Min første Saab! Feiltenning og fuskete bensinmåler

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
AndersLoberg

Min første Saab! Feiltenning og fuskete bensinmåler

Legg inn av AndersLoberg » 02 des 2014, 01:25

Heisann!

18 åring som akkurat har gått til innkjøp av en 03´9-3 2.0t med 210 spreke hester. Har forelska meg helt!

Har kun 2 problemer akkurat nå, forrige eier opplyste om at han hadde satt inn bensinmåler og sensor fra en 07 modell og nå viser måleren omvendt av det den skal vise. Den starter altså på tom tank når den egentlig er full og går opp mot full når den nærmer seg tom. Hva kan dette være?

Det andre problemet har oppstått i litt senere tid. Når jeg drar på i 3. og 4. gir (bare der jeg har merket det enda) så kjennes det ut som bilen feiltenner. Mister kraft og rister litt. Spesielt i bakker at dette skjer. Er det noen som helst måte å finne ut om det er plugger, coil eller ledningsettet?

Ser fram til å lære mer om disse flotte maskinene!

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Min første Saab! Feiltenning og fuskete bensinmåler

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 des 2014, 01:52

AndersLoberg skrev:Det andre problemet har oppstått i litt senere tid. Når jeg drar på i 3. og 4. gir (bare der jeg har merket det enda) så kjennes det ut som bilen feiltenner. Mister kraft og rister litt. Spesielt i bakker at dette skjer. Er det noen som helst måte å finne ut om det er plugger, coil eller ledningsettet?
Om det er lenge sidan du har bytta pluggar start med det. Ellers kan det va både ledningsnett og coilane, det mest vanlge er at en coil gir seg. Få lest ut feilkoder/misstenning so slepp du gjette evt på kva coil som er gåen.

AndersLoberg

Legg inn av AndersLoberg » 02 des 2014, 15:22

Takk for svar! Må man ha en Tech-2 for å lese ut disse feilkodene? Er lokalisert i Nord-Trøndelag og kjenner ingen her som har, har heller ikke kjennskap til verksted som har i nærheten..

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 des 2014, 16:01

Utan at eg skal seie det sikkert vil eg tru en må ta Tech II for å lese ut kodene, trur ikkje desse generelle verksted-lesarane har støtte for dette. Rett meg gjerne om eg har feil. Har Tech II sjøl, so har ikkje tenkt so veldig på det. Men finns endel Tech II ellers rundt i Trøndelag, og av verksted har nok Saab-verkstedet i Verdal (Viborg bil) en Tech. Men om du er longt ifrå ein Tech II kan det jo kanskje va like greit å skaffe en spole og bytte rundt til du finn syndaren... Sjølvsagt må du då håpe på at det berre er ein som er defekt :rofl:
Maptun har til en grei pris; http://www.maptunparts.no/motordeler/te ... 03-10.html

Når det gjeld bensinnivåproblemet ditt er det nok so enkelt at den som har bytta givaren har kopla ledningane feil, sosant den som bytta har brukt rett givar. Alle 4-cyl bensinmotorar har samme givar. Det må stiftast ut to ledningar i kontakta som går i toppen av armaturet, min teori er at dei to er bytta om ved montering. Er egentlig ikkje so mykje anna en kan gjere gale når en byttar givaren, evt er den nye givaren også defekt. Vil du sjekke upp dette skal grå kabel i pos 2 kvit kabel i pos 3 i kontakta nede i tankarmaturet. Skal du gjere det ordentlig må bensintanken ned...

AndersLoberg

Legg inn av AndersLoberg » 03 des 2014, 04:29

Takk igjen for hjelp! Er kun en halvtime unna Verdal så får vell ta turen innom! Skal høre med noen lokale verksted før jeg tar turen dit. Og det med bensinmåleren er vell ikke noe stress :) Mulig jeg tar det i sommer og har litt bedre tid og litt bedre arbeidsforhold!

Svar