Hei,
Saab 9-5 stasjonsvogn 2002 modell, 2,3 liter automat
Jeg ønsker å forebygge sannsynligheten for å oppleve oilsludge på min Saab.
1. Noen skriver at sportseksos vil eliminere problemet.
2. Jeg har også lest at det finnes "upgrade kits" for de modellene som er mest utsatt, som altså skal være 99-03 modellene.
Noen som har erfaringer, eller andre løsninger enn de to ovennevnte. Noen som vet hva ovennevnte koster?
mvh Kristian
Forhindre oilsludge
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Forhindre oilsludge
Sportseksos eliminerer IKKE oilsludge. Vil du eliminere det, bytt til annen type stempel og montér oppdatert veivhusventilasjon. Satsen selges både hos Saab og andre steder, og koster ikke mange hundrelapper.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3135
To av slangene til veivhusventilasjonen følger ikke med settet da de er like på den gamle versjonen, men de kan med fordel byttes de også da gummien blir dårlig over tid.
Det kan godt hende at veivhusventilasjonen på bilen din allerede er skiftet til siste versjon, det kan du jo sjekke.
EDIT: Biler med automat er mer utsatt.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3135
To av slangene til veivhusventilasjonen følger ikke med settet da de er like på den gamle versjonen, men de kan med fordel byttes de også da gummien blir dårlig over tid.
Det kan godt hende at veivhusventilasjonen på bilen din allerede er skiftet til siste versjon, det kan du jo sjekke.
EDIT: Biler med automat er mer utsatt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Nevnte pakke inneholder ikke annet stempel regner jeg med??
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hehe det er korrekt ja.KristianZ skrev:Nevnte pakke inneholder ikke annet stempel regner jeg med??
Stempeltypen som brukes er for lav friksjon med stempelringer med lavt spenn. Dette er for å møte utslippskrav, så originalt får man ikke levert annet. Dette fører til to ting:
1) Mye forbrenningsgass blåser forbi stemplene, spesielt ved kald motor før stemplene har oppnådd full termisk utvidelse. Denne gassen må effektivt evakueres av veivhusventilasjonen. I motsatt fall vil det dannes oil sludge som bygges opp på komponenter i veivhuset, i særdeleshet yttervegger i blokk og topp. En sak som kompliserer veivhusventilasjonens oppgave på disse motorene er det elektronisk regulerte gasspjeldet som gir raske transienter, og stiller store krav til veksling mellom sugesidene, hhv turboens innsugsrør og spjeldhuset nedstrøms spjeld, avhengig av om det er over- eller undertrykk i manifolden. Saab hadde i utgangspunktet en veivhusventilasjon som ble elektronisk regulert av Trionic 7 klar for å ta hånd om dette, men lovkrav til tilgjengelighet via OBDII gjorde konstruksjonen relativt kostbar og GM sa nei. Dermed landet man på en billigere løsning som i etterkant har fått mange oppdateringer gjennom årene for å kunne fungere tilfredsstillende.
Motorens belastningsprofil vil ha noe å si. Derfor er biler med automatgir ofte mer utsatt.
2) Stempelringene har lett for å kokse seg fast i stemplenes ringspor. Når dette skjer klarer de ikke å utføre oppgaven, og problemene akselererer.
Har man først fått problemer med oilsludge i en motor så er det ikke tilstrekkelig å bytte veivhusventilasjonen.
Jeg har bygget opp en del motorer med andre stempel, det jeg har brukt er ulike utgaver av smidde stempel med 4000-legering for lav termisk utvidelsesgrad, eller nye stempel som er beregnet for Saab 9000. Velges den siste løsningen må man også benytte kortere råder, noe som ikke bare er positivt. Man må også dreie ned stempelkrona 1,1 mm langs ytre kant for at det skal passe sammen med stål-toppakninga til B2X5 motorene. Billigvarianten er å bruke toppakning fra B2X4 isteden for å dreie ned, men den har sine ulemper i forhold til stålpakninga. Jeg har ikke prøvd den varianten.
Mange bilprodusenter sliter med samme problem pga lavfriksjonsmotorer. Bl a Toyota og Lexus, så ikke tro at en japse er veien til et evigvarende produkt. Forskjellen er nok måten produsenten har taklet problemene, Toyota har det nok med å skjule problemet for kunden. Oljeskift på papiret, motorbytte i praksis er noe jeg har hørt, hvor sant det er vet jeg ikke. Kan bli festlig når bilene blir eldre og ikke serves hos merkeverksted det og da...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
-
- 2.0 bar
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Det er vel også en fordel å klemme på et så stort oljefilter som mulig. Det fører jo til at man både får på mer olje samt bedrer filtreringskapasiteten. Mikrofilteret som B2x5-motorene har originalt er jo til å le av 
Selv kjører jeg med det store filteret. Det lille er naturlig nok OEM-filter.

Selv kjører jeg med det store filteret. Det lille er naturlig nok OEM-filter.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: N2343
- Navn: Jens
- Bil: 900s 1997
- Sted: Vennesla
Ingvar skrev: Motorens belastningsprofil vil ha noe å si. Derfor er biler med automatgir ofte mer utsatt.
Skulle gjerne visst mer om hvilke tanker du hadde rundt dette. Med min B235R motor synes jeg styringa av automatkassa gir motoren bare lave turtall, om man ikke kjører litt friskt da, eller som jeg gjør ofte, girer selv med padlerne på rattet.
Jens
Skulle gjerne visst mer om hvilke tanker du hadde rundt dette. Med min B235R motor synes jeg styringa av automatkassa gir motoren bare lave turtall, om man ikke kjører litt friskt da, eller som jeg gjør ofte, girer selv med padlerne på rattet.
Jens