Bytte registerkjede selv?
Moderator: Moderatorer
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Bytte registerkjede selv?
Har en 94-modell ng900 som har begynt å lage litt lyder.
Har nå fått bekreftet av saab-verksted at raslelyden min er fra registerkjedet. De skulle ha 4000,- for akkurat den jobben, men da bytter de bare kjedet og "resetter strammeren" som de sa. Men siden jeg har raslelyder på 200.000km så mente han at det kunne være en grunn til det. Lite olje, lange oljeskift intervaller, avleiringer i olje eller noe. Så det var snakk om noe staking av noe kanaler i toppdekslet(?) og evt. sjekke sila til oljepumpa for avleiringer. Det ble også nevnt noe om veivhusventilasjon som var av gamletypen, og deler som kostet 2000,- osv osv.
Synes dette med avleiringer og veivhusventilasjon hørtes veldig T7 aktig ut. Jeg har jo T5...
Men nok om det. Det jeg egentlig lurte på var om registerkjedebytte er en jobb en kan gjøre selv? Har jo skrudd litt bil, men har ikke et eneste spesialverktøy f.eks.
Har nå fått bekreftet av saab-verksted at raslelyden min er fra registerkjedet. De skulle ha 4000,- for akkurat den jobben, men da bytter de bare kjedet og "resetter strammeren" som de sa. Men siden jeg har raslelyder på 200.000km så mente han at det kunne være en grunn til det. Lite olje, lange oljeskift intervaller, avleiringer i olje eller noe. Så det var snakk om noe staking av noe kanaler i toppdekslet(?) og evt. sjekke sila til oljepumpa for avleiringer. Det ble også nevnt noe om veivhusventilasjon som var av gamletypen, og deler som kostet 2000,- osv osv.
Synes dette med avleiringer og veivhusventilasjon hørtes veldig T7 aktig ut. Jeg har jo T5...
Men nok om det. Det jeg egentlig lurte på var om registerkjedebytte er en jobb en kan gjøre selv? Har jo skrudd litt bil, men har ikke et eneste spesialverktøy f.eks.
Re: Bytte registerkjede selv?
Har ikke hørt noe om at veivhusventilasjonen skal være noe problem på ng900 nei.
Men 4000,- for skifte hørtes ikke så ille ut syns jeg, men de 2000,- for deler til veivhusventilasjon er jo bare å glemme!
Ta en dieselrens før skifte av kjedet så vil det løsne opp litt avleiringer!
Men 4000,- for skifte hørtes ikke så ille ut syns jeg, men de 2000,- for deler til veivhusventilasjon er jo bare å glemme!
Ta en dieselrens før skifte av kjedet så vil det løsne opp litt avleiringer!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: Bytte registerkjede selv?
Hva mener folket om skifte av kjedet og ikke føringer og kamdrev da?
Og mtp rens.. Hvilken skal jeg bruke? Dieselrens sier du?
Og mtp rens.. Hvilken skal jeg bruke? Dieselrens sier du?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte registerkjede selv?
Ikke bytt kjede uten å bytte alle drev! Ellers sliter de gamle drevene ut det nye kjedet. Husk også at det er et balanseakselkjede der som sikkert er like slitt.
Veivhussats på den motoren er jeg spent på hvor de vil montere, dessuten er prisen du har fått på den drøy! Men du kan altså glemme den, så lenge slanger og ventil på det du har er i orden.
Veivhussats på den motoren er jeg spent på hvor de vil montere, dessuten er prisen du har fått på den drøy! Men du kan altså glemme den, så lenge slanger og ventil på det du har er i orden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 849
- Registrert: 25 jul 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 506
- Navn: Eimund Lunde
- Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
- Sted: Sandnes
Re: Bytte registerkjede selv?
Er det balanseaksler på de første NG900?Ingvar N629 skrev:Ikke bytt kjede uten å bytte alle drev! Ellers sliter de gamle drevene ut det nye kjedet. Husk også at det er et balanseakselkjede der som sikkert er like slitt.
Veivhussats på den motoren er jeg spent på hvor de vil montere, dessuten er prisen du har fått på den drøy! Men du kan altså glemme den, så lenge slanger og ventil på det du har er i orden.
