Et hypotetisk sp?rsm?l;)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Et hypotetisk spørsmål;)

Legg inn av Lars E. N378 » 08 jan 2005, 00:10

sett at jeg var lei av den noe døde 2literen i saab'en min, og vurderte turbo, enten i form av ny bil, montere snurbo eller ny motor...

MEN: siden jeg er en rimelig grunn fyr, med idefulle kompiser, lurer jeg på følgende.. sett at jeg fant en noenlunde identisk 900 i sverige, kjørte den over og satte på mine skilter... er klar over chassinr, men hvor lenge kunne jeg kjørt? :wink:

å hvilken straff evt?

legger til: hypotetisk :)
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 08 jan 2005, 00:18

helt hypotetisk kunne du kjørt til du kræsjer og da SLITER du..Sett at du bytta chassinr, men da sliter du også om noen finner det ut..fortsatt hypotetisk seff..

EDIT: og selvfølgelig er det helt feil å gjøre det slik om noen skulle være i tvil.
Sist redigert av Rune N35 den 08 jan 2005, 12:27, redigert 4 ganger totalt.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 08 jan 2005, 01:34

Rune N35 skrev:helt hypotetisk kunne du kjørt til du kræsjer og da SLITER du..Sett at du bytta chassinr, men da sliter du også om noen finner det ut..fortsatt hypotetisk seff..
e litt ute på tynn is her nå. men eg meine eg har hørt følgende.
for å bytta chassinr tror eg du må bytta heila fronten og ikkje bare den litle fliken der chassinr står.
må bare poengtera igjen at eg ikkje e 100% sikker.

tror det ville vært enklare å kjøpa ein turbo bil (med alt utstyr seff.) i Sverige og så flytta øve alle delene. då får du og muligheten te å forbedre div. om nødvendigt

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 08 jan 2005, 02:29

Trenger ikke bytte hele fronten nei, skal gå ganske greit foruten det..
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

bytte

Legg inn av Petter 900 T » 08 jan 2005, 06:24

Hallo, å bytte bare nummer er ikke lov!

Men det er helt ok å kjøpe en bil i utlandet, betale moms ved inntak til Norge.

deretter flytter du alle de delene over på den norske.

Sett at du kommer i en ulykke med personskade eller værre, med en ulovlig bil, tror du det er særlig lurt?

Strafferammen for dokumentforfalskning av offentlige papirer er 6 år ubetinget tror jeg 8)

Gjør dette riktig, da sover du om natten også! :D

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Legg inn av Lars E. N378 » 08 jan 2005, 14:40

hehe :)

da blir det nok en bil i norge, med turbo med tiden:)
lovlig :wink:
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

nummer

Legg inn av Petter 900 T » 08 jan 2005, 15:05

Bra Lars, Gjør ting riktig, og lovlig :D

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 09 jan 2005, 03:24

Veit ikke om dette er viktig i sammenhengen, men en bil som er førstegangs registrert i Norge i `95 trenger du ikke betale effektavgift for ved trimming :D , den avgiften kom i `96 og har ikke tilbakevirkende kraft. Vær obs på at dersom du har en bil fra `95 (eller eldre)som er førstegangs registrert i Norge senere,(bruktimport) dvs. fra `96 og utover, så gjelder de nye reglene om effektavgift. Du kan trygt bytte motor eller trimme den du har, husk at effektøkning ut over 15% skal vises biltilsynet, og bør sikkert rapporteres til forsikringsselskapet også. Men i og med at Saab har produsert temmelig sterke varianter av din 900, så er det mange gode originaldeler å hente, som alle er godkjente(tenker bremser og fjæring i tilleg til ev. motor og trimming,dersom du transplanterer en turbomotor med styreboks og ny eksos får du jo heller ingen problem med avgasskrav, fordi alt er jo beregnet for å klare kravene :D ) Det er litt dyrere å følge loven for oss som har kjøpt `96 eller nyere :cry: .......
Uansett, lykke til! :absolute:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Svar