Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Legg inn
av Aleks_ » 23 des 2009, 00:05
Hei.
Skal prøve å få brukt jula til å få satt inn noen nye målere. Men sliter litt med å finne frem til noe sted å dra gjennom kabler i torpedoveggen? Må ha gjennom to stk på størrelse med en vanlig strømledning(slik du plugger i stikkontakta).
Har dratt ledninger til turbotrykksmåler gjennom på høyre side(sett forfra) bak kne-panelet..

Bildet henta fra:
http://photo.platonoff.com/Auto/
Men har mine tvil på at jeg får dratt to slike med såpass størrelse gjennom samme hullet. Noen med erfaring/forslag?
Gleder meg til den dagen målere selges med trådløse givere!

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 23 des 2009, 00:20
Jeg har dratt noen ledninger på høyre side, om du fjerner hanskerommet så finner du en mulighet. Er ikke fryktelig enkelt å finne gode gjennomføringsmuligheter i torpedoveggen på 9-5.
EDIT: om du vil gjøre det litt elegant så kan du strekke kablene sammen med motornettet og forbi hovedkontakta til trionicboksen, den ligger i akvariet på høyre side.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 23 des 2009, 01:23
Jeg har dradd lednongen til oljetryks måleren gjennom den store gjennomføringen du har på vestresiden over pedalene, det har jeg gjort til en kompis av meg også, den byttet vi motor i samtidig vel og merkes, så da kom man mye lettere til, men med litt vold, vilje og vaselin går det.
Mens cupèvarmer kabelen har jeg dradd gjennom trionic gjennomføringen, dette er den desidert enkleste veien=) go plass og lett tilgjengelig. Så om de er bare en enkeltleder du har kan du legge den gjennom den store gjennomføringen, men er det flere ledere gå gjennom trionic gjennomføringen osm ingvar sier. Da sparer du deg for masse bannskap

MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Legg inn
av Aleks_ » 23 des 2009, 11:40
Takk for svar.
Det gjelder to ledninger, med kontakter på. Så blir det for trangt må jeg nesten klippe og lodde på igjen, men håper på å slippe det.
Skal skru ut hanskerommet å se hva jeg finner ut

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 23 des 2009, 11:44
Aleks_ skrev:med kontakter på
Skal du ha med kontaktene igjennom, så må du nok strekke ledningene sammen med motornettet og videre forbi trionicboksen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
kimmelim
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 91
- Registrert: 06 aug 2008, 19:42
- Navn: Kim
- Bil: 9-5 Vector Estate
- Sted: Kongsberg
-
Kontakt:
Legg inn
av kimmelim » 05 jan 2010, 20:40
doo-kie skrev:
Mens cupèvarmer kabelen har jeg dradd gjennom trionic gjennomføringen, dette er den desidert enkleste veien=) go plass og lett tilgjengelig. Så om de er bare en enkeltleder du har kan du legge den gjennom den store gjennomføringen, men er det flere ledere gå gjennom trionic gjennomføringen osm ingvar sier. Da sparer du deg for masse bannskap

Noen som kan beskrive hvor denne gjennomføringen er? Skal sette in kupevarmer og hadde et lite håp om å gjøre den jobben sjøl.
Brom, Brom, Broooooooooooooooooooooooooooooooooooom.
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 05 jan 2010, 21:45
På pasasjer siden av motor rommet, Du ser hvor hovedkabelen forsvinner inn mot akvariet der vindusvisker armene er, du må av med de, og opp med plast dekslet, så ser du med en gang hvor du skal gå. Dette klarer du fint selv bare du har en avdrager/tæsj til å ta av virkerarmene.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
ZeEven
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 39
- Registrert: 25 nov 2013, 18:16
- Bil: '02 9-5 Vector stasjonsvogn
Legg inn
av ZeEven » 15 jan 2014, 22:15
doo-kie skrev:På pasasjer siden av motor rommet, Du ser hvor hovedkabelen forsvinner inn mot akvariet der vindusvisker armene er, du må av med de, og opp med plast dekslet, så ser du med en gang hvor du skal gå. Dette klarer du fint selv bare du har en avdrager/tæsj til å ta av virkerarmene.
Gjerne et dumt spørsmål, men hvor kommer da kablene ut inne i kupeen?
Det er logisk nok på andre siden av torpedoveggen, men jeg har litt vanskelig for å forestille meg akkurat hvor når jeg ikke har begynt å demontere grunnet ca -11 grader ute i skrivende stund. Forsøker å planlegge hvordan jeg skal strekke kabler til forsterker i bagasjerommet på min MY02 9-5.
'02 9-5 2.0T Vector stasjonsvogn (Steg 1 ved MGMotor.no)
-
redturbo
- 2.0 bar

- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Legg inn
av redturbo » 16 jan 2014, 00:33
Defa kundeservice kan også svare på dette.