Mvh
Eimund
Eimund
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 399
- Registrert: 09 jan 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N263
- Navn: Truls Bredo Johansen
- Bil: 900 turbo16v
- Sted: Bergen
Re: Bytte registerkjede selv?
Ja alle bortsett fra b 206 årgang 94.eiluN506 skrev:Er det balanseaksler på de første NG900?Ingvar N629 skrev:Ikke bytt kjede uten å bytte alle drev! Ellers sliter de gamle drevene ut det nye kjedet. Husk også at det er et balanseakselkjede der som sikkert er like slitt.
Veivhussats på den motoren er jeg spent på hvor de vil montere, dessuten er prisen du har fått på den drøy! Men du kan altså glemme den, så lenge slanger og ventil på det du har er i orden.
Fikk dratt igjennom bare nytt kjede på min i mai.
Det gikk ikke mangen tusen kilometerne før mye lyd var tilbake.
Bytt hele rukelet når du er i gang.
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)
Distriktsansvarlig Vest
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)
Distriktsansvarlig Vest
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: Bytte registerkjede selv?
Ja det de nevnte var at de dro igjennom nytt kjede mens de dro ut det gamle. De byttet altså ikke noe annet. Dette var en kjapp jobb, og de tok bare 4000,- Men hva innebærer det når de skifter føringer drev og alt? Er det ut med motoren operasjon? Eller en langvarig jobb til 20k,- ?
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: Bytte registerkjede selv?
Men man må ut med motor for å komme til?Daniel N683 skrev:Betalte vel 12-14k i sin tid på merkeverksted når jeg fikk byttet på ng900'n jeg hadde.Talker skrev:Ja det de nevnte var at de dro igjennom nytt kjede mens de dro ut det gamle. De byttet altså ikke noe annet. Dette var en kjapp jobb, og de tok bare 4000,- Men hva innebærer det når de skifter føringer drev og alt? Er det ut med motoren operasjon? Eller en langvarig jobb til 20k,- ?
På 9000 gjorde jeg jobben selv. Kan vel ikke legge skjul på at det gikk noen kvelder der. Operasjonen er vel ikke helt lik på 900 og 9000, men forvent noen kvelder i garasjen om du gjør det selv (derav prisen på merkeverksted).
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Bytte registerkjede selv?
På ng900 så må motoren ned ja, da må man også ha hjulstillingskontroll etterpå ettersom man aldri får subframe'en tilbake på 100% samme plass.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte registerkjede selv?
Jeg ville ha tatt den ut, mye bedre arbeidsstillinger og det går nok like fort.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Bytte registerkjede selv?
Er det en grei jobb å løfte opp motoren i og9-3 /ng900?Ingvar N629 skrev:Jeg ville ha tatt den ut, mye bedre arbeidsstillinger og det går nok like fort.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte registerkjede selv?
Gjorde det på en 9-3 jeg og Tor handla som delebil en gang, kan ikke huske at det var noe problem, men tiltet den nok en god del.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Bytte registerkjede selv?
hvor alvorlig er det å begynne å høre denne lyden? jeg begynte å høre lyden ved 200000. jeg vet at det er slagg i olje sila. hvis jeg bytter registerkjede burde jeg også få rensa sila??. trenger hjelp, sliter litt.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Bytte registerkjede selv?
Selvfølgelig må du få rensa sila! Se for deg at du har spist 15 chili, og kun kan drikke vann gjennom et tynt sugerørheimelaga skrev:hvor alvorlig er det å begynne å høre denne lyden? jeg begynte å høre lyden ved 200000. jeg vet at det er slagg i olje sila. hvis jeg bytter registerkjede burde jeg også få rensa sila??. trenger hjelp, sliter litt.
På samme måte blir det for motoren, den er avhengig av å kunne få den smøringen den trenger, og en tett oljesil er ikke akkurat med på å gjøre dette noe bedre. Hvis du klarer å bytte register selv, så får du også til å ta ned bunnpanna og rense denne og sila!
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Re: Bytte registerkjede selv?
hva med registerkjedet? selve lyden er vel at registerkjedet ikke får nok olje og er blitt slitt?. er det høy risiko i å vente med reperasjonene??