Hei!
Jeg har et spørsmål til folk som har hatt og900 cab. Når jeg kjører taket opp og ned så trekker den litt "skjevt" dvs at på førersiden virker det litt tyngre å dra taket ned. I går da jeg skulle ha taket opp igjen, så var det absolutt ikke noe liv før på 3-4 forsøket, og da jobbet den litt på samme måten.
Er det noen måte å finne ut om dette er enten hydraulikksylinderne eller selve motoren som sliter med dette, eller kan det være noe så enkelt som at jeg burde fettet opp de wirene som trekkes frem og tilbake?
og900 cab
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
og900 cab
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
Re: og900 cab
Hei!
Den kan høres ut som om du har en lekk sylinder. I så fall vil du se at den svetter, og i verste fall finne hydraulikkolje under dørken. Den spiser lakk.
Sjekk oljenivået i tanken. Er det lavt, lekker systemet og du har da sikkert også fått luft i systemet.
De originale plastsylindrene varer ikke evig. På TheSaabSite.com får du nye sylindere i langt bedre kvalitet enn de originale. De er ikke billige, men sparer deg for masse ergrelser.
Hydraulikkolje for Citroën-fjæring er forøvrig helt glimrende til takhydraulikken på OG900.
Hydraulikksylinderene arbeider direkte på takets stålkonstruksjon. Vaierne har ingen betydning for hvordan taket løftes / senkes. De er der bare for å stramme duken.
Knut
Den kan høres ut som om du har en lekk sylinder. I så fall vil du se at den svetter, og i verste fall finne hydraulikkolje under dørken. Den spiser lakk.
Sjekk oljenivået i tanken. Er det lavt, lekker systemet og du har da sikkert også fått luft i systemet.
De originale plastsylindrene varer ikke evig. På TheSaabSite.com får du nye sylindere i langt bedre kvalitet enn de originale. De er ikke billige, men sparer deg for masse ergrelser.
Hydraulikkolje for Citroën-fjæring er forøvrig helt glimrende til takhydraulikken på OG900.
Hydraulikksylinderene arbeider direkte på takets stålkonstruksjon. Vaierne har ingen betydning for hvordan taket løftes / senkes. De er der bare for å stramme duken.
Knut
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: og900 cab
Hei og takk for svar!knut N458 skrev:Hei!
Den kan høres ut som om du har en lekk sylinder. I så fall vil du se at den svetter, og i verste fall finne hydraulikkolje under dørken. Den spiser lakk.
Sjekk oljenivået i tanken. Er det lavt, lekker systemet og du har da sikkert også fått luft i systemet.
De originale plastsylindrene varer ikke evig. På TheSaabSite.com får du nye sylindere i langt bedre kvalitet enn de originale. De er ikke billige, men sparer deg for masse ergrelser.
Hydraulikkolje for Citroën-fjæring er forøvrig helt glimrende til takhydraulikken på OG900.
Hydraulikksylinderene arbeider direkte på takets stålkonstruksjon. Vaierne har ingen betydning for hvordan taket løftes / senkes. De er der bare for å stramme duken.
Knut
Siden dreneringa drar med seg vann inn i bilen, så luktet jeg olje av det vannet ved beinplassen bak førerstolen, så det kan stemme veldig godt med lekk hydraulikkolje på den siden hvor problemet sitter (lurte litt på om ikke det kunne være synderen).
Skal se om jeg ikke bare må investere i et sett sylindere, da jeg vil anta at det lønner seg å skifte begge to når man er i gang?
Og hvor sitter den oljetanken? Vil anta at den har egen tank for dette?
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: og900 cab
mener tanken sitter direkt på motoren.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
Re: og900 cab
Hei!
Oljetanken sitter sammen med oljepumpa under baksetet på høyre side.
Et tips: Det finnes også en kran like under seteryggen. Den vries om for å kunne åpne / lukke taket manuelt og er tilgjengelig fra bagasjerommet.
Jeg byttet sylindrene for åtte år siden og har ikke etterfylt en dråpe hydraulikkolje! Mener å huske at jeg demonterte hele anlegget med motor / oljetank, slanger, kran og sylindere uten måtte kople fra en eneste slange. På den måten kan du enkelt rigge opp anlegget på garasjebenken, sette inn nye sylindere (bytt begge to), fylle opp med olje, og lufte anlegget uten å søle mer olje i bilen.
Mens hydraulikkanlegget er ute går det greit å løfte taket manuelt. En må bare passe fingrene!
Det skal forresten ikke være vann i dørken Sjekk dreneringsslangene. Er de tette fylles veggen bak døra opp med vann som deretter renner inn på golvet. Det er forresten ikke helt uvanlig at frontruta lekker heller.
Knut
Oljetanken sitter sammen med oljepumpa under baksetet på høyre side.
Et tips: Det finnes også en kran like under seteryggen. Den vries om for å kunne åpne / lukke taket manuelt og er tilgjengelig fra bagasjerommet.
Jeg byttet sylindrene for åtte år siden og har ikke etterfylt en dråpe hydraulikkolje! Mener å huske at jeg demonterte hele anlegget med motor / oljetank, slanger, kran og sylindere uten måtte kople fra en eneste slange. På den måten kan du enkelt rigge opp anlegget på garasjebenken, sette inn nye sylindere (bytt begge to), fylle opp med olje, og lufte anlegget uten å søle mer olje i bilen.
Mens hydraulikkanlegget er ute går det greit å løfte taket manuelt. En må bare passe fingrene!
Det skal forresten ikke være vann i dørken Sjekk dreneringsslangene. Er de tette fylles veggen bak døra opp med vann som deretter renner inn på golvet. Det er forresten ikke helt uvanlig at frontruta lekker heller.
Knut
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: og900 cab
Jeg har også lest at på modellene fra 1990-1994 så kan man kun skifte O-ringer i nevnte sylindere da det kom nyere utgaver i 1990 eller 1991.knut N458 skrev:Det ligger tilsynelatende nye og rimelige sylindere på eBay:
http://tinyurl.com/bqjdq2p
Har du eller noen andre noen erfaringer på dette området? Det ville i såfall spart meg for mye penger...
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
Re: og900 cab
Nja. Jeg har en 94-modell. Og sylindrene på den var også kipe plastsaker. Spander på deg nye og spar deg for ergrelser. De eBay-sylindrene er jo svært rimelige i forhold til de på TheSaabSite. Kanskje er det til og med samme type?