Reg.kjede og balansekjede

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Reg.kjede og balansekjede

Legg inn av little_e » 17 sep 2013, 10:11

little_e skrev:
dagcr skrev:
99Turbo skrev:Du har ikke 5 års reklamasjonsrett på brukte ting, men kjøpsloven gjelder og den setter faktisk STORE begrensninger på kjøpers undersøkelses plikt og tilsvarende krav til selgers opplysningsplikt. Slitedeler aksepteres generellt ikke som reklamasjon, men registerkjedet er ikke en slitedel så en sak har du utvilsomt. Ha is i magen, ta saken med selger og vær klar over at selger har rett til å rette feil, dermed kan du risikere å tape penger på å få reperasjonen utført ved et annet verksted før saken er avgjort. At NAF ikke oppdaget en slik feil sier vel det meste om mekanikeren deres............ Men det er jo også nesten rart at du selv ikke har reagert på lyden, det er jo en lyd som de fleste hører at ikke hører hjemme i en motor. No offense :wink: Selvfølgelig velger vi jo å stole på de som mann tror har grei på det da, og da er det forbannet irriterende når de ikke er 100% :(

Sitat fra forbrukerkjøpsloven: "Har du kjøpt bruktbil av en forhandler, gjelder forbrukerkjøpsloven, og du har reklamasjonsrett i fem år - fra du kjøpt bilen (ikke fra den var ny)."

Hørte jo at det var litt svak klikking og kanskje litt rasling ved kaldstart. Men tenkte bare at det var normalt. men vi får se :) Vi kommer nok til en løsning forhåentligvis. Hvis ikke, blir det å klage inn for forbrukerkjøpsloven slik at det blir en tvistsak. Da blir det hvertfall en løsning.
Jeg har raskt lest igjennom Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven), og jeg vil gjerne at du viser den paragrafen/lovteksten der det faktisk står det du siterer. Jeg kan ikke finne noe sted i lovverket at det står skrevet så spesifikt det du skriver.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Legg inn av Kristian N2215 » 17 sep 2013, 13:06

Har du lest litt på naf.no? Står mye brukbart der ang. kjøp og salg.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Legg inn av 99Turbo » 17 sep 2013, 14:26

Lov om forbrukerkjøp Kap. 6 § 27 Reklamasjon:

"§ 27. Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.
Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.
Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.
Endret ved lov 15 juni 2007 nr. 36."

Det er en kraftig missforståelse ut å går om at alle ting har 5 års reklamasjonsrett, det stemmer ikke helt som det vises.

dagcr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av dagcr » 20 sep 2013, 19:56

Er I dialog med bade NAF og bilselger nå. Selger prøver å vri seg unna med "selges som den er", men NAF mener jeg har en sterk sak, og at jeg hvertfall bør få en 50/50 på regningen (eller heving av kjøp).
Jeg er kjempefornøyd med bilen, synd at dette skulle skje. Selger har kommet med et tilbud på 5-8000 kr for jobben mot at jeg selv skaffer deler. Her er jeg skeptisk, siden han nå har sagt at hans mekanikere ikke går over biler som blir solgt videre hos han. Det at de heller ikke har hørt ulyden når de tok den inn for skifte av bærekuler venstre side beskymrer meg litt. Speedparts og _Motorforum hørte dette så og si med en gang, og dette var på varm motor.
Noen som kan være behjelpelige med å gi meg link på reg.kjede, balansekjede med tilhørende pakkninger etc? Vannpumpa bør vel kanskje byttes ut også? Motoren bruker en del olje. Peilet oljen første dagen jeg var og så på bilen, og på motorforum så var den rett under minstenivå. Dette er vel kanskje turboen som synger på siste verset? Den har aldri vært skiftet før, og bilen har gått 226.000 km nå. Ingen blårøyk fra eksosen.

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Legg inn av Paul N1176 » 20 sep 2013, 21:17

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 84480.html

du trenger ikke bytte vannpumpa, da denne ikke går på reg kjedet.. den sitter på "utsiden" av motor og er drevet av multireima..

oljeforbruket kan jo komme av flere ting, deriblant turbo, vanskelig å si.. :(
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

dagcr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av dagcr » 20 sep 2013, 23:36

Paul N1176 skrev:http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 84480.html

du trenger ikke bytte vannpumpa, da denne ikke går på reg kjedet.. den sitter på "utsiden" av motor og er drevet av multireima..

