noe bedre gassrespons?

9000-fan
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 09 apr 2009, 12:56

Re: Innsatsfilter NG900

Legg inn av 9000-fan » 03 okt 2011, 20:19

En kortversjon av virkemåten for papirfilter kontra impregnert bomullsfilter slik jeg har oppfattet det:

Luftstrømmen rundt filteret er ikke konstant. Tilgangen på luft varierer noe rundt filteret.
Et papirfilter vil bli forurenset først der tilgangen er sterkest. Men da blir det også tettere der, slik at lufta søker renere parti av filteret. På den måten vil filteret over tid få en jevn forurensing over hele overflaten.
Et impregnert filter oppfører seg motsatt. Der vil lufta blåse inn impregneringen der "suget" er sterkest først. Da vil motstanden bli mindre akkurat på DET punktet, og motoren vil trekke enda mer luft igjennom DET punktet. Filtreringen blir derfor raskt altfor dårlig, store partikler slipper igjennom.

LMM liker verken impregnering eller partikler.

Har forstått det slik at flere her inne kjører med motorer som er trimmet over 300 hk med originalt filter. Tørt papirfilter. At du med en suger kan oppnå noen merkbar gevinst med bomullsfilter synes vel da kanskje bittelitt optimistisk?

Men for all del, det er din bil og du prøver det du vil prøve.

Øyvind N1563
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 304
Registrert: 03 nov 2008, 17:49
Medlemsnummer: N1563
Navn: Øyvind Skaten
Bil: '99 Saab 9-5 2.0t
Sted: Tysnes/Porsgrunn

Re: Innsatsfilter NG900

Legg inn av Øyvind N1563 » 04 okt 2011, 21:23

Det er vel ikkje luftmassemålar på ein NG900? Turboen har no ikkje det iaf
'99 9-5 2.0t

Tidlegare: 94 Saab 900 S Turbo Coupè

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Innsatsfilter NG900

Legg inn av Eirik N396 » 04 okt 2011, 21:30

Øyvind N1563 skrev:Det er vel ikkje luftmassemålar på ein NG900? Turboen har no ikkje det iaf
ng900 Turbo har ikke LMM, men de andre motorvariantene har :)

JusteN900
Innlegg: 25
Registrert: 06 jul 2011, 23:52
Bil: Saab 900S 2.0 1997

Re: Innsatsfilter NG900

Legg inn av JusteN900 » 04 okt 2011, 23:10

har nå kjøpt dette http://www.knfilters.com/search/product ... od=SN-2620 får håpe det går bra :) bestilte fra bilxtra, og han sa det ikke var noe problem.. den kommer ferdig oljet, så jeg trengte ikke tenke på det med for mye olje med det første :)

Svar