9-5 02 automat, risting, konverter??

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
tirnanoir
Innlegg: 26
Registrert: 14 apr 2009, 22:09

9-5 02 automat, risting, konverter??

Legg inn av tirnanoir » 06 nov 2011, 17:50

Har en sporadisk feil på 9-5 en min. Først trodde jeg et hjul var løst for bilen begynte og riste veldig i ca. 60-80 kmt.
Denne ristingen kommer å går, kan ikke merke noe på uker, så plutselig rister det noe voldsomt igjen. Eneste jeg kan tenke meg selv er om konverteren i automatkassen er årsaken?. Greier ikke å fremprovisere dette på noen måte. Har vært flere mnd mellom hver gang det skjer.
Noen som har vert borti noe lignende :)
02 9-5 estate 2,0t Bsr steg 1
98 9-3 2,0 cab.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: 9-5 02 automat, risting, konverter??

Legg inn av Helge » 06 nov 2011, 21:19

Jeg hadde samme symptomer. Pluss lyd! Men det gikk ikke uker. Det begynte som uregelmessige vibrasjoner. Etter 1 mnd kom det svak lyd. Kun når du satte bilen i D eller R. Etterhvert var det lyd hele tiden.

Jeg trodde svinghjulet hadde løsnet pga av alt bråket!
Det viste seg at svinghjulet var sprekt.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
tirnanoir
Innlegg: 26
Registrert: 14 apr 2009, 22:09

Re: 9-5 02 automat, risting, konverter??

Legg inn av tirnanoir » 06 nov 2011, 23:59

Takk for svar :)
Det kan ikke være det samme for dette skjer uavhengig av motor turtall. Kan sette bilen i N og ruse den uten at det påvirker
ristingen. Den følger liksom farten på hjulene/bilen. Har fundert på om det er en drivknute som kommer ut av senter, men
det virker vel usansynelig :?
02 9-5 estate 2,0t Bsr steg 1
98 9-3 2,0 cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 02 automat, risting, konverter??

Legg inn av Ingvar N629 » 09 nov 2011, 07:33

Om det er startkransen kan du jo bare jekke opp bilen og se etter selv. Det sitter en tynn plate i underkant av girkassa inn mot motoren, den sitter med to stk bolter med 11mm skalle. Det er de eneste boltene under der som en 11mm nøkkel passer på, så det skal litt til å ta feil. Skru vekk denne plata, så ser du startkrans/medbringer, turn motoren litt og litt så får du sett rundt hele.

Jeg vet ikke om jeg skjønte beskrivelsen helt på når dette oppstår, men dersom du hører ulyd som kun er avhengig av turtall, så er det sannsynlig at det er startkrans. Dersom det er stille når bilen står i ro med motoren i gang, så har det med utgående kraftoverføring eller hjul å gjøre. Dersom det KUN er vibrasjon uten ulyd, så er det nok ikke startkrans/medbringer.

Det kan godt være drivaksling; slitne medbringere eller tripod forårsaker vibrasjoner.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: 9-5 02 automat, risting, konverter??

Legg inn av na_X » 09 nov 2011, 21:46

Hvis foringene på subframen er slitne så kan dette også forårsake vibreringer, men da hører man mest sannsynlig en klunkelyd av og til..
Har mer tro på det Ingvar nevner, drivakslinger/medbringere/tripod. Begynte litt i faste hastigheter til å begynne med, til å bli helt ille hele tiden til meg så når jeg bytta drivakslingene så ble det borte. Man kan også ha en klunkelyd fra drivakslingen om den er slitt, mest fremtredende på start og stopp til å begynne med.

Kjenn på medbringer/tripod om det er slakke med det samme du ligger under bilen kan være lurt ihvertfall. ;)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
tirnanoir
Innlegg: 26
Registrert: 14 apr 2009, 22:09

Re: 9-5 02 automat, risting, konverter??

Legg inn av tirnanoir » 09 nov 2011, 23:17

Tusen takk for svar :)

Vibrasjonene følger ikke motorturtall, men heller rullehastigheten på bilen så jeg tror ikke det kan ha noe med noe "foran" gearkassa å gjøre. Har ikke noen ulyder i drivaksler heller (ingen knasing eller slakk) Bilen har gått bare 118 000 km så det vil være rart om det er noe med selve kassa. Bytta olje føre intervall også. Fikk et tips om at treg hånbrekk vire hadde gitt lignende symtomer på en maken bil. Skal sjekke det i tilleg til tips fra dere. :reading:
02 9-5 estate 2,0t Bsr steg 1
98 9-3 2,0 cab.

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: 9-5 02 automat, risting, konverter??

Legg inn av na_X » 09 nov 2011, 23:21

Dårlig balanserte dekk? Dette kan jo oppstå fra 60-80km/t men ikke over der igjen. Men da er det rart at det bare er av og til igjen....
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

belui
Innlegg: 19
Registrert: 24 mai 2012, 17:40
Medlemsnummer: N2663

Re: 9-5 02 automat, risting, konverter??

Legg inn av belui » 27 jun 2013, 12:11

Vet denne posten er gammel men har kjøpt mg en 9-5 2003 med samme problemet.

Kom noen fram til noe?

Ringte til Bilpavaljongen å spurte om dem hadde vert borti noe lignende men det hadde de aldri hørt om.
85 - 900 T16
03 - 9-5 2.0 T
91 - Lotus Omega 3.6

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Re: 9-5 02 automat, risting, konverter??

Legg inn av matrox N522 » 29 jun 2013, 16:30

Kan virke som om 9-5'n min har samme syke.(Også automat) Kjenner vibrasjonene fra 70-90km/t. (Mulig høyere også, men er sjelden i de hastighetene på de veiene jeg selv bruker bilen. (Til og fra handling) Samboeren min som bruker bilen til vanlig.
Disse vibrasjonene er heller ikke konstante hos meg. Men de er der på hver kjøretur! Men er mer som "rumle-rumle-rumle" også blir det stille også rumler det igjen.
Dekk og felger har jeg utelukket, da jeg har nye sommer og vinterdekk på forskjellige felger naturlig nok, og vibrasjonene forsvinner ikke.
Helt uavhenge turtall. Rister like mye i 3 gir 4000 rpm, som ved 5 gir.1800rpm. Rister også når jeg setter bilen i Nøytral og bilen triller.


Så litt på dette i dag faktisk, og fant ut i samme slengen at bremsene foran har sett bedre dager, så skal skifte disse i nær fremtid og se om det vil hjelpe.
Om noen har innspill, så kom med det!

-Eskil-
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: 9-5 02 automat, risting, konverter??

Legg inn av Pål N526 » 30 jun 2013, 17:44

Lager i mellomaksling, medbringere eller drivknuter? Sjekk også om aksling sitter på plass i splines:smile:
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar