Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Ogero
- Innlegg: 15
- Registrert: 20 jul 2006, 21:58
- Navn: Øystein Einvik
- Bil: 00 9-5 SE, 07 9-5
- Sted: kristiansund
Legg inn
av Ogero » 06 jan 2013, 21:45
Hei!
Har en 2007 9-5 TiD automat, som har rundet 170 000km, men det har seg slik at det kommer lyd fra automaten når bilen girer eller den skal clutche ut etter gasspådrag. Har ikke skiftet automatoje på den, men ser ikke for meg at det skal gjøre noe forskjell når først lyden er der. Vil tro lyden kommer fra converteren, men har ikke funnet noen tråder her på bytte av den. Er dette fordi denne ikke ryker på saab? har noen i såfall snøring på hvor mye arbeid det er å skfte den og evt pris?
Alle forslag og dele av kunskap motas med stor takk!

turboOo
-
saab9000aero
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Legg inn
av saab9000aero » 06 jan 2013, 22:08
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... Unica=Saab
Send de én mail og hør om de har sånne ting.
Er litt arbeid men ikke umulig. Tror Saab verksted regner ca 8-9 timer på skift av komplett kasse på 9-5
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
-
little_e
- 2.0 bar

- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Legg inn
av little_e » 06 jan 2013, 22:37
Hvorfor prøver du ikke å skifte olje? En gylden regel er jo at man alltid skal skifte olje og filter - dersom det er mulig.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 06 jan 2013, 23:20
Sikker på at det er converteren da?
viewtopic.php?f=12&t=33287
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Ogero
- Innlegg: 15
- Registrert: 20 jul 2006, 21:58
- Navn: Øystein Einvik
- Bil: 00 9-5 SE, 07 9-5
- Sted: kristiansund
Legg inn
av Ogero » 07 jan 2013, 20:09
Takker for gode forslag.
Det er jo selvfølgelig ikke 100% sikkert at det er converteren, men siden lyden kommer kun under girskifte (starter i det bilen begyner og klargjøre giringen) å ikke er tilstede når bilen står i P eller N. Er jeg ganske sikker på at det sitter i girkassen. Skal prøve å skifte olje i morgen, men filteret er det vel ikke vanlig å skifte på disse kassene.
turboOo
-
little_e
- 2.0 bar

- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Legg inn
av little_e » 07 jan 2013, 21:41
Nei, filteret kan kun skiftes ved demontering av girkassen.
Husk å bruke korrekt olje, JWS3309-spesifikasjon. Dersom oljen aldri har blitt skiftet i løpet av 170 000 km bør du absolutt utføre en flush av girkassen.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
Magnus N608
- 1,5 bar

- Innlegg: 455
- Registrert: 05 jan 2006, 18:22
- Navn: Magnus Hansen
- Bil: Saab 900 Aero t16 89
- Sted: Hamar
Legg inn
av Magnus N608 » 07 jan 2013, 23:20
Napper bilen? Går turteller opp og ned?
Flush kassen før du gjør noe annet!
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i
-
Ogero
- Innlegg: 15
- Registrert: 20 jul 2006, 21:58
- Navn: Øystein Einvik
- Bil: 00 9-5 SE, 07 9-5
- Sted: kristiansund
Legg inn
av Ogero » 08 jan 2013, 18:58
Bilen napper ikke og turtallet er helt fint!
Oljen var skiftet på 105000 så det var derfor jeg syntes det var litt rart, siden oljeintervalene er på 120k på disse.
Men vi får se når jeg får flushet. Har snakket med en mekaniker som er god på automat, og han sa at det kunne være en tapp som skal komme ut og "låse" convertern som har blit treg. Denne kan vist bli bedre av å skifte olje.
turboOo
-
Magnus N608
- 1,5 bar

- Innlegg: 455
- Registrert: 05 jan 2006, 18:22
- Navn: Magnus Hansen
- Bil: Saab 900 Aero t16 89
- Sted: Hamar
Legg inn
av Magnus N608 » 09 jan 2013, 01:23
Tappen han snakker om, er nok en magnetventil.
Denne åpner å lukker lock up-cluthen i converteren.
Hvis denne skulle henge, så syns jeg den bør vandre på turtall eller nappe
Gi beskjed om evt framgang etter Flush

M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i