Hei,
Tenkte å fikse litt antydning til bobling på speilhusfestene (trekantplaten mot karosseriet) på min 06 9-5 før vinteren. Så tok av speilet og ble mildt sagt overrasket. Oksyd og lakkrester bare rasa ut da jeg tok speilet løs fra bilen. Det så ikke ut inni braketten. Jeg har bare skrapa vekk alt løst og går foreløpig for å kun sminke grisen ved å flekke der det er synlig og litt til. Var bare et kronestykke stort område som syntes på utsiden og andre speilet er foreløpig ikke rammet på synlige steder.
Jeg antar det bare er et spørsmål om tid før det samme skjer på andre siden, så da tenkte jeg å gjøre det ordentlig. Er det noen som har fått dette fikset for en god stund siden og faktisk har erfaring av hva som holder? Ser det er bøttevis av tråder både her og på div. svenskeforum, men ingen som egentlig sier noe om holdbarhet. Tenkte først bare å glassblåse, ha på grunning for aluminium/syregrunning og et toppstrøk med sort halvblank med sprayboks. Men dersom det finnes noe vidundermiddel som krever lakkutstyr, så kan jeg dra fram det også. Kan godt sette det bort til pulverlakk dersom det er beste løsning. Alle erfaringer mottas med takk, men helst fra dere som har fikset det for 3 år + siden.
StenR
Lakkere oksiderte speilhus - hva funker?
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Lakkere oksiderte speilhus - hva funker?
Mine ble fikser for fire eller fem år siden og er fortsatt pene. Satte bort jobben så eneste jeg vet er at det ble brukt grunning og et "knallhardt" toppsjikt. En flink lakkerer bør med andre ord finne noe som funker.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Bil: 2005 9-5 2.0t Vector
- Sted: Grimstad
Hei,
Jeg tok min i fjor sommer, men klarte da ikke å demontere all plastikk. (noen tips for de 3(?) klipsa?) Maskerte derfor så godt jeg kunne og pussa, syregrunna, grunna og spraya med 3 lag satin black og 3 lag klarlakk.
Nå i sommer så jeg at det begynner å dukke opp hvite prikker igjen.
Mine var også helt dekka av korrodert aluminium innvendig.
Knut
Jeg tok min i fjor sommer, men klarte da ikke å demontere all plastikk. (noen tips for de 3(?) klipsa?) Maskerte derfor så godt jeg kunne og pussa, syregrunna, grunna og spraya med 3 lag satin black og 3 lag klarlakk.
Nå i sommer så jeg at det begynner å dukke opp hvite prikker igjen.
Mine var også helt dekka av korrodert aluminium innvendig.
Knut
Hmmm... det siste der var egentlig omtrent nøyaktig slik jeg hadde planlagt å gjøre det. Så der sparte du meg en del jobb:-) Det blir vel å levere det inn. Men har ikke bare gode erfaringer med proffer heller, så skulle veldig gjerne likt å vite hvilken metode som har blitt brukt på dine speil, Ingvar. Bare så en kan finne en lakkerer som bruker den metoden. Det som satt originalt må en jo også anta har vært "proft" lagt på, men det har jo ikke holdt i det hele tatt. Pussig at saab er så utsatt for dette. Nesten aldri sett det på andre merker.
Angående de klipsene, er det i følge WIS 4stk, og de kan visst være limt i tillegg. Skal begynne med ytre klips. Er vel ikke så mye annet å gjøre enn å prøve å pirke bort mest mulig av limet, hvis det er problemet. Ellers er det vel generelt lurt å varme litt på greiene før en begynner å bende og vri. Pleier å la slike deler ligge foran byggtørka noen min, bare så det blir litt lunk på det.
StenR
Angående de klipsene, er det i følge WIS 4stk, og de kan visst være limt i tillegg. Skal begynne med ytre klips. Er vel ikke så mye annet å gjøre enn å prøve å pirke bort mest mulig av limet, hvis det er problemet. Ellers er det vel generelt lurt å varme litt på greiene før en begynner å bende og vri. Pleier å la slike deler ligge foran byggtørka noen min, bare så det blir litt lunk på det.
StenR
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Jeg kan høre med lakkereren "min" hva han bruker på slikt, neste gang vi snakkes. Jeg har en gammel cab som skal dit etterhvert.
Det som er snodig er at det ikke ble brukt mer plast på de nyere Saabene, en del karosseriskjøter er også snodig gjort mtp rustangrep, bakluke f eks.
Det som er snodig er at det ikke ble brukt mer plast på de nyere Saabene, en del karosseriskjøter er også snodig gjort mtp rustangrep, bakluke f eks.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!