for 4 år siden forsvant oljetrykket på min långmilare

Det viste seg å være oljetrykkreduksjonsventilen som hadde kilt seg, løsnet på skruen tok ut fjær og stempelet, fant feilen - et lite stålkorn var synderen som kilte stempelet i ventilen

Alt på plass igjen og motoren summet igjen som en katt.
Motoren har nå summet i 4 år og nye 160.000km uten problem, inntil lørdag med 418.000km på telleren så "tikket" så fælt etter oppstart, og hadde null oljetrykk.
Inn i garasjen ut med reduksjonsventilen, kjapp jobb egentlig, og det samme problemet - en metallbit på størrelsen med to/tre knappenålshoder hadde kilt ventilen - again

Kjørte på jobb idag motoren summer atter som en katt, men lurer nå på om jeg skal bytte litt deler og i tilfelle hva for å bli kvitt kilden til partikkelene?
- Registerkjede med alt tilbehør?
- Kjede til balanseaksel?
- Oljepumpe?
Har aldri hatt motoren ut så jeg vegrer meg litt mot jobben.
Alternativet er å vente i fire år på neste "hikk".