Har problemer med lysene på 900 88 mod. Har vært irritert på lysene siden jeg kjøpte bilen, men har ikke rukket å gjøre noe med de. Ekstralysene i fangeren kunne bare slås på ved nærlys, ikke ved park og langlys. Det er jo helt bakvendt, for da kan jeg jo ikke bruke de.
Men i går skjedde det at nærlysene ikke ville gå på, ikke før jeg vrir bryteren til venstre, men der får jeg ikke brukt lanlgysene. Noen som har peiling på hva som kan ha skjedd?
Lysproblemer
Moderator: Moderatorer
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
- Trond N47
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Tidligere var det lov til å kople tåkelyset sammen nærlyset. Ved kjøring i mørke er det livsfarlig å kjøre med kun tåkelys tent. Det lyser for kort og mangler kanten opp til høyre slik at en ikke oppdager fotgjengere før det er for sent.
Kople om tåkelysreleet ved å hente + til styrestrømmen fra parklyset. Nå er den sikkert hentet fra nærlyset. Du kan løfte opp releholderen og trekke fram ny ledning (evt kappe og skjøte).
Anbefaler ikke å kople slik at det ikke går an å kjøre med nærlys og tåkelys samtidig, og anbefaler å bryte reglene når det er liten fare for å bli tatt. Dessuten har jeg lest at det er lovlig å bruke tåkelysene sammen nærlysene ved kjøring i svært krappe kurver. Tviler på at dette stemmer, men praktiserer det selv i boliggater o.l.
Mister litt respekt for loven når de som bestemmer ikke har peiling. Nå er det opplest og vedtatt at kjøring med tåkelys gir s.k. egenblending ved at det blir for lyst rett foran bilen, og at sikten framover dermed blir dårligere. Fakta er at tåkelys har en lovlig spredning på 10% (over det opplyste feltet) mot nærlysenes 4%. Dette lyset gir viktige reflekser fra fotgjengere, elger ol. som ferdes utenfor det opplyste feltet av nærlysene.
Og blending av motgående trafikk med tåkelys skyldes at mange kjører med tåkelys som er justert feil. Men kontroll av tåkelysenes justering hører ikke med til EU-kontrollen...
Kople om tåkelysreleet ved å hente + til styrestrømmen fra parklyset. Nå er den sikkert hentet fra nærlyset. Du kan løfte opp releholderen og trekke fram ny ledning (evt kappe og skjøte).
Anbefaler ikke å kople slik at det ikke går an å kjøre med nærlys og tåkelys samtidig, og anbefaler å bryte reglene når det er liten fare for å bli tatt. Dessuten har jeg lest at det er lovlig å bruke tåkelysene sammen nærlysene ved kjøring i svært krappe kurver. Tviler på at dette stemmer, men praktiserer det selv i boliggater o.l.
Mister litt respekt for loven når de som bestemmer ikke har peiling. Nå er det opplest og vedtatt at kjøring med tåkelys gir s.k. egenblending ved at det blir for lyst rett foran bilen, og at sikten framover dermed blir dårligere. Fakta er at tåkelys har en lovlig spredning på 10% (over det opplyste feltet) mot nærlysenes 4%. Dette lyset gir viktige reflekser fra fotgjengere, elger ol. som ferdes utenfor det opplyste feltet av nærlysene.
Og blending av motgående trafikk med tåkelys skyldes at mange kjører med tåkelys som er justert feil. Men kontroll av tåkelysenes justering hører ikke med til EU-kontrollen...

Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
jeg har lest i en lokal avis at parklys sammen med tåkelys er definert som kjørelys! altså fullt lovlige midt på dagen men i mørket skal du kjøre med nærlys! og da er ikke tåkelys lovlig! dette er jo faktisk ganske logisk også! men viste du at det er påbudt at du kjører med nærlys om natta? altså bryteren helt til høyre! har egentlig aldri tenkt på at det var påbudt selv om det er ganske praktisk sånn at du enklelt kan skifte til fjærnlys!
Sist redigert av Ottar N398 den 04 feb 2005, 14:11, redigert 1 gang totalt.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt: