Hjelp til manuell feilsøking 9-5!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Hjelp til manuell feilsøking 9-5!

Legg inn av Daniel2.3t » 16 jul 2013, 14:02

Har problemer med at bilen min ikke vil dra skikkelig og at den liksom lugger ved pådrag. Som regel kommer det fullt trykk når jeg passerer 4000rpm. Er akkurat som at bilen "venter" på nok luft/bensin før dette. Har konstatert at amul verdi er alt for høy også, i opensid( sitter original sw nå, så har ikke opensid nå!). Jeg har til nå byttet alle vacumslanger og sjekket at det ikke er falskluft. Bensinarmatur er byttet grunnet defekt måler, men har også prøvd å tilbakesette det gamle og dette hjalp heller ikke. Har også prøvebyttet lmm og tennkasset. Byttet plugger. Holder på å sjekke turbo nå, så har tatt av cobra og kjent på turbin. Etter min mening er det absolutt ingen slark verken opp-ned, eller ut-inn.. Har også vært på to verksteder (som holder på med saab) og feilsøkt med tech2, og ingen feilkoder. Så til spørsmål:

Vil man lett kunne merke at turboen er gåen ved å kjenne på turbinen? Noe annet enn å kjenne på turbinen jeg bør gjøre når jeg først har åpnet opp? Er det noen som har en liten anelse av hva dette kan være? Og hvordan skal jeg feilsøke videre nå? Hva er neste steg?

Kan også nevnes at rett etter oppstart, når bilen er kald, går bilen som den skal! I ca 5 minutter, til den blir varm. Er det 20+ ute går den dritt uansett..

Av en eller annen grunn mistenker jeg fortsatt lmm, siden det virker som det er for lite luft som er problemet og at temperatur har så mye å si?

Setter virkelig stor pris på hjelp!!!

Viking N1215
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 01 apr 2006, 02:27
Medlemsnummer: 1215
Navn: Sturla Hansen
Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
Sted: Stokmarknes

Re: Hjelp til manuell feilsøking 9-5!

Legg inn av Viking N1215 » 16 jul 2013, 14:23

Hmm... Har du fått "trykktestet" ifra "cobraen" og utover i innløps-systemet?... Umiddelbart så høres det jo ut som om blanding bensin/luft er synderen ( tatt i betraktning at bilen går "bedre" når den er kald ( fetere blanding) LMM og bensintrykk-regulator (med tilhørende vakumslange) er sjekket?
2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Re: Hjelp til manuell feilsøking 9-5!

Legg inn av Daniel2.3t » 16 jul 2013, 14:38

Ja, det er sjekket. Som jeg skrev så har jeg prøvebyttet lmm med en annen bil, uten hell, men vet ikke om dette er godt nok? Leser på forumet at det er veldig sjeldent bensintrykkregulatoren er feilen, men hvordan sjekker man isåfall dette? Generelt er alt av slanger sjekket, og mye er byttet :)

Viking N1215
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 01 apr 2006, 02:27
Medlemsnummer: 1215
Navn: Sturla Hansen
Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
Sted: Stokmarknes

Re: Hjelp til manuell feilsøking 9-5!

Legg inn av Viking N1215 » 17 jul 2013, 15:51

Tjahh umiddelbart så tenkte jeg på den lille vakumslange-biten til bensintrykk-regulator.. Og tjahh.. Kan jo hende du da har en dårlig "elektrisk tilkobling" ( altså på bilens ledningsnett) som forårsaker at en komponent ikke virker?? ( synsing. æ veit).. Google litt, og mål deg frem med et multimeter på verdier på f.eks luftmengdemåler kontakten?? Se over spjellhus evt? Rengjøre osv..
2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Re: Hjelp til manuell feilsøking 9-5!

Legg inn av Daniel2.3t » 29 jul 2013, 13:58

Jeg legger også merke til å at turbomåleren i dashbordet ikke går helt opp der den pleier å være når bilen har full "effekt".. Er det noen føler eller noe som styrer turbotrykket på disse bilene, isafall, kan det være denne?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Hjelp til manuell feilsøking 9-5!

Legg inn av Pål N526 » 06 aug 2013, 12:56

Sjekket enveisventilene? Du finner guide på mgmotor.no
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Re: Hjelp til manuell feilsøking 9-5!

Legg inn av Daniel2.3t » 28 aug 2013, 19:20

De er skiftet ut til nye for å være sikker på at det ikke er de. Snakket med en på Autoelite for en uke siden og han var 80% sikker på at det var turboen som hang seg opp/satt seg fast, og at dette var grunnen til at bilen ikke ville gå skikkelig. Er dette en vanlig feil? At turbinen setter seg fast i veggene. Som beskrevet tidligere er problemet borte når bilen er helt kald, så han mente da at metallet ekspanderte når bilen ble varm, slik at det ikke kunne merkes før da..

Limpalot
Innlegg: 3
Registrert: 19 aug 2013, 00:19

Re: Hjelp til manuell feilsøking 9-5!

Legg inn av Limpalot » 28 aug 2013, 20:13

Det burde jo i tilfelle ha laget en noe....spesiell.. og dyr lyd, vil jeg tro, for ikke å snakke om at den delen som subbet i veggen burde bli slipt ned eller ødelagt etterhvert.
Jeg er langt i fra noen ekspert, men jeg får det ikke helt til å stemme.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Hjelp til manuell feilsøking 9-5!

Legg inn av EdHunter N815 » 29 aug 2013, 08:37

Tro meg, hvis skovlene på turboen tar borti noe så hører du det... :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar