Tung Styring 07 TID 1,9 (LØST)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
saaero
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Kontakt:

Legg inn av saaero » 27 nov 2012, 20:59

Dette er fortsettelsen og avslutningen av dette emne.
Nevnte bil var min 18 i rekken og Saabene var som de fleste andre men med litt mere sjel kanskje.
Første nedtur var en -92 9000 2,3 turboS som jeg la ned ca 75k i bare deler.Drømmebilen var det.Den kjøpte Tor N12 for så å bli solgt.Bilen vart stjålet og partert.
Andre nedturen var den mye omtalte "krokanisen"Den kjøpte jeg EU-godkjent fra en som var i klubben.Bilen var alldri godkjent,men med rette bekjentskaper er det lett med en underskrift.Den hadde 15 toerfeil!!!!!
Tidliger eier var også klubbmedlem,men sannsynlig havarert(vraket) bilen.En tidligere svensk politibil ble hentet(ulovlig) der borte.Noe hamring og lakkering,bytte av chassinummer etc.etc.Tabben var at profilen bak hvor ch.nr står var festet med popnagler.Men det fantes jo hemmelige nummer som jeg greide å finne.Allt vart dokumentert og politianmeldt,men resulterte i at saken vart henlagt på bevisets stilling."Det er jo ikke mord" sa politijuristen et sted i landet.Dermed var det 45k rett i dass.
Tredje nedtur var min egen også,men visste ikke at Saab hadde"glemt" å montere stempelringer i 9-5 ene.Ingvar byttet lager.Fenomenal jobb Ingvar!
Siste nedtur var den bilen det hele handler om:-07 9-3 TID med Hirsch i boksen.Nylig Eu-godkjent hos Saab og 216k forsvant fra pengeboka(banken)Oppdaget fort at det var rare lyder fra motorommet.Det var det svinghjulet.Er ikke alene her da jeg nesten ikke har hørt om et bilemerke uten" Dual Dass" svinghjul som svikter.Rare skranglelyder av og til på de "slette" fine veiene som vi har her i landet oppdaget jeg tidlig.Trudde det var kyllingbena der framme som begynte å kjenne på all vandringen rundt i innhegningen.Nye sånne og ingen forandring.Kontaktet Ortopedisk og ble bedt om å sjekke fjærene.De var som en handlepose fra Opel.Eller bruk og kast fort som det heter vart det sagt.Joda der lå noe halvrundt og skramlet med gammelt brudd!
Dette byttet og jeg koste meg med bilen,men merket at styringa var i tyngste laget når jeg prøvde en maken bil.De store 18-tommerne med 235 på gummien tenkte jeg.Men vinteren kom jo i år også og den vart bare tyngre og tyngre på styringa jo lengre kjøreturen var.
Så her ender både "teknisk og "annet"
Siden jeg var en bra sportsmann i min ungdom med 74 meter i spyd,144 meter i ballkast og over 80 meter i granatkast kjenner jeg det begynner å krible i "høyra" nå om dagen.
Drar nå til TAHRIR-PLASSEN og kaster stein mens jeg roper OPEL og noen bokstaver til.
Dette blir ikke besvart av meg og moderator kan slette dette om han vil,men jeg kommer tilbake med en fra før strøken 9k-Aero som skal bli som ny.Takk for meg og all støtte

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Tung Styring 07 TID 1,9

Legg inn av Kristian N2215 » 27 nov 2012, 22:42

Det delenr. som står i linken passer på alle 1,9TDI (Motorkode: Z19DTH, Z19DT, Z19DTR, A19DTR) fra 2005 til 2011 og Z18XE (bensin?) fra 2004 til 2009 ;)
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

freddy
Innlegg: 14
Registrert: 30 nov 2012, 12:51

Re: Tung Styring 07 TID 1,9

Legg inn av freddy » 30 nov 2012, 12:55

Hei

Sjekk universal leddet på rattakselen. Tipper at dette går veldig tregt.

Brukeravatar
saaero
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Kontakt:

Re: Tung Styring 07 TID 1,9

Legg inn av saaero » 30 nov 2012, 19:06

Takk for den!!!!!!!Har vært inne på tanken

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Tung Styring 07 TID 1,9

Legg inn av Pål N526 » 01 des 2012, 16:13

Ingvar N629 skrev:Kan noen med nyere EPC enn meg sjekke om det er samme del på 2007 og 2009?
Hei.

Det er samme pumpe MY05-09
Rørene skal også være av samme type

EDIT: så ikke at det var to sider. 8)

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
saaero
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Kontakt:

Tung styring 07 93 TID(LØST)NB!!!!

Legg inn av saaero » 02 mai 2013, 23:07

viewtopic.php?f=12&t=38715
Endelig fått rettet på dette problemet."Freddy" hadde rett på pm med antydning om dårlige universalledd nedre styreaksel.Dette kunne endt med den store smellen.Nemmelig låst styring!!!!!!Sammen med en ny ledning fra +pol til dynamo og en ekstra ledning fra -pol til karosseri har jeg fått en ny bil.WIS 645-2660 og 2683 Feilkode C1550 37 og C1550-61.(ingen varningslampa tænd)
Jeg har nå en lett og fin styring samt lading på 14,4V. OBS min bil har antiskrens.
Så har dere en 93 og mistenker noe galt med periodevis tung og hakkete styring,så ikke vent med å sjekke om det er noe galt med unijointene.

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Re: Tung Styring 07 TID 1,9 (LØST)

Legg inn av HugoC » 16 okt 2013, 20:53

Hei
Har samme problem med treg styring, men kan du fortelle med vanlig språk hva du har gjort. Syns teksten din er vanskelig å tolke=) Har du både byttet ledd og ledninger og hvordan er sammenhengen eventuelt her?
mvh
Hugo Christensen

Svar