Vedlikehold lang levetid SAAB
Moderator: Moderatorer
Vedlikehold lang levetid SAAB
Hei,
Har en SAAB 9-5 Stasjonsvogn, 2,3 liter bensin Turbo 2002 mod.
Jeg er storfornøyd. Denne bilen vil jeg ha lenge. Jeg leverer den på årlig service og holder den fin og ren... Dessverre er jeg ingen mekaniker og har lite peiling på teknisk og biler.
Kan noen tipse meg om hvilke andre vedlikeholdsgrep jeg kan gjøre?
Er det ting jeg bør være klar over?
Understellsbehandling?
Tips og innspill mottas med stor takknemlighet!
mvh Kristian
Har en SAAB 9-5 Stasjonsvogn, 2,3 liter bensin Turbo 2002 mod.
Jeg er storfornøyd. Denne bilen vil jeg ha lenge. Jeg leverer den på årlig service og holder den fin og ren... Dessverre er jeg ingen mekaniker og har lite peiling på teknisk og biler.
Kan noen tipse meg om hvilke andre vedlikeholdsgrep jeg kan gjøre?
Er det ting jeg bør være klar over?
Understellsbehandling?
Tips og innspill mottas med stor takknemlighet!
mvh Kristian
Re: Vedlikehold lang levetid SAAB
Sjekk at du har siste utgaven av veivhusventilasjonen og bytt olje hver 5000 km.
Saab er ganske godt beskyttet mot rust fra fabrikk. Så hvis bilen vaskes og poleres ofte trenger du ikke å bekymre deg for rust.
Ellers er det vanlig vedlikehold og service som gjelder.
Lang levetid er ikke noe problem hvis du passer på bilen.
Min 2000 modell har snart gått 300.000.
Saab er ganske godt beskyttet mot rust fra fabrikk. Så hvis bilen vaskes og poleres ofte trenger du ikke å bekymre deg for rust.
Ellers er det vanlig vedlikehold og service som gjelder.
Lang levetid er ikke noe problem hvis du passer på bilen.
Min 2000 modell har snart gått 300.000.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Re: Vedlikehold lang levetid SAAB
Takk for svar.
Hva er veivhusventilasjonen, hvordan sjekker jeg om jeg har den siste og hvor mye koster det å eventuelt skifte dette?
mvh Kristian
Hva er veivhusventilasjonen, hvordan sjekker jeg om jeg har den siste og hvor mye koster det å eventuelt skifte dette?
mvh Kristian
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Vedlikehold lang levetid SAAB
Oljeskift på automat bør gjøres oftere enn angitt i serviceplan.
Oljeskift manuell kasse kan med fordel skiftes hver 50 000 km, det finnes ikke skiftintervall på disse, oljen byttes ved reparasjon...
Oljeskift motor ville jeg si holder med 10 000 km intervall, med mindre bilen går utelukkende småkjøring.
Understellsbehandling bør du definitivt ta, i fremkant av bakre hjulbuer kan det ruste og reservehjulsbrønn kan bli ganske runsten før det synes noe som helst.
Ellers er det viktig med renhold. Ta en motorvask i ny og ne, og poler lakk jevnlig.
Vakuumslanger i motorrom er det helt sikkert på tide å skifte på en 2002 modell, bytter du til silikonslanger av god kvalitet så er det gjort en gang for alle. Bruk 4mm tykkvegget slange.
Oljeskift manuell kasse kan med fordel skiftes hver 50 000 km, det finnes ikke skiftintervall på disse, oljen byttes ved reparasjon...
Oljeskift motor ville jeg si holder med 10 000 km intervall, med mindre bilen går utelukkende småkjøring.
Understellsbehandling bør du definitivt ta, i fremkant av bakre hjulbuer kan det ruste og reservehjulsbrønn kan bli ganske runsten før det synes noe som helst.
Ellers er det viktig med renhold. Ta en motorvask i ny og ne, og poler lakk jevnlig.
Vakuumslanger i motorrom er det helt sikkert på tide å skifte på en 2002 modell, bytter du til silikonslanger av god kvalitet så er det gjort en gang for alle. Bruk 4mm tykkvegget slange.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Vedlikehold lang levetid SAAB
Takk for gode innspill.
1. Hvor langt imellom bør jeg la det gå på oljeskift på automatkassen?
2. Hvor mye koster det å få skiftet disse vakuumslangene og kan hvilket som helst bilverskted gjøre dette?
3. Og hvordan foretar jeg en motorvask?
mvh Kristian
1. Hvor langt imellom bør jeg la det gå på oljeskift på automatkassen?
2. Hvor mye koster det å få skiftet disse vakuumslangene og kan hvilket som helst bilverskted gjøre dette?
3. Og hvordan foretar jeg en motorvask?
mvh Kristian
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Vedlikehold lang levetid SAAB
1) Tja, kommer litt an på bruk, men 50 000 ved normal bruk kan være et utgangspunkt.
2) Vakuumslanger kjøper du på meter og bytter selv. Det er svært lett.
3) Motorvask gjør du med høytrykksvasker, men ikke spyl rett på tennkassett og elektronikkboks til ABS (svart boks som sitter på ABS-blokka, følg bremserørene så finner du den, bremserørene er grønne).
Ellers kan jeg vel si det så enkelt som at det lønner seg å gjøre seg kjent med bilen sin, også i motorrommet. Har sett mange eksempler på at biler med full servicebok har motor som er døden nær. Alt kan repareres men det er selvsagt mye billigere med prevantivt vedlikehold. Slik sett er en motorvask og et generelt oversyn i ny og ne veldig greit, da må du i det minste bruke litt tid med panseret oppe. Bruk litt tid til å lese her på forumet, så suger du fort til deg litt kunnskap selv om du i utgangspunktet ikke har mye teknisk innsikt.
En liten sjekk av motorens tilstand kan være greit, tenker da på oilsludge som du sikkert har lest om.
2) Vakuumslanger kjøper du på meter og bytter selv. Det er svært lett.
3) Motorvask gjør du med høytrykksvasker, men ikke spyl rett på tennkassett og elektronikkboks til ABS (svart boks som sitter på ABS-blokka, følg bremserørene så finner du den, bremserørene er grønne).
Ellers kan jeg vel si det så enkelt som at det lønner seg å gjøre seg kjent med bilen sin, også i motorrommet. Har sett mange eksempler på at biler med full servicebok har motor som er døden nær. Alt kan repareres men det er selvsagt mye billigere med prevantivt vedlikehold. Slik sett er en motorvask og et generelt oversyn i ny og ne veldig greit, da må du i det minste bruke litt tid med panseret oppe. Bruk litt tid til å lese her på forumet, så suger du fort til deg litt kunnskap selv om du i utgangspunktet ikke har mye teknisk innsikt.
En liten sjekk av motorens tilstand kan være greit, tenker da på oilsludge som du sikkert har lest om.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Vedlikehold lang levetid SAAB
Hallo ???Helge skrev:og bytt olje hver 5000 km.

