little_e skrev:Jeg har raskt lest igjennom Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven), og jeg vil gjerne at du viser den paragrafen/lovteksten der det faktisk står det du siterer. Jeg kan ikke finne noe sted i lovverket at det står skrevet så spesifikt det du skriver.dagcr skrev:99Turbo skrev:Du har ikke 5 års reklamasjonsrett på brukte ting, men kjøpsloven gjelder og den setter faktisk STORE begrensninger på kjøpers undersøkelses plikt og tilsvarende krav til selgers opplysningsplikt. Slitedeler aksepteres generellt ikke som reklamasjon, men registerkjedet er ikke en slitedel så en sak har du utvilsomt. Ha is i magen, ta saken med selger og vær klar over at selger har rett til å rette feil, dermed kan du risikere å tape penger på å få reperasjonen utført ved et annet verksted før saken er avgjort. At NAF ikke oppdaget en slik feil sier vel det meste om mekanikeren deres............ Men det er jo også nesten rart at du selv ikke har reagert på lyden, det er jo en lyd som de fleste hører at ikke hører hjemme i en motor. No offenseSelvfølgelig velger vi jo å stole på de som mann tror har grei på det da, og da er det forbannet irriterende når de ikke er 100%
Sitat fra forbrukerkjøpsloven: "Har du kjøpt bruktbil av en forhandler, gjelder forbrukerkjøpsloven, og du har reklamasjonsrett i fem år - fra du kjøpt bilen (ikke fra den var ny)."
Hørte jo at det var litt svak klikking og kanskje litt rasling ved kaldstart. Men tenkte bare at det var normalt. men vi får seVi kommer nok til en løsning forhåentligvis. Hvis ikke, blir det å klage inn for forbrukerkjøpsloven slik at det blir en tvistsak. Da blir det hvertfall en løsning.
Reg.kjede og balansekjede
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Reg.kjede og balansekjede
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Reg.kjede og balansekjede
Har du lest litt på naf.no? Står mye brukbart der ang. kjøp og salg.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 476
- Registrert: 05 nov 2006, 19:53
- Medlemsnummer: N1159
- Navn: Bjørnar Bakke
- Sted: Gjøvik
Re: Reg.kjede og balansekjede
Lov om forbrukerkjøp Kap. 6 § 27 Reklamasjon:
"§ 27. Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.
Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.
Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.
Endret ved lov 15 juni 2007 nr. 36."
Det er en kraftig missforståelse ut å går om at alle ting har 5 års reklamasjonsrett, det stemmer ikke helt som det vises.
"§ 27. Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.
Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.
Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.
Endret ved lov 15 juni 2007 nr. 36."
Det er en kraftig missforståelse ut å går om at alle ting har 5 års reklamasjonsrett, det stemmer ikke helt som det vises.
Re: Reg.kjede og balansekjede
Er I dialog med bade NAF og bilselger nå. Selger prøver å vri seg unna med "selges som den er", men NAF mener jeg har en sterk sak, og at jeg hvertfall bør få en 50/50 på regningen (eller heving av kjøp).
Jeg er kjempefornøyd med bilen, synd at dette skulle skje. Selger har kommet med et tilbud på 5-8000 kr for jobben mot at jeg selv skaffer deler. Her er jeg skeptisk, siden han nå har sagt at hans mekanikere ikke går over biler som blir solgt videre hos han. Det at de heller ikke har hørt ulyden når de tok den inn for skifte av bærekuler venstre side beskymrer meg litt. Speedparts og _Motorforum hørte dette så og si med en gang, og dette var på varm motor.
Noen som kan være behjelpelige med å gi meg link på reg.kjede, balansekjede med tilhørende pakkninger etc? Vannpumpa bør vel kanskje byttes ut også? Motoren bruker en del olje. Peilet oljen første dagen jeg var og så på bilen, og på motorforum så var den rett under minstenivå. Dette er vel kanskje turboen som synger på siste verset? Den har aldri vært skiftet før, og bilen har gått 226.000 km nå. Ingen blårøyk fra eksosen.
Jeg er kjempefornøyd med bilen, synd at dette skulle skje. Selger har kommet med et tilbud på 5-8000 kr for jobben mot at jeg selv skaffer deler. Her er jeg skeptisk, siden han nå har sagt at hans mekanikere ikke går over biler som blir solgt videre hos han. Det at de heller ikke har hørt ulyden når de tok den inn for skifte av bærekuler venstre side beskymrer meg litt. Speedparts og _Motorforum hørte dette så og si med en gang, og dette var på varm motor.
Noen som kan være behjelpelige med å gi meg link på reg.kjede, balansekjede med tilhørende pakkninger etc? Vannpumpa bør vel kanskje byttes ut også? Motoren bruker en del olje. Peilet oljen første dagen jeg var og så på bilen, og på motorforum så var den rett under minstenivå. Dette er vel kanskje turboen som synger på siste verset? Den har aldri vært skiftet før, og bilen har gått 226.000 km nå. Ingen blårøyk fra eksosen.
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Reg.kjede og balansekjede
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 84480.html
du trenger ikke bytte vannpumpa, da denne ikke går på reg kjedet.. den sitter på "utsiden" av motor og er drevet av multireima..
oljeforbruket kan jo komme av flere ting, deriblant turbo, vanskelig å si..
du trenger ikke bytte vannpumpa, da denne ikke går på reg kjedet.. den sitter på "utsiden" av motor og er drevet av multireima..
oljeforbruket kan jo komme av flere ting, deriblant turbo, vanskelig å si..

- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
Re: Reg.kjede og balansekjede
Paul N1176 skrev:http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 84480.html
du trenger ikke bytte vannpumpa, da denne ikke går på reg kjedet.. den sitter på "utsiden" av motor og er drevet av multireima..
oljeforbruket kan jo komme av flere ting, deriblant turbo, vanskelig å si..
Den rep satsen du linket til, er den jeg trenger for å bytte ut reg.kjede og balansekjede?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Reg.kjede og balansekjede
Bruker den mye olje, så hev kjøpet. Spørs om den motoren ikke er helt frisk...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Reg.kjede og balansekjede
yesdagcr skrev:Paul N1176 skrev:http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 84480.html
du trenger ikke bytte vannpumpa, da denne ikke går på reg kjedet.. den sitter på "utsiden" av motor og er drevet av multireima..
oljeforbruket kan jo komme av flere ting, deriblant turbo, vanskelig å si..
Den rep satsen du linket til, er den jeg trenger for å bytte ut reg.kjede og balansekjede?
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
Re: Reg.kjede og balansekjede
Da har selger kun 3 dager igjen på å svare før saken går et hakk videre.
Har vært i kontakt med et autorisert saabverksted, forbrukerrådet og en advokat som arbeider med reklamasjonssaker.
Dette er uten tvil en mangel som selger burde ha visst om, og det at han ikke lar sine mekanikere gå over biler før han legger de ut for salg virker ikke helt på stell.
Reg.kjede hadde en slakk på 17,38 mm, hvorav 15mm er maksgrense, så dette har ikke skjedd over natta.
Har krevd at selger skal reparere manglene uten kostnad for meg, og at et autorisert verksted skal se over at rep er gjort riktig. Hvis han ikke godtar dette blir det å ta sakene videre med advokat, og kreve prisavslag på 20.000kr eller heving av kjøp.
Har vært i kontakt med et autorisert saabverksted, forbrukerrådet og en advokat som arbeider med reklamasjonssaker.
Dette er uten tvil en mangel som selger burde ha visst om, og det at han ikke lar sine mekanikere gå over biler før han legger de ut for salg virker ikke helt på stell.
Reg.kjede hadde en slakk på 17,38 mm, hvorav 15mm er maksgrense, så dette har ikke skjedd over natta.
Har krevd at selger skal reparere manglene uten kostnad for meg, og at et autorisert verksted skal se over at rep er gjort riktig. Hvis han ikke godtar dette blir det å ta sakene videre med advokat, og kreve prisavslag på 20.000kr eller heving av kjøp.
Re: Reg.kjede og balansekjede
Hvis du velger å beholde bilen vil jeg anbefale deg å bytte motoren.
Du skriver at den i tillegg til utslitt kjede bruker mye olje. En sunn motor som har gått i overkant av 200.000 skal normalt ikke trenge bytte av register, og den skal ikke bruke spesielt mye olje.
Min erfaring tilsier at motoren din ikke har hatt det bra over tid. Og du sannsynligvis vil oppleve flere problemer med denne motoren i nær framtid.
Du skriver at den i tillegg til utslitt kjede bruker mye olje. En sunn motor som har gått i overkant av 200.000 skal normalt ikke trenge bytte av register, og den skal ikke bruke spesielt mye olje.
Min erfaring tilsier at motoren din ikke har hatt det bra over tid. Og du sannsynligvis vil oppleve flere problemer med denne motoren i nær framtid.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Re: Reg.kjede og balansekjede
Hvis ikke selger godtar mine krav ang reparasjoner så blir det heving av kjøp.
jeg har sendt mail til forrige eier som solgte bilen til dette firmaet for å høre hva han fikk for den.