Den rep satsen du linket til, er den jeg trenger for å bytte ut reg.kjede og balansekjede?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 20 sep 2013, 23:44

Bruker den mye olje, så hev kjøpet. Spørs om den motoren ikke er helt frisk...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Legg inn av Paul N1176 » 20 sep 2013, 23:45

dagcr skrev:
Paul N1176 skrev:http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 84480.html

Den rep satsen du linket til, er den jeg trenger for å bytte ut reg.kjede og balansekjede?
yes
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

dagcr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av dagcr » 26 okt 2013, 01:54

Da har selger kun 3 dager igjen på å svare før saken går et hakk videre.
Har vært i kontakt med et autorisert saabverksted, forbrukerrådet og en advokat som arbeider med reklamasjonssaker.
Dette er uten tvil en mangel som selger burde ha visst om, og det at han ikke lar sine mekanikere gå over biler før han legger de ut for salg virker ikke helt på stell.
Reg.kjede hadde en slakk på 17,38 mm, hvorav 15mm er maksgrense, så dette har ikke skjedd over natta.
Har krevd at selger skal reparere manglene uten kostnad for meg, og at et autorisert verksted skal se over at rep er gjort riktig. Hvis han ikke godtar dette blir det å ta sakene videre med advokat, og kreve prisavslag på 20.000kr eller heving av kjøp.

Helge
Overload!!!
Sted: Gaupen, Hedmark

Legg inn av Helge » 28 okt 2013, 09:54

Hvis du velger å beholde bilen vil jeg anbefale deg å bytte motoren.
Du skriver at den i tillegg til utslitt kjede bruker mye olje. En sunn motor som har gått i overkant av 200.000 skal normalt ikke trenge bytte av register, og den skal ikke bruke spesielt mye olje.
Min erfaring tilsier at motoren din ikke har hatt det bra over tid. Og du sannsynligvis vil oppleve flere problemer med denne motoren i nær framtid.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

dagcr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av dagcr » 28 okt 2013, 21:06

Hvis ikke selger godtar mine krav ang reparasjoner så blir det heving av kjøp.
jeg har sendt mail til forrige eier som solgte bilen til dette firmaet for å høre hva han fikk for den.
Firmaet det er snakk om er dette: http://www.ba.no/nyheter/article5571332.ece

Hva burdte jeg forventet av en saab 93 185 hk 2000mod til 40.000kr ?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 28 okt 2013, 21:46

Måtte kikke litt på de andre annonsene til firmaet... se på denne : http://www.finn.no/finn/car/used/viewim ... e=43303792

Står i og for seg "selges for kunde" men sjekk slitasjen på brytere mm, spes rundt varmeapparat.. Om denne bare har gått 98.000 km så skal jeg aldri kjøpe meg Porsche ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

dagcr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av dagcr » 28 okt 2013, 22:31

Fikk tak I eieren som solgte bilen til den forhandleren nå.
jeg begynte å le da jeg hørte prisen han solgte den for.

14.000kr!!!!!

Så selger forhandleren bilen for 40.000 kr og reklamere for at den er godt holdt og fulgt servicer etc.

Dette blir snadder for advokaten :D
Dette skal ikke gå via forbrukerrådet! Han skal tas hardt med advokat.

Helge
Overload!!!
Sted: Gaupen, Hedmark

Legg inn av Helge » 28 okt 2013, 22:50

dagcr skrev: Dette skal ikke gå via forbrukerrådet! Han skal tas hardt med advokat.
Forbrukerrådet og forbrukertvistutvalget er gratis.
Advokat er dyrt.
Taper du eller det blir forlik blir det det dyrt for deg.
dagcr skrev:Fikk tak I eieren som solgte bilen til den forhandleren nå.
jeg begynte å le da jeg hørte prisen han solgte den for.

14.000kr!!!!!

Så selger forhandleren bilen for 40.000 kr og reklamere for at den er godt holdt og fulgt servicer etc.
Hva de betalte for bilen er helt irrelevant i denne saken. Om de så fikk den gratis så kan de selge den for akkurat det de vil.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

dagcr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av dagcr » 29 okt 2013, 00:32

Vel.
Tror nok at en evt dommer i en tingrett vil se på dette som et svindel / salg med mye skjulte mangler.
Selger kjøper en bil for 14.000 kr, og legger den ut for salg til 40.000kr med tekst at servicer er fulgt, bilen er godt holdt og i god stand. Greit at de kan selge for hva de vil, men når de bevist går inn og selger et repobjekt til den prisen, uten å informere om mangler, da er det regelrett svindel.
Så får jeg et prisoverslag av et verksted 3 uker etterpå med reperasjoner for nærmere 30.000kr. Jeg har dokumentasjon på alt, fra et autorisert saabverksted, kopi av forrige eiers kvittering av salg til forhandler, hvorpå det også står hva som var galt med bilen.
Via tingretten blir det forgang i sakene. Via forbrukerrådet kan dette trenere i lang tid, selger kan la være å møte opp i en høring og få en fraværsdom. Og innkrevelse av pengene kan ta tid.
Jeg skal såklart undersøke mer ang advokat.

Svar