Hei, har et problem som oppsto igårmorrest med bilen når skulle starte å kjøre til jobben. Når vrir om nøkkel for å starte går startmotor rundt, og bilen er nær med å tenne, men så hører jeg et lite "bang" eller dunk og bilen vil ikke starte i hele tatt. Akkurat som noe rauk akkurat når skulle prøve. Startmotor bare går rundt, men bilen vil ikke starte.
Har søkt litt rundt her i forumet rundt lignende problema, og har funnet mye om enten at det kan være bensinpumpa, tennkassetten eller veivakselgivern.
Prøvde da ut litt av forslagan rundt å se om det kunne være noen av de. Prøvde å høre om bensinpumpa lagde lyd under baksetet venstre side i bilen når vridde om nøkkel, men klarte ikke å høre noe.
Ser også at turtellervisern ikke bevege seg i hele tatt når vrir om tenninga, og da mente noen det kunne være veivakselgiver, så har bestilt en, og får vel se om det kan være den. Men kan den dø helt, sånn at bilen ikke vil tenne, bare startmotor går rundt? For kan huske at jeg fikk skiftet den når kjøpte bilen fra bilselger 3 år tilbake, pågrunn av at bilen ville ikke starte etter snartur på butikken, men startet etter liten stund.
Også ble det nevnt at kunne være tennkassetten (coil) som problemet, nå har jeg ikke gjort annet enn å skru den løs og sett litt på den, men klarer ikke å se noe som kan være feil. Tennpluggan var fin dem også.
Men nå er jeg ikke den mest bilkyndige personen, så er vel sikkert mye som kan gjøres. Har ihvertfall bestilt ei ny bensinpumpe på ebay, og har sikkert bestilt feil. Ser det finnes 2 forskjellige, en med 6mm og en med 8mm slangetilkobling. Ihvertfall er den jeg bestilte nærmest 8mm, for står i teksten at den er 9mm faktisk.
Men så til spørsmålet, hvor lett er det å skifte bensinpumpe på bilen min og hvordan kommer jeg til,på Saab 9-5 2.3T 2002modell? Og hva trenger jeg å kjøpe i tillegg til pumpa?
Mvh, og takk for alle svar på forhånd.
Tony
Saab 9-5 vil ikke starte! (LØST)
Moderator: Moderatorer
-
- Navn: Tony
- Bil: Saab 9-5 2.3T 2002
- Sted: Mo i Rana
Saab 9-5 vil ikke starte! (LØST)
Sist redigert av tonyo1984 den 28 nov 2014, 17:22, redigert 1 gang totalt.
Mvh
Tony
Tony
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Saab 9-5 vil ikke starte!
Tipper du har 6mm tilkobling som på min 02 modell også.
Jeg fikk til å bruke pumpe med 8mm tilkobling.
Det du trenger er noe å få løsnet ringen som holder pumpearmaturet med, en bit på ca. 20-30cm med 6mm drivsroffslange. Ta gjerne med en stump med 8mm også i tilfelle du ikke har 6mm tilkobling likevel.
Til denne slangebiten trenger du 2stk passende slangeklemmer.
Tips: kjøp slange av kvalitet (les: ikke biltema), og vær forsiktig med de to 90° nipplene som går ned i armaturen så de ikke knekker. Jeg pleier å pakke nedi noe silikonfett så o-ringene slipper taket.
Jeg fikk til å bruke pumpe med 8mm tilkobling.
Det du trenger er noe å få løsnet ringen som holder pumpearmaturet med, en bit på ca. 20-30cm med 6mm drivsroffslange. Ta gjerne med en stump med 8mm også i tilfelle du ikke har 6mm tilkobling likevel.
Til denne slangebiten trenger du 2stk passende slangeklemmer.
Tips: kjøp slange av kvalitet (les: ikke biltema), og vær forsiktig med de to 90° nipplene som går ned i armaturen så de ikke knekker. Jeg pleier å pakke nedi noe silikonfett så o-ringene slipper taket.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
Re: Saab 9-5 vil ikke starte!
Så har man bytta tennplugga og tennkassetten, bilen var nær med å starte igjen når hadde bytta dem, men nei.
Bensinpumpa har man ikke fått ennå, og veivakselgivern har man ikke bytta ennå, så får bli neste.
Syns bare det er rart hvis skulle være den, fikk den bytta under kjøpet av bilen, og da visst den symptoma på at den var nær med å dø. Men ser det ikke er bevegelse på turteller i hele tatt når vrir om nøkkel, og hvis noen kan bekrefte at det kanskje er symptom på at veivakselgiver er gåen, så vært nice. Ihvertfall lest det en plass.
Men får prøve å bytte den imorra, har allerede prøvd en gang, hadde ikke rett verktøy, vart for trangt og samtidig syns eg den nye ser så kort ut på ledninga iforhold til gamle, men er vel bare synsbedrag.
Får også handle inn de slangan og slangeklemmen til pumpa no en dag kommer å bytte den, hvis det fremdeles skulle være død etter bytte av veivakselgivern.
Uansett takk for svaret du ga Kristian, får prøve å bytte den pumpa i fremtida hvis det må til. Litt mere hjelp imorra fra en litt mere bilkyndig onkel, så får man se hvor det går.
Bensinpumpa har man ikke fått ennå, og veivakselgivern har man ikke bytta ennå, så får bli neste.
Syns bare det er rart hvis skulle være den, fikk den bytta under kjøpet av bilen, og da visst den symptoma på at den var nær med å dø. Men ser det ikke er bevegelse på turteller i hele tatt når vrir om nøkkel, og hvis noen kan bekrefte at det kanskje er symptom på at veivakselgiver er gåen, så vært nice. Ihvertfall lest det en plass.
Men får prøve å bytte den imorra, har allerede prøvd en gang, hadde ikke rett verktøy, vart for trangt og samtidig syns eg den nye ser så kort ut på ledninga iforhold til gamle, men er vel bare synsbedrag.
Får også handle inn de slangan og slangeklemmen til pumpa no en dag kommer å bytte den, hvis det fremdeles skulle være død etter bytte av veivakselgivern.
Uansett takk for svaret du ga Kristian, får prøve å bytte den pumpa i fremtida hvis det må til. Litt mere hjelp imorra fra en litt mere bilkyndig onkel, så får man se hvor det går.
Mvh
Tony
Tony
-
Re: Saab 9-5 vil ikke starte! (LØST)
Etter litt latskap osv, og fått bilen på bukk på jobb skifta eg veivakselgivern, trudd først var pumpa sida den ikke laga lyd, meneh.. var visst ikke den no. Så indirekte takk til folk her inne med svar på de fleste spørsmål eg var ute etter, i andre innlegg 

Mvh
Tony
Tony