Firmaet det er snakk om er dette: http://www.ba.no/nyheter/article5571332.ece
Hva burdte jeg forventet av en saab 93 185 hk 2000mod til 40.000kr ?
jeg har sendt mail til forrige eier som solgte bilen til dette firmaet for å høre hva han fikk for den.
Firmaet det er snakk om er dette: http://www.ba.no/nyheter/article5571332.ece
Hva burdte jeg forventet av en saab 93 185 hk 2000mod til 40.000kr ?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Reg.kjede og balansekjede
Måtte kikke litt på de andre annonsene til firmaet... se på denne : http://www.finn.no/finn/car/used/viewim ... e=43303792
Står i og for seg "selges for kunde" men sjekk slitasjen på brytere mm, spes rundt varmeapparat.. Om denne bare har gått 98.000 km så skal jeg aldri kjøpe meg Porsche
Står i og for seg "selges for kunde" men sjekk slitasjen på brytere mm, spes rundt varmeapparat.. Om denne bare har gått 98.000 km så skal jeg aldri kjøpe meg Porsche

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: Reg.kjede og balansekjede
Fikk tak I eieren som solgte bilen til den forhandleren nå.
jeg begynte å le da jeg hørte prisen han solgte den for.
14.000kr!!!!!
Så selger forhandleren bilen for 40.000 kr og reklamere for at den er godt holdt og fulgt servicer etc.
Dette blir snadder for advokaten
Dette skal ikke gå via forbrukerrådet! Han skal tas hardt med advokat.
jeg begynte å le da jeg hørte prisen han solgte den for.
14.000kr!!!!!
Så selger forhandleren bilen for 40.000 kr og reklamere for at den er godt holdt og fulgt servicer etc.
Dette blir snadder for advokaten

Dette skal ikke gå via forbrukerrådet! Han skal tas hardt med advokat.
Re: Reg.kjede og balansekjede
Forbrukerrådet og forbrukertvistutvalget er gratis.dagcr skrev: Dette skal ikke gå via forbrukerrådet! Han skal tas hardt med advokat.
Advokat er dyrt.
Taper du eller det blir forlik blir det det dyrt for deg.
Hva de betalte for bilen er helt irrelevant i denne saken. Om de så fikk den gratis så kan de selge den for akkurat det de vil.dagcr skrev:Fikk tak I eieren som solgte bilen til den forhandleren nå.
jeg begynte å le da jeg hørte prisen han solgte den for.
14.000kr!!!!!
Så selger forhandleren bilen for 40.000 kr og reklamere for at den er godt holdt og fulgt servicer etc.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Re: Reg.kjede og balansekjede
Vel.
Tror nok at en evt dommer i en tingrett vil se på dette som et svindel / salg med mye skjulte mangler.
Selger kjøper en bil for 14.000 kr, og legger den ut for salg til 40.000kr med tekst at servicer er fulgt, bilen er godt holdt og i god stand. Greit at de kan selge for hva de vil, men når de bevist går inn og selger et repobjekt til den prisen, uten å informere om mangler, da er det regelrett svindel.
Så får jeg et prisoverslag av et verksted 3 uker etterpå med reperasjoner for nærmere 30.000kr. Jeg har dokumentasjon på alt, fra et autorisert saabverksted, kopi av forrige eiers kvittering av salg til forhandler, hvorpå det også står hva som var galt med bilen.
Via tingretten blir det forgang i sakene. Via forbrukerrådet kan dette trenere i lang tid, selger kan la være å møte opp i en høring og få en fraværsdom. Og innkrevelse av pengene kan ta tid.
Jeg skal såklart undersøke mer ang advokat.
Tror nok at en evt dommer i en tingrett vil se på dette som et svindel / salg med mye skjulte mangler.
Selger kjøper en bil for 14.000 kr, og legger den ut for salg til 40.000kr med tekst at servicer er fulgt, bilen er godt holdt og i god stand. Greit at de kan selge for hva de vil, men når de bevist går inn og selger et repobjekt til den prisen, uten å informere om mangler, da er det regelrett svindel.
Så får jeg et prisoverslag av et verksted 3 uker etterpå med reperasjoner for nærmere 30.000kr. Jeg har dokumentasjon på alt, fra et autorisert saabverksted, kopi av forrige eiers kvittering av salg til forhandler, hvorpå det også står hva som var galt med bilen.
Via tingretten blir det forgang i sakene. Via forbrukerrådet kan dette trenere i lang tid, selger kan la være å møte opp i en høring og få en fraværsdom. Og innkrevelse av pengene kan ta tid.
Jeg skal såklart undersøke mer ang advokat.