Varmen i kupeen forsvant! OG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
AtleCM
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 28 feb 2010, 18:05
Navn: Atle Coward Markussen
Bil: Saab 900i 2,1 16V Griffin 1992
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Varmen i kupeen forsvant! OG900

Legg inn av AtleCM » 27 jan 2012, 16:03

Holdt på å skrive at varmen forsvant som dugg for sola, men det er vel ikke akkurat beskrivende. Dugg er det nok av nå for tiden...

Vannkrana har vært defekt i lengre tider. Det dustete lille plast-tannhjulet på staget som flytter ventilen opp og ned er knukket, så varmen har stått på tropetemperatur i lang tid. Mandag kjørte jeg til jobb, og det var hett. På vei hjem var det lue og handsketemperatur i bilen. slik har det vært siden. Igår prøvde jeg å finne ut av det, men neida. Slangene inn til torpedoveggen blir varme. Jeg har tolket det slik at vannet går inn på den øverste slangen, og tilbake på den under. Begge er varme, og det kommer godt med vann ut av begge når jeg løsner på dem. Jeg har fjernet venstre høyttaler, og der kan jeg kjenne at røret mellom varmeregisteret og krana blir varmt på den siden som er INN (slik jeg tolker det). Returen er også varm, men kanskje ikke like varm? Lufta er bare kald-kald-kald.

Krana: Er det en bypass-funksjon i denne slik at vannet bare blir returnert uten å gå om registeret når denne er lukket?

Varmeregisteret: Er det en flaps eller luke eller noe som kan kjøre lufta forbi registeret? Kan det være dette som er galt?

Når jeg kikker ned på boksen over varmeregisteret så ser jeg en kontakt med relativt kraftige ledninger som går ned i et lokk sammen med en luftslange som er mye tykkere enn vakuumslangene. Når jeg napper ut denne så stopper kupevifta. Merkelig, jeg trodde jeg så kupevifta fra hullet til den høyre høyttaleren? Slangen som går ned i samme lokket blåser luft herifra til det jeg tror jeg motoren til kupevifta, kan det stemme?


Er det noen som har en oversikt over varme(kulde)kretsen til en OG fra 1992? Jeg skulle så gjerne fått bilen gjennom vinteren...


Eventuelt så kan noen få lov til å kjøpe bilen billig av meg.... :)


Tusen takk på forhånd for alle svar som måtte komme!
Saab 900i 2,1 16V Griffin 1992
Land Rovere: Serie 2a 88' 1970, Serie 3 109' 1975 og Discovery 3 TDV6 2007

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Varmen i kupeen forsvant! OG900

Legg inn av Atzz » 27 jan 2012, 17:50

AtleCM skrev:Holdt på å skrive at varmen forsvant som dugg for sola, men det er vel ikke akkurat beskrivende. Dugg er det nok av nå for tiden...

Vannkrana har vært defekt i lengre tider. Det dustete lille plast-tannhjulet på staget som flytter ventilen opp og ned er knukket, så varmen har stått på tropetemperatur i lang tid. Mandag kjørte jeg til jobb, og det var hett. På vei hjem var det lue og handsketemperatur i bilen. slik har det vært siden. Igår prøvde jeg å finne ut av det, men neida. Slangene inn til torpedoveggen blir varme. Jeg har tolket det slik at vannet går inn på den øverste slangen, og tilbake på den under. Begge er varme, og det kommer godt med vann ut av begge når jeg løsner på dem. Jeg har fjernet venstre høyttaler, og der kan jeg kjenne at røret mellom varmeregisteret og krana blir varmt på den siden som er INN (slik jeg tolker det). Returen er også varm, men kanskje ikke like varm? Lufta er bare kald-kald-kald.

My guess: Stengt kran eller tett varmeregister, evt kan det også være dårlig vannpumpe. Bilr Motortemp unormalt høy om bilen står i rog på tomgang en stund?

Krana: Er det en bypass-funksjon i denne slik at vannet bare blir returnert uten å gå om registeret når denne er lukket? Ja

Varmeregisteret: Er det en flaps eller luke eller noe som kan kjøre lufta forbi registeret? Kan det være dette som er galt? Nei, ikke noe flaps her. Luftutakene midt på dashen går utenom varmeregistret, i alle fall på min M88

Når jeg kikker ned på boksen over varmeregisteret så ser jeg en kontakt med relativt kraftige ledninger som går ned i et lokk sammen med en luftslange som er mye tykkere enn vakuumslangene. Motstanden for å regulere hastighet på vifta Når jeg napper ut denne så stopper kupevifta. Merkelig, jeg trodde jeg så kupevifta fra hullet til den høyre høyttaleren? Stemmer nok det, er vifta du ser undet høyre høytalergrill. Slangen som går ned i samme lokket blåser luft herifra til det jeg tror jeg motoren til kupevifta, kan det stemme? Denne slangen er kjøling til kuppevifta og mulig også til Motstandene for hastighetreg av vifte.


Er det noen som har en oversikt over varme(kulde)kretsen til en OG fra 1992? Jeg skulle så gjerne fått bilen gjennom vinteren...


Eventuelt så kan noen få lov til å kjøpe bilen billig av meg.... :)


Tusen takk på forhånd for alle svar som måtte komme!