Kanskje vist en kun småkjører om vinteren i kaldt klima og motoren aldri får bli varm. Men ellers vil jeg si det blir det samme som å kaste penger ut vinduet.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Vedlikehold lang levetid SAAB
Om vedkommende kjører kun 5000 kmAleks-ander_N948 skrev:Hallo ???Helge skrev:og bytt olje hver 5000 km.![]()
Kanskje vist en kun småkjører om vinteren i kaldt klima og motoren aldri får bli varm. Men ellers vil jeg si det blir det samme som å kaste penger ut vinduet.
I året burde man bytte. Slår kondens mellom kaldt og varmt vær om vinteren og man får vann i oljen. Men ved normalt bruk og kjørelengde er 10000km ett bra intervall.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Vedlikehold lang levetid SAAB
Hehe sant, men det sier han ikke noe om, bare noe han anbefalte her uten at det står noe som helst om trådstarters kjørevaner 

Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Re: Vedlikehold lang levetid SAAB
Hva er problemet med oilsludge og hva bør jeg gjøre??
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Vedlikehold lang levetid SAAB
Det du bør gjere er å oppgradere til seinaste veivhusventilasjon, versjon 6.
Ellers bør du ta ned botnpanna og sjekke om silen er tett, og om du har slam i botnpanna. Ser det greit ut er det berre tut&køyr.
Ellers bør du ta ned botnpanna og sjekke om silen er tett, og om du har slam i botnpanna. Ser det greit ut er det berre tut&køyr.
Re: Vedlikehold lang levetid SAAB
Hallo ja.Aleks-ander_N948 skrev:Hallo ???Helge skrev:og bytt olje hver 5000 km.![]()
Kanskje vist en kun småkjører om vinteren i kaldt klima og motoren aldri får bli varm. Men ellers vil jeg si det blir det samme som å kaste penger ut vinduet.
Noe du lurer på?
Jeg bytter på olje 5000 km.
For jeg har byttet, og kommer til å bytte, mange Saab-motorer.
For noen uker siden byttet jeg en som var gått 130.000 km.
Totalhavarert pga oilsludge.
Silen var tett og både motor og turbo måtte byttes.
Om du mener at jeg kaster penger ut av vinduet, så mener jeg det motsatte.
Bilen min har snart gått 300.000 km. Og den høres fremdeles ut som ny. Og turboen er i kjempeform.
En 9-5 motor som ikke har fått byttet veivhusventilasjonen og som har byttet olje på serviceintervall er mine øyne en havarert motor. Selv om den fremdeles går pent.
Jeg får stadig tilbud om å kjøpe 9-5`er. Har bilen komplett servicehefte kjøper jeg den ikke. Er den eid av entusiast som kan dokumentere oljeskift på 5000 eller 10.000 er bilen interessant.
Du må selvfølgelig ikke følge rådet mitt. Og du må gjerne være uenig.
Men det er ingen grunn til å bli frekk.
Jeg svarte på trådstarters spørsmål og brukte min egen erfaring i svaret.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Vedlikehold lang levetid SAAB
Jeg prøver også å bytte ca. hver 5000 km, koster jo ca. 5-600,- med filter og tar et lite kvarters tid så det er jo ikke all verden når man gjør det selv. Nå er jeg nok ikke den som kjører mest her i klubben heller..
Men uansett, det er bedre å bytte en gang for mye enn en gang for lite.
Men uansett, det er bedre å bytte en gang for mye enn en gang for lite.

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Vedlikehold lang levetid SAAB
Bruk søkefunksjonen på forumet her (øverst i høyre hjørne) og søk på oilsludge, så finner du mye info. Jeg og flere andre har tidligere skrevet utfyllende om dette, hvorfor det oppstår og hva man kan gjøre. Det er også mulig å bygge om motoren slik at roten til problemet fjernes, veivhusventilasjon med større kapasitet er jo bare for å ta unna symptomene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Vedlikehold lang levetid SAAB
Helge skrev:Hallo ja.Aleks-ander_N948 skrev:Hallo ???Helge skrev:og bytt olje hver 5000 km.![]()
Kanskje vist en kun småkjører om vinteren i kaldt klima og motoren aldri får bli varm. Men ellers vil jeg si det blir det samme som å kaste penger ut vinduet.
Noe du lurer på?
Jeg bytter på olje 5000 km.
For jeg har byttet, og kommer til å bytte, mange Saab-motorer.
For noen uker siden byttet jeg en som var gått 130.000 km.
Totalhavarert pga oilsludge.
Silen var tett og både motor og turbo måtte byttes.
Om du mener at jeg kaster penger ut av vinduet, så mener jeg det motsatte.
Bilen min har snart gått 300.000 km. Og den høres fremdeles ut som ny. Og turboen er i kjempeform.
En 9-5 motor som ikke har fått byttet veivhusventilasjonen og som har byttet olje på serviceintervall er mine øyne en havarert motor. Selv om den fremdeles går pent.
Jeg får stadig tilbud om å kjøpe 9-5`er. Har bilen komplett servicehefte kjøper jeg den ikke. Er den eid av entusiast som kan dokumentere oljeskift på 5000 eller 10.000 er bilen interessant.
Du må selvfølgelig ikke følge rådet mitt. Og du må gjerne være uenig.
Men det er ingen grunn til å bli frekk.
Jeg svarte på trådstarters spørsmål og brukte min egen erfaring i svaret.
Syns bare det er utrolig bortkastet å helle på en dyr olje som er ment for å vare mye lenger for å tappe den ut når en har et normalt kjøremønster der motoren får bli varm som oftest når bilen brukes på en bil som blir brukt regelmessig. Ta og send inn en oljeprøve på den olja du tapper av etter 5000km gjerne midt på sommeren og få deg en overraskelse den er nemlig god som ny.
Kan du fortelle meg hva som er galt med olja du tapper av etter 5000km? Regner med du kjører en del på et år siden bilen din har gått så mye

Men om en vil bruke unødig med penger, resurser og belaste miljøet unødvendig kjør på og skift olje så ofte du vil, du sier jo selv at en bil som har skiftet olje hver 10.000km er interessant for deg

Kjører en 15000 - 20000 km i året blir det noen oljeskift om en skal skifte hver 5000 km.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt