Bytte bakre dempere 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Bendikla
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 20 jan 2012, 14:52
Medlemsnummer: N2575
Navn: Bendik
Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
Sted: Trondheim

Bytte bakre dempere 9000

Legg inn av Bendikla » 14 apr 2014, 15:06

Noen som har et godt råd for å få ut den nedre bolten på bakre dempere? Driver å løsner de gamle nå, men får ikke rikket på bolten, litt vanskelig å komme til med hammer..:/

Brukeravatar
Emil N2221
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 206
Registrert: 20 aug 2010, 23:25
Medlemsnummer: N2221
Sted: Drammen

Re: Bytte bakre dempere 9000

Legg inn av Emil N2221 » 16 apr 2014, 10:36

Regner med at du har satt bakdelen av bilen på bukker.

Sett en jekk rett under demperen, slik at du får avlastet eventuelt trykk på bolten. For å finne ut av hvor mye vekt som hviler på skruen, roterer du skruen mens du setter jekken i forskjellige høyder. Der skruen roterer enklest, er det også minst vekt. Deretter er det ingen andre muligheter enn å røske og rive med det verktøyet du foretrekker. For min del hadde den ene skruen rustet fast i foringen til krengningshemmeren. Ble til at jeg ødelagte foringen og ble nødt til å kjøpe nye. Fikk heller ikke av foringen fra skruen, så måtte benytte meg av andre skruer. Som jeg skrev i et annen tråd her tidligere: Bruk kobberpasta når du setter det sammen igjen, så slipper du samme drittjobben når du skal bytte neste gang :)
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3

Bendikla
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 20 jan 2012, 14:52
Medlemsnummer: N2575
Navn: Bendik
Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
Sted: Trondheim

Re: Bytte bakre dempere 9000

Legg inn av Bendikla » 19 apr 2014, 16:10

Takk for svar!
Ja prøvde å jekke opp å rotere bolten avløst med hammerdenging på bolthodet, men den sitter bom fast i hylsa til foringa. Endte opp med å skru sammen igjen, og bestilte nye krenghem-foringer og bolter. Tror neste blir å prøve å kappe bolten et par plasser. Skal iallefall kjøre på med kobberpasta som du sier:)

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: Bytte bakre dempere 9000

Legg inn av PerH N1870 » 21 apr 2014, 00:05

Har selv opplevd at bolten har satt seg i både støtdemper og stabilisatorstag - på begge sider.
Ente opp med å ta ned hele bakakslingen for å komme til med vinkelkutter.
Kan vanskelig se for meg at det er mulig å kutte bolten uten å ta ned bakaksingen.
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: Bytte bakre dempere 9000

Legg inn av Morten N88 » 21 apr 2014, 09:04

PerH N1870 skrev:Har selv opplevd at bolten har satt seg i både støtdemper og stabilisatorstag - på begge sider.
Ente opp med å ta ned hele bakakslingen for å komme til med vinkelkutter.
Kan vanskelig se for meg at det er mulig å kutte bolten uten å ta ned bakaksingen.
Det går å kappe bolten uten å ta med bakakslingen, men litt knot er det.. Har opplevd det samme som deg, at bolten er rustet fast både i demper og stabstag. Kommer litt an på hvilket utstyr du har å hjelpe deg med for å kappe..

Bolten er forøvrig en vanlig 8,8 bolt, kan bruke en fra vanlig jernvare.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Bytte bakre dempere 9000

Legg inn av Edward N812 » 25 apr 2014, 14:23

Siden dette helt tydelig er en gjenganger (har skjedd på samtlige 9000 jeg har bytta bakdemper på); så må det da være galvanisk korrosjon som oppstår? Er hylsa i aluminium?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar