Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
sveinf
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 89
- Registrert: 25 aug 2009, 18:11
- Medlemsnummer: N1769
- Navn: Svein Folkvord
- Bil: 95, 2,3t, estate, 00, BSR st 3
- Sted: Drammen
Legg inn
av sveinf » 20 okt 2011, 08:29
Hei!
Har nå opplevd et par ganger at ventilasjonsvifta ikke starter på en stund når bilen er i bruk. Blir jo småkaldt når vinteren setter inn...
Begge gangene ser jeg at displayet viser at vifta skal gå(auto), men ingen lyd eller luftbevegelse noe sted. Siste gangen hadde jeg stått i kø ca 25 min før vifta starta. Naturlig nok på full fart for å gjøre den forsømte jobben, for så å funke normalt etter det.
Noen som har opplevd lignende?

-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 20 okt 2011, 13:11
Utslitte børster i motoren, skift motor..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
FredrikEHansen
- Innlegg: 16
- Registrert: 02 sep 2011, 21:32
Legg inn
av FredrikEHansen » 20 okt 2011, 17:25
Hei! Jeg har akkurat samme greia, den slår seg av og starter igjen når den vil. Noen som vet om det er mye arbeid å bytte den motoren? Dette er irriterende nå som det er kaldt, begynner å kjøre og har akkurat begynt å få varmen så stopper dritten og da sitter man å hakker tenner igjen

-
PerH N1870
- 1.2 bar

- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Legg inn
av PerH N1870 » 23 okt 2011, 09:28
Det er en grei regel å opplyse hvilken bil det er snakk om

M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
-
sveinf
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 89
- Registrert: 25 aug 2009, 18:11
- Medlemsnummer: N1769
- Navn: Svein Folkvord
- Bil: 95, 2,3t, estate, 00, BSR st 3
- Sted: Drammen
Legg inn
av sveinf » 27 okt 2011, 22:58
Bilen det dreier seg om er nevnt i profilen min.
Bytta motor, kr 1770,- på mekonomen, alt smooth nå!
NB! Vindusviskerne kan være vriene å få av akseltappene.
Takker for tips!

-
Jossva N1079
- 0.7 bar

- Innlegg: 173
- Registrert: 15 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 1079
- Navn: Jostein
- Bil: 9-3 Aero SC XWD Hirsch M09
- Sted: Stjørdal
Legg inn
av Jossva N1079 » 28 okt 2011, 18:11
Det er mulig å skifte børster på den motoren for en billig penge sånn at det er nevnt. Det er ganske enkelt å bytte børstene hvis man har et loddebolt og tilpasser disse siden de er fjærbelastet. Fant en veiledning med bilder på nett som var enkel å følge. Jeg kjøpte nye børster hos Romnes for ca 100,- og med litt egeninnsats så fungerer viften som ny igjen. De nye børstene og viften har stått i i ca 2 år nå og viften fungerer akkurat som den skal.
Saab 9-3 Aero 2.0T XWD eLSD M09 Hirsch chassi/ECU