Antiskrens og antispinn
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 2549
- Navn: Glenn
- Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
- Sted: Balsfjord
Re: Antiskrens og antispinn
Ok, så det passer fra 02 om alt blir byttet over?er bakstilling lik?har en 02 med byttet reg og ny turbo som jeg vurderer..
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
REF: WISHelge skrev:Land Rover`en har TC som ikke tar momentet. Den bremser kun hjulene. Så lenge jeg har inne lavserie. I høyserie tar den litt moment. Men det er fint lite.Ingvar N629 skrev:Sliter vel også litt bremser.
Jeg kjører denne bilen i skogen ganske ofte. Og TC`en jobber da hardt. Spesielt i snøen. Og jeg trodde også at det ville slite bremser siden det ofte blir noen timer med hard bruk.
Men jeg må si jeg er overrasket over hvor lite slitasje det er. Har heller ikke klare å kjøre dem varme.
Opptil 22 km/t er fremkommeligheten prioritert. Det vil si at det først er bremseinngrep, og deretter momentbegrensning.
Over 22 km/t prioriteres styring, og da er det først momentbegrensning, og deretter bremseinngrep.
Det er i hvertfall sånn det er tiltenkt

MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 2549
- Navn: Glenn
- Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
- Sted: Balsfjord
En ting er sikkert, dere sitter på mye kunskap om saab...var heilt ukjent med saab. Men etter å ha vært her inne en stund nå begynner jeg å få litt kunnskap...og virker som man ikke kan spørre om noe som er for dumt til att dere vil svare på...egentlig litt imponert ..saab er blitt innterresant og morsomt!!!!
Det finnes ingen dumme spørsmål.
En gang visste jeg også null og niks om Saab.
Og stilte masse rare spørsmål.
En gang visste jeg også null og niks om Saab.
Og stilte masse rare spørsmål.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
-
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: N2343
- Navn: Jens
- Bil: 900s 1997
- Sted: Vennesla
Har vært her inne litt lenger enn deg, men opplever akkurat det samme som deg, som om jeg skulle skrevet det selv.glenn72 skrev:En ting er sikkert, dere sitter på mye kunskap om saab...var heilt ukjent med saab. Men etter å ha vært her inne en stund nå begynner jeg å få litt kunnskap...og virker som man ikke kan spørre om noe som er for dumt til att dere vil svare på...egentlig litt imponert ..saab er blitt innterresant og morsomt!!!!
Mange positive bidragsytere. SKRYT til forumet!!!!!
kompetent forum ja, støtter den!
og må si at ESP systemet på min 93SC 2007 imponerer meg. meg gode dekk tror jeg ikke det er mulig å kjøre den bilen i grøfta på vinterføre i norske hastigheter, medmindre du bevisst gjør det!
Og nei, det ser ikke ut til at systemet spiser bremser. Er blitt bortskjemt på vinterføre så jeg som oftest lar elektronikken styre akselerasjonen... mao lampa i speedometeret blinker og pedalen ligger flat mot gulvet
og må si at ESP systemet på min 93SC 2007 imponerer meg. meg gode dekk tror jeg ikke det er mulig å kjøre den bilen i grøfta på vinterføre i norske hastigheter, medmindre du bevisst gjør det!
Og nei, det ser ikke ut til at systemet spiser bremser. Er blitt bortskjemt på vinterføre så jeg som oftest lar elektronikken styre akselerasjonen... mao lampa i speedometeret blinker og pedalen ligger flat mot gulvet
-
- 2.0 bar
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Og hva skal til for å få ESP i 9-3 SS 1.8i, 2004 modell?
Det var vel Business-utgaven i Norge dette som ikke kom med ESP.
Det var vel Business-utgaven i Norge dette som ikke kom med ESP.
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N2637
- Navn: Johan Gjessing
- Bil: 9-5
- Sted: Drevsjø
Er vel strengt tatt ikke veldig mye ekstra å oppgradere fra TCS til ESP.
- Annen styreenhet ved bremsekraftforsterkeren, denne har også bremsetrykkgiver
-Vinkelgiver/g-sensor ved gir
-Vinkelgiver rattaksel
-I tillegg er det annen bryter, ellers er ting likt i følge kobingsskjema.
Har en ekstra delebil der alt er hvis noen har for mye fritid
Vurderer å gjøre det sjøl på dieselen, men så var det det der med tid da...
Når det gjelder funksjon på TCS på 9-5 så synes jeg den er veldig forskjellig etter årsmodell og type. På -01 Aeroen til dama til broderen så er TCS helt ubrukelig på vinteren. Tar all effekt og bremser opp bilen så det garantert blir stopp... På min -02 3,0 TiD så fungerer den nesten. Ved vanlig kjøring er det napping i bilen, men på høyere gir går det greit. Ved igangsetting og rygging med henger ender det ofte med "kjerring"-stopp. Lar ikke bilen spinne noe... -05 Aero delebilen ble brukt nesten ett år og på den fungerte det faktisk veldig bra både sommer og vinter. Denne har også ESP.
- Annen styreenhet ved bremsekraftforsterkeren, denne har også bremsetrykkgiver
-Vinkelgiver/g-sensor ved gir
-Vinkelgiver rattaksel
-I tillegg er det annen bryter, ellers er ting likt i følge kobingsskjema.
Har en ekstra delebil der alt er hvis noen har for mye fritid

Når det gjelder funksjon på TCS på 9-5 så synes jeg den er veldig forskjellig etter årsmodell og type. På -01 Aeroen til dama til broderen så er TCS helt ubrukelig på vinteren. Tar all effekt og bremser opp bilen så det garantert blir stopp... På min -02 3,0 TiD så fungerer den nesten. Ved vanlig kjøring er det napping i bilen, men på høyere gir går det greit. Ved igangsetting og rygging med henger ender det ofte med "kjerring"-stopp. Lar ikke bilen spinne noe... -05 Aero delebilen ble brukt nesten ett år og på den fungerte det faktisk veldig bra både sommer og vinter. Denne har også ESP.
M02 9-5 Vector ---> M05 9-5 Aero/Hirsch PROSJEKT
M02 9-5 Vector 3.0 V6 TiD SportCombi - BRUKSBIL
1995 Peugeot 605 SVDT 2,5 - ***DIESEL***
2013 Peugeot Partner - GÅRDSBIL
1963 Peugeot 403 - SOMMERBIL
M02 9-5 Vector 3.0 V6 TiD SportCombi - BRUKSBIL
1995 Peugeot 605 SVDT 2,5 - ***DIESEL***
2013 Peugeot Partner - GÅRDSBIL
1963 Peugeot 403 - SOMMERBIL
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Har god erfaring med TCS i min 02 9-5 2.0t. Testet med det ene hjulet på speilblank is og det andre på bar asfalt. Med TCS avslått skled bilen bakover, men krafset seg godt frem med TCS på takket være bremseinngrep.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat