Bytte registerkjede selv?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Bytte registerkjede selv?

Legg inn av Talker » 15 okt 2010, 10:18

Har en 94-modell ng900 som har begynt å lage litt lyder.
Har nå fått bekreftet av saab-verksted at raslelyden min er fra registerkjedet. De skulle ha 4000,- for akkurat den jobben, men da bytter de bare kjedet og "resetter strammeren" som de sa. Men siden jeg har raslelyder på 200.000km så mente han at det kunne være en grunn til det. Lite olje, lange oljeskift intervaller, avleiringer i olje eller noe. Så det var snakk om noe staking av noe kanaler i toppdekslet(?) og evt. sjekke sila til oljepumpa for avleiringer. Det ble også nevnt noe om veivhusventilasjon som var av gamletypen, og deler som kostet 2000,- osv osv.
Synes dette med avleiringer og veivhusventilasjon hørtes veldig T7 aktig ut. Jeg har jo T5...
Men nok om det. Det jeg egentlig lurte på var om registerkjedebytte er en jobb en kan gjøre selv? Har jo skrudd litt bil, men har ikke et eneste spesialverktøy f.eks.

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Re: Bytte registerkjede selv?

Legg inn av Vegars » 15 okt 2010, 11:38

Har ikke hørt noe om at veivhusventilasjonen skal være noe problem på ng900 nei.
Men 4000,- for skifte hørtes ikke så ille ut syns jeg, men de 2000,- for deler til veivhusventilasjon er jo bare å glemme!
Ta en dieselrens før skifte av kjedet så vil det løsne opp litt avleiringer!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Bytte registerkjede selv?

Legg inn av Talker » 15 okt 2010, 12:34

Hva mener folket om skifte av kjedet og ikke føringer og kamdrev da?

Og mtp rens.. Hvilken skal jeg bruke? Dieselrens sier du?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte registerkjede selv?

Legg inn av Ingvar N629 » 15 okt 2010, 12:45

Ikke bytt kjede uten å bytte alle drev! Ellers sliter de gamle drevene ut det nye kjedet. Husk også at det er et balanseakselkjede der som sikkert er like slitt.

Veivhussats på den motoren er jeg spent på hvor de vil montere, dessuten er prisen du har fått på den drøy! Men du kan altså glemme den, så lenge slanger og ventil på det du har er i orden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

eiluN506
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 849
Registrert: 25 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: 506
Navn: Eimund Lunde
Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
Sted: Sandnes

Re: Bytte registerkjede selv?

Legg inn av eiluN506 » 15 okt 2010, 13:39

Ingvar N629 skrev:Ikke bytt kjede uten å bytte alle drev! Ellers sliter de gamle drevene ut det nye kjedet. Husk også at det er et balanseakselkjede der som sikkert er like slitt.

Veivhussats på den motoren er jeg spent på hvor de vil montere, dessuten er prisen du har fått på den drøy! Men du kan altså glemme den, så lenge slanger og ventil på det du har er i orden.
Er det balanseaksler på de første NG900?
Mvh
Eimund

turboTruls N263
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 399
Registrert: 09 jan 2004, 01:00
Medlemsnummer: N263
Navn: Truls Bredo Johansen
Bil: 900 turbo16v
Sted: Bergen

Re: Bytte registerkjede selv?

Legg inn av turboTruls N263 » 15 okt 2010, 14:02

eiluN506 skrev:
Ingvar N629 skrev:Ikke bytt kjede uten å bytte alle drev! Ellers sliter de gamle drevene ut det nye kjedet. Husk også at det er et balanseakselkjede der som sikkert er like slitt.

Veivhussats på den motoren er jeg spent på hvor de vil montere, dessuten er prisen du har fått på den drøy! Men du kan altså glemme den, så lenge slanger og ventil på det du har er i orden.
Er det balanseaksler på de første NG900?
Ja alle bortsett fra b 206 årgang 94.
Fikk dratt igjennom bare nytt kjede på min i mai.
Det gikk ikke mangen tusen kilometerne før mye lyd var tilbake.
Bytt hele rukelet når du er i gang.
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)

Distriktsansvarlig Vest

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Bytte registerkjede selv?

