Min søsters bil: Saab 2,3T mod 2001, stasjonsvogn, bensin, automat, chippet opp til aero. Kjørt 123.000. Turboen røk og ble skiftet rundt 100.000.
Min søster som eier bilen og beskriver problemene på følgende måte:
Varsellampe på både gir og motor har lyst siden omtrent oktober/november. Siden den tid har også bilen "slurva" med å gire opp ved økt hastighet. Det har gått litt i perioder hvor stort problemet har vært. I tillegg til at bilen ikke har giret slik den skal, så har det kommet en ulyd som virker å komme fra under panseret et sted. Det høres ut som en slags vifte som går, i tillegg til noe dunke/knitrelyd. Dunke/knitrelyden har ofte fortsatt i opptil et halvt minutt etter at motoren er slått av. Nå i det siste har det også kommet en ulyd, en hvinende, skrapende lyd når jeg bremser. Denne kan også fortsette noen sekunder etter at jeg har sluppet bremsen.
Har hatt bilen inne og det eneste de kan si er at det er noe med automatkassen, men jeg får ikke helt tillit til dem... I tillegg er jeg redd for å bare ta den store kostnaden det er med å bytte automatkasse...
Har noen tips til hva jeg bør gjøre, hvem som kan hjelpe?
Saab-kvinne i nød!
Moderator: Moderatorer
Re: Saab-kvinne i nød!
Du kan prøve å bytte olje på girkassen.
Men sannsynligvis må den byttes.
Har du motorlampe finnes det også feilkoder.
Hvis verkstedet ditt ikke finner ut av det så finn deg et verksted som har greie på Saab.
Men sannsynligvis må den byttes.
Har du motorlampe finnes det også feilkoder.
Hvis verkstedet ditt ikke finner ut av det så finn deg et verksted som har greie på Saab.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- doo-kie
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Saab-kvinne i nød!
Bare sånn til ettertanke er det ikke lurt å kjøre med en bil i nesten ett år med både motor i gir feil.
Få lest ut feilkodene og ta det derfra er mitt tips.
Få lest ut feilkodene og ta det derfra er mitt tips.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
Kodene er lest, har vært innom forskjellige verksted og fått forskjellige svar.
Derfor henvendte jeg meg her for å høre om noen med spisskompetanse skjønner hva som lager de rare lydene. Ønsker ikke levere bilen inn på nok et verksted for å få nok et svar
Noen som har en teori?
Derfor henvendte jeg meg her for å høre om noen med spisskompetanse skjønner hva som lager de rare lydene. Ønsker ikke levere bilen inn på nok et verksted for å få nok et svar

Noen som har en teori?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hva er kodene???KristianZ skrev:Kodene er lest, har vært innom forskjellige verksted og fått forskjellige svar.
Noen som har en teori?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan