Lydisolasjon - Hvor/Hvordan?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Lydisolasjon - Hvor/Hvordan?

Legg inn av Anders N95 » 10 jan 2005, 16:25

Ja det er mye sjau i og900'en min når jeg kjører til vanlig, og ikke minst når piggdekk står på. Hvor begynner en med lydisolasjon? hvor er det lydene kommer mest fra? hvor får jeg tak i material til dette, hva kan brukes? eggekartonger?

takk for eventuelle svar.
Vørterøl og svisker!!

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 11 jan 2005, 11:07

Hjulbuene og dørene er de viktigste punktene for å redusere dekkstøy. Du får kjøpt støyisolasjonsplater på alle bilrekvisita forhandlere. Kjøp både asfaltplater og porøse plater, tectyl understellsbehandling, og gjerne litt karrosserikitt.

Start med å sjekke alle ledningsgjennomføringer og tettelister, her er det mye å hente hvis det ikke er tett. Legg asfaltplater inne i dørene og på oversiden av hjulbuene. Porøse plater / matter kan legges i gulv, på torpedoveggens innside (skjær til og lim på) og i bagasjerommets sider.

Tectylbehandling av hjulbuene demper litt støy, dette kan du gjøre selv hvis det er helt rent, tørt og rustfritt. Bruk karrosserikitt til å tette gjennomføringer, legg på mellom asfaltplater og i karrosseriskjøter i hjulbuer og torpedovegg.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 jan 2005, 12:15

Ellers kan eg legge til at om en tek vekk isolasjonsplatene i dørken vil bilen støye kjempemasse... ;) BTW effekttiv trim på ein 900c. BTDT. :)
So om du tek av teppet og legg på meir støydempingsmatter evt. der som ikkje er slikt vil du nok få ein støyreduksjon. Men, husk på at det bør være 110% tørt før du startar, og at bilen kjem til å verte tyngre. :?

Svar