Legg inn av Talker » 15 okt 2010, 14:16

Ja det de nevnte var at de dro igjennom nytt kjede mens de dro ut det gamle. De byttet altså ikke noe annet. Dette var en kjapp jobb, og de tok bare 4000,- Men hva innebærer det når de skifter føringer drev og alt? Er det ut med motoren operasjon? Eller en langvarig jobb til 20k,- ?

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Bytte registerkjede selv?

Legg inn av Talker » 15 okt 2010, 14:37

Daniel N683 skrev:
Talker skrev:Ja det de nevnte var at de dro igjennom nytt kjede mens de dro ut det gamle. De byttet altså ikke noe annet. Dette var en kjapp jobb, og de tok bare 4000,- Men hva innebærer det når de skifter føringer drev og alt? Er det ut med motoren operasjon? Eller en langvarig jobb til 20k,- ?
Betalte vel 12-14k i sin tid på merkeverksted når jeg fikk byttet på ng900'n jeg hadde.

På 9000 gjorde jeg jobben selv. Kan vel ikke legge skjul på at det gikk noen kvelder der. Operasjonen er vel ikke helt lik på 900 og 9000, men forvent noen kvelder i garasjen om du gjør det selv (derav prisen på merkeverksted).
Men man må ut med motor for å komme til?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bytte registerkjede selv?

Legg inn av Tor N12 » 15 okt 2010, 15:28

På ng900 så må motoren ned ja, da må man også ha hjulstillingskontroll etterpå ettersom man aldri får subframe'en tilbake på 100% samme plass.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte registerkjede selv?

Legg inn av Ingvar N629 » 15 okt 2010, 15:30

Jeg ville ha tatt den ut, mye bedre arbeidsstillinger og det går nok like fort.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Bytte registerkjede selv?

Legg inn av Ronny_N169 » 16 okt 2010, 07:31

Ingvar N629 skrev:Jeg ville ha tatt den ut, mye bedre arbeidsstillinger og det går nok like fort.
Er det en grei jobb å løfte opp motoren i og9-3 /ng900?
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte registerkjede selv?

Legg inn av Ingvar N629 » 16 okt 2010, 09:16

Gjorde det på en 9-3 jeg og Tor handla som delebil en gang, kan ikke huske at det var noe problem, men tiltet den nok en god del.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

heimelaga
Innlegg: 4
Registrert: 21 apr 2013, 20:06

Re: Bytte registerkjede selv?

Legg inn av heimelaga » 10 mai 2013, 21:27

hvor alvorlig er det å begynne å høre denne lyden? jeg begynte å høre lyden ved 200000. jeg vet at det er slagg i olje sila. hvis jeg bytter registerkjede burde jeg også få rensa sila??. trenger hjelp, sliter litt.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Bytte registerkjede selv?

Legg inn av Kristian N2215 » 10 mai 2013, 21:48

heimelaga skrev:hvor alvorlig er det å begynne å høre denne lyden? jeg begynte å høre lyden ved 200000. jeg vet at det er slagg i olje sila. hvis jeg bytter registerkjede burde jeg også få rensa sila??. trenger hjelp, sliter litt.
Selvfølgelig må du få rensa sila! Se for deg at du har spist 15 chili, og kun kan drikke vann gjennom et tynt sugerør
På samme måte blir det for motoren, den er avhengig av å kunne få den smøringen den trenger, og en tett oljesil er ikke akkurat med på å gjøre dette noe bedre. Hvis du klarer å bytte register selv, så får du også til å ta ned bunnpanna og rense denne og sila!
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

heimelaga
Innlegg: 4
Registrert: 21 apr 2013, 20:06

Re: Bytte registerkjede selv?

Legg inn av heimelaga » 10 mai 2013, 21:56

hva med registerkjedet? selve lyden er vel at registerkjedet ikke får nok olje og er blitt slitt?. er det høy risiko i å vente med reperasjonene??

Svar