viewtopic.php?f=12&t=14402Taasen skrev:Har nett kjøpt meg en 2001 saab 9-3 med stage 4 maptune og viggen clutch, men lurer på om jeg må ha resirk dump? jeg vil gjerne ha dump lyden også.
noen som kansje har en brukt dual dump?

Moderator: Moderatorer
viewtopic.php?f=12&t=14402Taasen skrev:Har nett kjøpt meg en 2001 saab 9-3 med stage 4 maptune og viggen clutch, men lurer på om jeg må ha resirk dump? jeg vil gjerne ha dump lyden også.
noen som kansje har en brukt dual dump?
100% resirk og 100% dump? Med mindre ventilen selv produserer trykk så er det en fysisk umulighet...Stiversen skrev:Forge har jo en dumpventil de skriver er 100% resirk og 100% dump, merkeli at VAG's 1,8T (fra b5/6 og 3b) klarer å kjøre me disse uten problem, disse har jo også lmm...?
For det første, det du skriver om at åpen dump fungerer fint på VAG 1.8T er bare tull og tøys. Jeg vet lite om VAG, men et kjapt google-søk etter "1.8T åpen dump" gir meg xx antall forumtråder fra diverse VAG-forum som forteller akkurat det samme som man finner her; lmm = ikke åpen dump...Stiversen skrev:Derfor jeg skrev "de skriver" burde vell vært "de påstår", men det de mener er vell at den har to funksjoner, den kan oppføre seg som en resirk eller en dump avhengi av hva du vil, men aldri samtidig da selfølgeli xD Men noe klokt svar på det andre som sto i den posten hadde du ikke nei...
Dette er vel en delvis resirk-type som kan justeres slik at feilen man får ved å kjøre med full åpen ventil kan gjøres liten nok til at motorlampa ikke tennes. Det blir likevel ikke riktig, regn med at motor ikke vil gå korrekt (at du som fører ikke merker det gjør det ikke noe bedre) med mulige kostbare motorskader som følge.EdHunter N815 skrev:For det første, det du skriver om at åpen dump fungerer fint på VAG 1.8T er bare tull og tøys. Jeg vet lite om VAG, men et kjapt google-søk etter "1.8T åpen dump" gir meg xx antall forumtråder fra diverse VAG-forum som forteller akkurat det samme som man finner her; lmm = ikke åpen dump...Stiversen skrev:Derfor jeg skrev "de skriver" burde vell vært "de påstår", men det de mener er vell at den har to funksjoner, den kan oppføre seg som en resirk eller en dump avhengi av hva du vil, men aldri samtidig da selfølgeli xD Men noe klokt svar på det andre som sto i den posten hadde du ikke nei...
Når du sier det slik så oppfatter jeg det som at ventilen er justerbar, altså at man kan stille inn hvor luften skal gå. I så fall kan jeg ikke se at den gjør noe annet enn en hvilken som helst åpen dump, og er sånnsett akkurat like uegnet for T7/T8. Dette med mindre man stiller den på resirk, hvorpå den vil oppføre seg som hvilken som helst annen resirkventil? Eneste poenget jeg ser med dette er at man kan bestemme om man vil ha dumplyd eller ikke.
Stiversen skrev:Skal ikke si jeg har lest ALT på denne tråden, men har lest mye nokk til å ha en oppfatning av at dere som ikke liker den ungdommelige "ptsh" ikke vil fortelle svar til de som spør bare fordi dere personli ikke liker det. Ser flere som spør etter løsning for å få litt mer lyd av dump/resirk men dere avviser det blankt selv om jeg plutseli nå dukket me en løsning som gir mer lyd men dere virker som dere visste at dette eksisterte. Jeg er ikke sint og prøver ikke å henge ut noen, er bare litt forvirret...
Jeg ønsker litt mere dump-lyd fra min bil, og jeg er snart 30... men har slått meg til ro med at om jeg skal beholde doningen, så får jeg ta vare på den etter beste evne.Ingvar N629 skrev: Dette er vel en delvis resirk-type som kan justeres slik at feilen man får ved å kjøre med full åpen ventil kan gjøres liten nok til at motorlampa ikke tennes. Det blir likevel ikke riktig, regn med at motor ikke vil gå korrekt (at du som fører ikke merker det gjør det ikke noe bedre) med mulige kostbare motorskader som følge.
"Løsningene" avvises blankt fordi de er skadelig for motoren. Du må gjerne montere åpen dump så mye du bare orker for min del, men ikke skyld på noen her når du står og bytter til ny motor...Stiversen skrev:Skal ikke si jeg har lest ALT på denne tråden, men har lest mye nokk til å ha en oppfatning av at dere som ikke liker den ungdommelige "ptsh" ikke vil fortelle svar til de som spør bare fordi dere personli ikke liker det. Ser flere som spør etter løsning for å få litt mer lyd av dump/resirk men dere avviser det blankt selv om jeg plutseli nå dukket me en løsning som gir mer lyd men dere virker som dere visste at dette eksisterte. Jeg er ikke sint og prøver ikke å henge ut noen, er bare litt forvirret...