LUCAS CU14 Fuel Injection deler...SAAB 900 Turbo, 1990 mod.
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: LUCAS CU14 Fuel Injection deler...SAAB 900 Turbo, 1990 m
Alle SAAB hadde katalysator fra 1988, så dermed har de vel også lambda fra dette året. I 1990 så kom Lucas i tillegg til Bosch injection på 900, 1992 modeller har Lucas 14.1. For å være helt sikker så kan du plukke ut enheten fra høyre side ved fot-plassen til høyre, bare å fjerne listen som holder gulvmatten på plass ved innsteget også noen skruer til rett ved døra så kommer du til. Da står det 14 eller 14.1 mener jeg på den Lucas boksen.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: LUCAS CU14 Fuel Injection deler...SAAB 900 Turbo, 1990 m
Jepp, den skal ha lambdasonde. Denne skal sitte på undersiden av røret ut fra turbo, altså en litt dum plassering.
At du ikke har feilkoder i systemet betyr ikke at det ikke er feil, det betyr at feilen ikke er stor nok. Men spjeldpotmeteret kan du nok utelukke.
Jeg synes fortsatt du skal sjekke den for falskluft før du begynner med noe som koster penger, dette får du ikke sjekket ordentlig uten å trykksette innsugssystemet.
Har du sjekket tenningen på den (tidspunkt)?
At du ikke har feilkoder i systemet betyr ikke at det ikke er feil, det betyr at feilen ikke er stor nok. Men spjeldpotmeteret kan du nok utelukke.
Jeg synes fortsatt du skal sjekke den for falskluft før du begynner med noe som koster penger, dette får du ikke sjekket ordentlig uten å trykksette innsugssystemet.
Har du sjekket tenningen på den (tidspunkt)?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: LUCAS CU14 Fuel Injection deler...SAAB 900 Turbo, 1990 m
Om motor er avslått vil du alltid få 13231 som fysste feilkode.
Feilkoden 13231 betyr dessuten at du ikkje har tenningssignal. For å sjekke dette kan du måle spenninga mellom stift 39 og jord, etter å ha drege på startaren i 3 sekund skal du ha 5-6V.
Sjekk CU14 verkstedhandboka 230-12.
Når det gjeld lambda/ikkje lambda er Lucas til info levert både med og utan lambdasonde avhenig av marked, men i Norge er det med lambda som gjeld.
Feilkoden 13231 betyr dessuten at du ikkje har tenningssignal. For å sjekke dette kan du måle spenninga mellom stift 39 og jord, etter å ha drege på startaren i 3 sekund skal du ha 5-6V.
Sjekk CU14 verkstedhandboka 230-12.
Når det gjeld lambda/ikkje lambda er Lucas til info levert både med og utan lambdasonde avhenig av marked, men i Norge er det med lambda som gjeld.
Re: LUCAS CU14 Fuel Injection deler...SAAB 900 Turbo, 1990 m
Er du heilt sikker på at fordeler og fordelerlokk er 100%?
M91 Saab 900 16V b202i
M86 Saab 900 T8
M86 Saab 900 T8
Re: LUCAS CU14 Fuel Injection deler...SAAB 900 Turbo, 1990 m
Hei folkens
Som nytt medlem har jeg ikke før nå funnet utav å bla til "NEXT", for å finne nye innlegg på mitt topic
..litt fraut da.
Men, ja de siste innleggene er jeg helt på linje med. Lamda sender ?: JA..og den ligger som flere har sagt, på et sted som ikke er lett å se..liksom på undersiden av turboen. LUCAS 14.1 ?: JA...jeg har demontert listenen på passasjersiden, og "pakket ut" ECU`en, og det står klart og tydelig på den..14CUX osv... Feilmelding 1 3 2 3 1..? JA...enig. Denne meldingen er ufarlig, og bertyr bare at motoren ikke går..hvilket den heller ikke skal under diagnostisering. Jeg sjekket gummi muffen ved innsuget til turbo. Den er fleksibel og fin..ikke mye å dra til på slangeklemmer..ser ikke noe problem der. (denne bilen har oppholdt mye av sitt liv hos en skikkelig Saab elsker..den bærer preg av my parkering i "stuen", og er stram..virker ettersett med sine 180 000km...siden 1992.) Som sagt; Service Mnual seksjon 240-34, anviser "Earthing" av AMM, TPS og TS (temperature sensor), som mulig brunn til "erratic in all speeds, except acceleration.." Jeg hadde et lite håp om at en av derer ville nikke gjenkjennede..men, greit nok.
Det jeg har gjort er å sjekke, rense og skru til alla jordingspunkter jeg ser i motor rommet: bolten ved enden av blå kable fra minus-pol (batteri), og to jordingsbolter oppe ved AIC ventilen, på motor blokk. Har målt mellom karrosseri og motor blokk og finner kontakt. Nå skal jeg i kveld måle mellom kontakt no. 40 på multipinne termineringen til ECU...og mot karrosseri. Også kontakt no. 27 skal være "earth signal - earthpoint 201"..så da får vi se. Jeg har som et "desperat" tiltak for helgen, avtalt med en svensk kontakt (Trollhättan), å kjøpe / låne et komplett sett med LUCAS komponenter; AMM, TPS, AIC valve..for å sammenligne. Så får vi se..
Takk for interesse - fortsettelse følger.
Som nytt medlem har jeg ikke før nå funnet utav å bla til "NEXT", for å finne nye innlegg på mitt topic
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Men, ja de siste innleggene er jeg helt på linje med. Lamda sender ?: JA..og den ligger som flere har sagt, på et sted som ikke er lett å se..liksom på undersiden av turboen. LUCAS 14.1 ?: JA...jeg har demontert listenen på passasjersiden, og "pakket ut" ECU`en, og det står klart og tydelig på den..14CUX osv... Feilmelding 1 3 2 3 1..? JA...enig. Denne meldingen er ufarlig, og bertyr bare at motoren ikke går..hvilket den heller ikke skal under diagnostisering. Jeg sjekket gummi muffen ved innsuget til turbo. Den er fleksibel og fin..ikke mye å dra til på slangeklemmer..ser ikke noe problem der. (denne bilen har oppholdt mye av sitt liv hos en skikkelig Saab elsker..den bærer preg av my parkering i "stuen", og er stram..virker ettersett med sine 180 000km...siden 1992.) Som sagt; Service Mnual seksjon 240-34, anviser "Earthing" av AMM, TPS og TS (temperature sensor), som mulig brunn til "erratic in all speeds, except acceleration.." Jeg hadde et lite håp om at en av derer ville nikke gjenkjennede..men, greit nok.
Det jeg har gjort er å sjekke, rense og skru til alla jordingspunkter jeg ser i motor rommet: bolten ved enden av blå kable fra minus-pol (batteri), og to jordingsbolter oppe ved AIC ventilen, på motor blokk. Har målt mellom karrosseri og motor blokk og finner kontakt. Nå skal jeg i kveld måle mellom kontakt no. 40 på multipinne termineringen til ECU...og mot karrosseri. Også kontakt no. 27 skal være "earth signal - earthpoint 201"..så da får vi se. Jeg har som et "desperat" tiltak for helgen, avtalt med en svensk kontakt (Trollhättan), å kjøpe / låne et komplett sett med LUCAS komponenter; AMM, TPS, AIC valve..for å sammenligne. Så får vi se..
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Takk for interesse - fortsettelse følger.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: LUCAS CU14 Fuel Injection deler...SAAB 900 Turbo, 1990 m
Når det gjelder pakningen som står imot imellom røret fra ICn til innsuget, så av dette røret og sjekk nøye over de gummipakningene der. De kan ha blitt morkna etter alle de årene, og dette er gjerne rett ved slangeklemmen og ikke mulig å få sett uten å ta av hele pakningen. Et lite tips som tar 5 min..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
Re: LUCAS CU14 Fuel Injection deler...SAAB 900 Turbo, 1990 m
OK...nå spørs det om jeg ikke har noe her.
Jeg har foretatt målinger fra åpen ECU kabel multikonnektor terminaler, og ikke funnet noen ohm-verdier utenfor oppgitte avvik pr. Service Manual, og har målt følgende: Temperatur Sensor (sec. 240-18 part A / målt 3100 Ohm @ 12,9degC ute temp. i kveld), AIC valve (sec. 240-24 part B / målt 49-50 Ohm) og for TPS (sec. 240-20 part A / målt 5,03 kOhm...det er antagelig en komma-feil i Service Manualen
, fordi den sier 51 kOhm - ikke 5,1 kOhm...men sec. 022-3 sier "4 - 6 kOhm between pin 1 - 3 og der er jeg jo..) AMM: Jeg vet ikke hvordan jeg skal få målt med multi-pin konnectoren montert mot ECU`en, så jeg har ikke målt AMM i.h.t sec. 240-22 (ignition switch in Drive position...).. MEN, jeg har målt direkte på AMM, over pinne 1 - 6 (sec. 022-3, og funnet ...498 Ohm !, altså ikke innenfor 331 - 341 Ohm..!
Kan dette være feilen - relativt ..vel prosaisk ! Og hvorfor lyser ikke CHECK ENGINE...som skal gå i ON, ved feil i AMM..??
Mulig dette er en begynnende feil...eller.
Noen som kjenner seg igjen her..?![Wierd Face :wierdface:](./images/smilies/icon_weirdface.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Kan dette være feilen - relativt ..vel prosaisk ! Og hvorfor lyser ikke CHECK ENGINE...som skal gå i ON, ved feil i AMM..??
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
Noen som kjenner seg igjen her..?
![Wierd Face :wierdface:](./images/smilies/icon_weirdface.gif)
Re: LUCAS CU14 Fuel Injection deler...SAAB 900 Turbo, 1990 m
Hello folkens.. Lørdag, igår...tur/retur Trollhättan
Fikk tak i brukt deler - med gentlman`s garanti - TPS, AMM og AIC Idle valve. Satte in AIS of TPS...hm..ingen særlig bedring..røff og fuskete på tomgan (etter 20-30 sekunder med ECU styrt choke).. Satte inn AMM...MIRAKEL
...hun er tilbake..rolig tomgang..fleksible og "hikke-fri" kjøring...tok tilbake 10 år på alderen. Glad og lette ikke minst !
Nå skal jeg finne ut av hvordan LUCAS sine AMM`er for denne typen - Air Mass Meter: Saab P/N 8977621 (LUCAS type: 5AM - 73350A)- hvordan de kan repareres.. !
Takk for all interesse - håper andre kan lære. Det kom altså inge feil-melding fra diagnose systemet...ingen CHECK ENGINE lys blinket under kjøring...det var likevel feilen !
En liten ting tilslutt: målte Ohm verdien mellom pinne 1 og 6 på erstatningsdelen - den målte 500 Ohm, den orginale (som nå er "kassabel"..), målte 498 Ohm. Hva er lært ? - jo..en AMM må prøves i en DYNAMISK situasjon..."statisk" måling er ikke nok..
EAT MY DUST - SAAB FOR EVER..![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![W00t :woot:](./images/smilies/icon_w00t.gif)
Nå skal jeg finne ut av hvordan LUCAS sine AMM`er for denne typen - Air Mass Meter: Saab P/N 8977621 (LUCAS type: 5AM - 73350A)- hvordan de kan repareres.. !
Takk for all interesse - håper andre kan lære. Det kom altså inge feil-melding fra diagnose systemet...ingen CHECK ENGINE lys blinket under kjøring...det var likevel feilen !
En liten ting tilslutt: målte Ohm verdien mellom pinne 1 og 6 på erstatningsdelen - den målte 500 Ohm, den orginale (som nå er "kassabel"..), målte 498 Ohm. Hva er lært ? - jo..en AMM må prøves i en DYNAMISK situasjon..."statisk" måling er ikke nok..
EAT MY DUST - SAAB FOR EVER..
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: LUCAS CU14 Fuel Injection deler...SAAB 900 Turbo, 1990 m
En ting - sjekket litt rundt på nettet... Det er slik at denne AMM, består av 3 hoved deler; 1 - en spjeld del (for mengde måling), 2 - en varm tråd del (for temperatur / mengde korrelasjon), samt 3 - en elektrisk del (et potensiometer ned slepekontakt, elektronisk brett med resistorer mm.
Jeg har forstått at spjeld delen (1) har et akselopplagret 90 grader spjeld del..på lagre, som løper i et vegg-formet hus...denne er skimset inn, og har en mekanisk returnerende fjær. Det er anvist som mulig feilkilde at skit / partikler kan komme inn i spjeld huset, at dette kan hindre fri bevegelse - det er innrush av luft som en følge av åpning av hoved innsygsspjeld (jo forterer gassen pedalen trykkes ned - jo mindre trykk i innsugsmanifold og høyerer innsugshastighet av luft osv...) som skaper denne bevegelsen - altså passivt drevet. Viderer er varme tråd delen (2) også følsom for skitt / belegging over tid. Tråden skal bli så varm at belegg hindres, brenner av..men over tid skal det vel godt gjøres å hindre noe oksydering. I hvert fall - det er faktisk et vedlikeholdspunkt dette å holde spjeld delen og varmetråd delen ren og fri for partikler / belegging..og derfor finnes det egnede rensemidler !.
Det er derfor mit postulat at AMM`en i min Saab har en "feil" i del 1 eller 2...og at den er helt frisk i elektronikk delen - altså del 3..og DET er grunnen til at ECU`en ikke ser "feilen"..og at heller ikke CHECK ENGINE lyset kommer på...det må være slik at det kommer på kun ved elektriske feil - feil i del 3 !
Så da tror jeg at det skal være mulig å berge, rense...AMM`en min !
Noen med samme erfaringer der ute...?
![Wierd Face :wierdface:](./images/smilies/icon_weirdface.gif)
Det er derfor mit postulat at AMM`en i min Saab har en "feil" i del 1 eller 2...og at den er helt frisk i elektronikk delen - altså del 3..og DET er grunnen til at ECU`en ikke ser "feilen"..og at heller ikke CHECK ENGINE lyset kommer på...det må være slik at det kommer på kun ved elektriske feil - feil i del 3 !
![Worship :worship:](./images/smilies/icon_worship.gif)
Så da tror jeg at det skal være mulig å berge, rense...AMM`en min !
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Noen med samme erfaringer der ute...?