Hei. Har en 96 cse som en kompis lånte i går. Når jeg skulle starte den i dag, virket ikke knappen på nøkkelen som opphever startsperren og rattet var låst. Hva i alle dager kan fyren som lånte bilen ha gjort? Kan heller ikke se at noen relevante sikringer har gått.
Takker for hjelp
Trenger umiddelbar hjelp med rattlås/startsperre
Moderator: Moderatorer
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Trenger umiddelbar hjelp med rattlås/startsperre
Bytt batteri i fjernkontrollen du.
Om rattet står i lås, sving litt med rattet mens du prøver å vri om nøkkelen. Så enkelt.
De to tingen har absolutt ingenting med hverandre å gjøre.
Om rattet står i lås, sving litt med rattet mens du prøver å vri om nøkkelen. Så enkelt.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- Navn: Arnt Erik Flydahl
- Bil: 9-5 2.3 turbo
- Sted: Isfjorden
Paradigm N558 skrev:Bytt batteri i fjernkontrollen du.
Ja det virker enkelt nok, men nå har jeg prøvd alt. Ratttet og nøkkelen rikker seg ikke. Har ordnet meg med skyss for en stund, så det haster ikke fullt så ille. Men likevel. Hva kan forårsake dette? Og lampen på nøkkelen lyser bra når jeg trykker på den så batteribytte er nok ikke nødvendig.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Som Para sier så har ikke disse to feilene noe med hverandre og gjøre. Om du ikke får av rattlåsen så tyder jo det på at tenningslåsen din begynner å bli virkelig slitt, du kan prøve med den andre nøkkelen og se om det hjelper.
Hvis det ikke fungerer så har jeg selv med hell plukket av plasten rundt rattstammen for så å kakke på låssylinderen med en hammer mens man riklet på nøkkelen. Om du da får den opp så er det ingen permanent løsning, skift i såfall låsen du
Hvis det ikke fungerer så har jeg selv med hell plukket av plasten rundt rattstammen for så å kakke på låssylinderen med en hammer mens man riklet på nøkkelen. Om du da får den opp så er det ingen permanent løsning, skift i såfall låsen du

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Navn: Arnt Erik Flydahl
- Bil: 9-5 2.3 turbo
- Sted: Isfjorden
Det har jeg nå prøvd, skrudd av dekselet og kakket litt med ei tang (ville være forsiktig) på den "armen" som går fra tenningslåsen og inn mot rattstammen, men hverken nøkkel eller ratt rikker seg ikke. Nøkkelen glir fint som vanlig inn og ut av tenningslåsen hvis noen lurte på det. Har aldri kjent antydning til noe tull med dette før, men så vet jeg heller ikke om jeg noensinne har hatt på rattlåsen heller. (Ikke som jeg vet om ihvertfall, kan hende den går på om du tar ut nøkkelen på normal måte??) Hatt bilen i 2,5 år og fått på den 80 000km. Skal også nevnes at personen som lånte den er noe "brå" med det meste han er borti. Tilslutt, hvis jeg må bytte lås, er det en omfattende evt. dyr affære?Tor N12 skrev:Som Para sier så har ikke disse to feilene noe med hverandre og gjøre. Om du ikke får av rattlåsen så tyder jo det på at tenningslåsen din begynner å bli virkelig slitt, du kan prøve med den andre nøkkelen og se om det hjelper.
Ellers takk for alle svar