Saab 900 Aero fusker

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 aug 2012, 17:23

Med fare for å verte OT; sjølvsagt ikkje. Men det er jo slik når en trimmar, so minskar en jo også toleransane SAAB har lagt inn ifrå starten av. Enkelte T5 og DI+APC-system har jo også begynt drage på åra so er jo like viktig med friske greier der.
Missforstå meg rett, T5 er gode greier, men det er ikkje det einaste som kan gi bra resultat.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av Ingvar N629 » 30 aug 2012, 17:32

Hjelle, N6 skrev: Missforstå meg rett, T5 er gode greier, men det er ikkje det einaste som kan gi bra resultat.
Var ikke det som var poenget mitt heller, poenget mitt var at når man trimmer noe sånt så har man mange feilkilder og ikke noe særlig godt utgangspunkt. Om man bruker T5, Megaskvett eller noe annet av nyere dato, eller om man bytter ut komponenter i den gamle Bosch LHen med nye tilsvarende deler etterhvert som det trengs er vel en smaksak.

Det kan iallfall være lurt å gå grundig igjennom systemets deler og orientere seg om ståa, når man skal trimme så gamle system.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av Andreas N1194 » 30 aug 2012, 18:10

Ingvar N629 skrev:
Hjelle, N6 skrev: Missforstå meg rett, T5 er gode greier, men det er ikkje det einaste som kan gi bra resultat.
Var ikke det som var poenget mitt heller, poenget mitt var at når man trimmer noe sånt så har man mange feilkilder og ikke noe særlig godt utgangspunkt. Om man bruker T5, Megaskvett eller noe annet av nyere dato, eller om man bytter ut komponenter i den gamle Bosch LHen med nye tilsvarende deler etterhvert som det trengs er vel en smaksak.

Det kan iallfall være lurt å gå grundig igjennom systemets deler og orientere seg om ståa, når man skal trimme så gamle system.
Jeg tror dere begge konkluderer med det samme som meg, at med å blodtrimme noe som er så til de grader pensjonert som ei gammal og900-børse, så kan det være greit å prøve og bytte ut noe med noe nyere (derav mitt forslag om Trionic). Men folk har jo fått biler til å gå skikkelig bra med Blåkran også..

Ellers har jo Morti god erfaring på området 300+ hk og det å skifte girkasser i lyskrysset mens andre folk venter på grønt lys.. :mrgreen:
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av Magnus N608 » 14 mai 2013, 09:25

Heisann!
Siden jeg har kjøpt denne bilen, så er det nå jeg som har problemet :(

Men, det smeller ikke i potta eller butter ved pådrag.
Når den går på tomgang, så kutter den veldig kjaptnoen ganger, ved lite men jevn gass (spesielt ved 2dre gir) kutter den. Det er veldig kjapp kutting, det er liksom ikke fjusking heller.
Når jeg gir på, blir dette borte, og den fungerer bra. Det virker også som dette bare blir værre og værre. Virker også som om kuttinga oppsår i dumper eller ved slag i bilen. Er helt sikker på at det må ha noe med tenning å gjøre, siden den kutter så kjapt.

Jeg har byttet fordelerlokk, rotor, plugger, kont pluggkabler, byttet coil, var en ledning i APC-enheten som hadde løsnet, så den er loddet på igjen. Har sjekket diverse kontakter rundt om, men finner ikke noe galt.
Jeg har ingen ny motorstyreenhet å prøve, eller koblingsskjema på til motor.

Noen som har noen bra forslag? Setter stor pris på hjelp :)
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av Ingvar N629 » 14 mai 2013, 10:55

Hvis det har sammenheng med dumper, så høres det ut som elektrisk. Men om du får det når bilen står i ro tipper jeg mistenning, det trenger ikke å ha med tenningssystemet å gjøre, det kan være f eks fet blanding når den går ubelastet som gjør at blandinga blir vanskelig å tenne, eller tidlig stilt tenning i dette lastområdet. Vanskelig for deg å ha kontroll på dette når du har kjøpt bilen ferdig trimmet, så du må nesten måle begge deler. Er begge deler i orden så spørs det om det er noe elektrisk, dårlig kontakt et sted eller bortfall av et signal i korte øyeblikk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av Magnus N608 » 14 mai 2013, 12:23

Takk for rask svar, Ingvar!
Glemte å skrive at jeg kontrollerte tenninga i går, og den ligger der den skal. 16* u/vacum. Stemmer?
Pluggene er litt hvite, så tror ikke blanninga er for fet.
Ja, var noe dumt å kjøpe ferdig trimmet. Angrer meg litt, men bilen er så fin ellers, så var det som gjorde det.
Noen ide om hva slags signaler som kan mangle?
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av Magnus N608 » 14 mai 2013, 12:51

Målte også strøm til styreenheten i går, samtidlig så dro jeg og ristet i ledninger til den. Ser hvertfall ut som om den får jevn og fin spenning inn.
Når jeg har kjørt den, så har jeg bare kjørt på lavt ladetrykk, da justeringa ikke fungerer. Går bare på grunnladetrykk. 0,5 bar. Tror kanskje dette kan være i orden etter jeg loddet på ledningen igjen.
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av Ingvar N629 » 14 mai 2013, 13:27

Er jo selvsagt mulig den går tynt uten belastning også... Alltid lurt å måle slikt, istedenfor å tro seg unna problemet. Elektrisk så er vel hallgiver og tennpulsforsterker plassen å starte.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av Magnus N608 » 14 mai 2013, 15:27

Ja, det har du helt rett i. Har du noen fiks måte å kontrollere hallgiver og tennpulsforsterer? begge deler sitter i fordeleren?
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av Magnus N608 » 15 mai 2013, 15:09

Noen andre som vet? ;)
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av Ingvar N629 » 15 mai 2013, 23:17

Hallgiveren sitter i fordeleren, tennpulsforsterker sitter i venstre innerskjerm. Er diagnoseuttak i sikringsboksen, men bortfall av signal et lite øyeblikk er vanskelig å måle. Kan jo prøve om du får til å fremprovosere feilen ved å vri og herje litt med ledningsnett og kontakter, hallgiveren kan du jo prøve å bytte. Vet ikke om du kommer noen vei på det sporet, men alt bør prøves skikkelig for å få systematikk i feilsøkinga.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av Ingvar N629 » 15 mai 2013, 23:19

Forresten, den bilen som er trimmet en del, hva slags bensinpumpe står det i den?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av Magnus N608 » 19 mai 2013, 01:55

Aha, vant til Tenningsmodul jeg :) Den har jeg faktisk byttet. Flyttet over fra den andre 900en jeg hadde, uten noen forandring. Glemte å skrive det. skal se nærmere på ledninger etc til fordeleren :). Sitter en original walbro pumpe i den med 3bars regulator. Testet så vidt her om dagen, og det ser ut som den lader som den skal, etter jeg loddet fast ledningen i apc'n.
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av Magnus N608 » 21 mai 2013, 17:04

Sånn, da har jeg sjekket ledninger fra fordeler og til tenningsmodul.
Disse er i orden. Rev og slet i ledningene og det er ingen tegn til brudd.
Tok også ut og opp fordeler, kikket litt her og der, men ser ikke noe galt.
Bilen ville jo plutselig ikke starte i fjor. Manglet jordingssignal ifra ECU og inn til releer.
Kan dette ha noen sammenheng?
Jeg tok å ga denne lednignen "tenningsjord", så nå starter den. Er ikke helt riktig rep-metode, men men.
Har også lagt merke til at turtelleren spretter opp og ned igjen når jeg stopper bilen, eller skrur tenning av og på.. Vanlig?

Komplett fordeler har jeg bestilt fra Ingvar i dag, så håper på at feilen kan ligge der.
Skjønner ikke helt hvordan man måler signalet fra hallgiveren...

Feilen begynner å bli fryktelig frustrerende :S
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Svar