Oljetrykket forsvant - again

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
macgeier

Oljetrykket forsvant - again

Legg inn av macgeier » 24 jan 2005, 12:25

Hei,
for 4 år siden forsvant oljetrykket på min långmilare :x
Det viste seg å være oljetrykkreduksjonsventilen som hadde kilt seg, løsnet på skruen tok ut fjær og stempelet, fant feilen - et lite stålkorn var synderen som kilte stempelet i ventilen :-x
Alt på plass igjen og motoren summet igjen som en katt.
Motoren har nå summet i 4 år og nye 160.000km uten problem, inntil lørdag med 418.000km på telleren så "tikket" så fælt etter oppstart, og hadde null oljetrykk.
Inn i garasjen ut med reduksjonsventilen, kjapp jobb egentlig, og det samme problemet - en metallbit på størrelsen med to/tre knappenålshoder hadde kilt ventilen - again :-x
Kjørte på jobb idag motoren summer atter som en katt, men lurer nå på om jeg skal bytte litt deler og i tilfelle hva for å bli kvitt kilden til partikkelene?

- Registerkjede med alt tilbehør?
- Kjede til balanseaksel?
- Oljepumpe?

Har aldri hatt motoren ut så jeg vegrer meg litt mot jobben.
Alternativet er å vente i fire år på neste "hikk".

Børre N17
MAX BOOST
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 24 jan 2005, 12:54

Hvis kjede har gått 418'km uten skifte så er vel det rimelig slitt ja! :D

Men da er det jo ting å tenke på å skifte ut mer også, det er jo som regel andre ting som begynner å bli velbrukt når det begynne å nærme seg en halv mill km på meteret!
Hva med å snekre sammen en "byttepakke" med motor og kasse i ro og fred, for så å flytte over hele etterpå?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Macgeier

Legg inn av Macgeier » 24 jan 2005, 13:17

Det er forresten en OG900T16 1990modell.

Registerkjedet ble byttet ved 200.000 km, en god stund før første oljetrykksfall. Det ble brukt Roll in metode (uten å ta ut motoren).

"Problemet" er at motoren har fin kompresjon, har testet dette årlig. Og motoren går som en klokke, bruker ikke olje og viser ikke tegn på slitasje. Starter alltid, bruker ikke kjøleveske, alt er egentlig bare fryd og gammen, "bank i bordet" :) Har bytta turbo`n èn gang.
Og girkassa, er sikkert av den mest solide typen, den er helt fin ingen ulyder, eneste jeg har gjort er å bytte drev for høyere utveksling for å få en optimal e-18 komfort :)

Men ja, hadde kanskje vært OK med en "byttepakke" stående klar...
Hva er en antatt pris for en "byttepakke" (i Sverige)?

Børre N17
MAX BOOST
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 24 jan 2005, 13:35

T16 motor får du jo tak i for en billig penge her, også overhaler du den. Ikke vrient, bare å gjøre steg for steg etter boka det hvis du kan skru selv. Da vet du jo også hva du setter inn.
Jeg gjorde jobben på cabben selv, og da hadde den gått 380'km. Skiftet også kjede v 200-250'km. Motoren var grei, ikke noe slitekant og brukte lite olje den også. Det var ventitetningene i toppen som lakk litt på den.
Overhalte ei blokk som "bare" hadde gått 170'km. Funker strøkent det i dag, og det er vel en 40-50'km siden. Satte på en "ny" topp og fikk tak i en "Jörgen-låda". (Girkassene er jo et kapittel for seg selv det, de gir jo opp før eller siden....)
Sist redigert av Børre N17 den 24 jan 2005, 18:03, redigert 1 gang totalt.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

macgeier

Legg inn av macgeier » 24 jan 2005, 17:55

Motoren ser slik ut, ikke rent og nyvasket, men alikevel et "godt" motor-rom etter 418.000km...

http://home.online.no/~ghennine/artimages/motor.jpg

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 25 jan 2005, 09:32

Kan ikke forstå horfor du ønsker å bytte motor når den du har fungerer utmerket. Om du av og til må ta ut en metallbit ser jeg ikke på som en alvårlig feil. Og det er jo ikke sikkert at dette skjerr i gjen.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

macgeier

Legg inn av macgeier » 25 jan 2005, 12:56

Ønsker ikke å bytte motor, men vart litt "skræmt".
Har som prosjekt å tyne ut maksimalt av kilometere på denne bilen/motoren for å se hvor lenge den holder.
Etter første trykkfall monterte jeg oljetrykksmåler og en hissig summer i dashbordet (med volumkontroll) slik at føreren blir alarmert ved bortfall av oljetrykk. Tror metallbiten stammer fra den gangen kjedet raklet fælt før ett nytt kjede ble montert og at den har ligget i ventilen hele tiden. Fant den ved å stikke en magnet inn i hullet. Håper det aldri skjer igjen,
men hvis det skjer er det jo bare å stoppe og få fikset feilen.

Bekymringen er mer for langturer, kjørte til Kroatia/Slovenia i for to år siden sommer uten problemer, har tenkt å kjøre ruten Helsinki-ST.Petersburg-Tallin til sommeren og det frister ikke å stå på den russiske landsbygda uten oljetrykk :?

Men, man må ta noen sjanser, jeg tar og løsner ventilen, kjører motoren på starteren slik at oljen pumpes ut av hullet og drar med seg eventuelle rester, deretter oljeskift på normal måte.

Svar