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2026
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Varmen i kupeen forsvant! OG900

Legg inn av Morten S. » 27 jan 2012, 20:42

Hva vil du ha for bilen da? :mrgreen:

Mener jeg har liggende varmekran og register fra en 1990 modell. Kan se etter det i helgen.
"Alt" fra totakt til turbo

AtleCM
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 28 feb 2010, 18:05
Navn: Atle Coward Markussen
Bil: Saab 900i 2,1 16V Griffin 1992
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Varmen i kupeen forsvant! OG900

Legg inn av AtleCM » 30 jan 2012, 12:57

Takk for svar folkens!! Jeg fikk ikke noen varsling om at jeg hadde fått svar, må tydeligvis slå det på selv her :)

Etter å ha lest svarene deres så tror jeg at vannkrana er synderen. At det bare sirkulerer i den, og ikke innom varmeregisteret. Tror ikke varmeregisteret er tett, det skjedde fra en start til en annen.

Noen svar på spørsmål:

Motortemperaturen er normal, og det er bra sirkulasjon i slangene.

Ahaaa, så det er motstanden ja, selvfølgelig. Burde jeg ha tenkt på.


Ang salg av bilen: Jeg er seriøs jeg. Jeg har ikke tid til å skru på den lengre. Med tre andre veteranbiler så trenger jeg en bil som fungerer til og fra jobb. Bilen er EU-OK til 30.6.2012. For å få den gjennom en periode til så må brekket fikses (svak virkning, den ene kalipperen krangler, ny wire), bremseskivene har nok litt mye rust, samt at jeg ikke er helt sikker på tilstanden på bremseslanger og rør. Fikk ingen kommentarer sist, og har oljebehandlet den en gang siden. Det ene leddet (indre, høyre drivknute?) er slitt, så det rister ved belastning over 100 km/t. Frontruta er 1,5 år, samme med sommerdekkene. Vinterdekkene er gamle. Alle hulrom er druknet med olje fra Funderud Antirust (gjorde det selv).

Morten; Fremdeles interessert? :) Går billig, men ikke helt gratis.
Bilen er gått 340 000 km, så den er ikke ny og skinnende...men den er full av sjarm og jeg er glad i den...
Saab 900i 2,1 16V Griffin 1992
Land Rovere: Serie 2a 88' 1970, Serie 3 109' 1975 og Discovery 3 TDV6 2007

AtleCM
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 28 feb 2010, 18:05
Navn: Atle Coward Markussen
Bil: Saab 900i 2,1 16V Griffin 1992
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Varmen i kupeen forsvant! OG900

Legg inn av AtleCM » 09 apr 2012, 21:33

Kan jo avslutte denne og fortelle at ny kran gjorde susen. Ikke så verst å bytte heller. Åpnet den gamle, og inni der fant jeg en stor plastklump. Den blokkerte spjellet. Aner ikke hvor den kom fra...
Saab 900i 2,1 16V Griffin 1992
Land Rovere: Serie 2a 88' 1970, Serie 3 109' 1975 og Discovery 3 TDV6 2007

joniver
Innlegg: 10
Registrert: 13 apr 2015, 15:10

Re: Varmen i kupeen forsvant! OG900

Legg inn av joniver » 14 apr 2015, 19:48

Hei!
Jeg er fersk eier av en SAAB 9000 CS 2.0 96modell uten ACC, og sliter med varmeapparatet. Blåser for det meste bare kald luft - får bittelitt varmluft ved bykjøring og tomgang når anlegget blåser på det svakeste. Kjølevæsken holder maks 50 grader, også etter flere timers kjøring. Noen mente at væsken ikke sirkulerer, og at det så ut som om det var skum i tanken.

SAABverkstedet i Tromsø byttet termostat og sa at problemet var fikset - hvilket det ikke var. Kjipt å måtte betale for sånt :?

Hvilken kran er det snakk om i ditt tilfelle, og hvor finner man den?
Så også et tilfelle der vannpumpa var knekt i to.

Skjønner etter litt lesing på forumet at det kan være så mangt, og må vel prøve meg litt fram for å finne ut av det.

Takk for oppmerksomheten :)
Saab 9000 CS 2.0 Turbo - 1996

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Varmen i kupeen forsvant! OG900

Legg inn av Atzz » 14 apr 2015, 20:23

9000 har ikke krane, slik som OG900 har. På 9000 er det spjeld som sender lufta rundt varmeapparatregistret. Hvor står tempnåla når motor er varm?

joniver
Innlegg: 10
Registrert: 13 apr 2015, 15:10

Re: Varmen i kupeen forsvant! OG900

Legg inn av joniver » 22 apr 2015, 20:46

Beklager, glemte å sjekke om jeg hadde fått svar :)

Nåla står på max 1/2, oftest under, også etter flere timers kjøring.
Saab 9000 CS 2.0 Turbo - 1996

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Varmen i kupeen forsvant! OG900

Legg inn av Ingvar N629 » 24 apr 2015, 18:07

Hvis du har 9000, så er det jo veldig vanlig at nåla viser for lav temperatur.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

joniver
Innlegg: 10
Registrert: 13 apr 2015, 15:10

Re: Varmen i kupeen forsvant! OG900

Legg inn av joniver » 25 apr 2015, 01:07

Det kan godt være, men det skal ikke vel ikke blåse kaldt når den står på max varme :)
Saab 9000 CS 2.0 Turbo - 1996

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Varmen i kupeen forsvant! OG900

Legg inn av Ingvar N629 » 25 apr 2015, 07:41

Nei, men det trenger ikke være relatert til kjølevannstemperaturen, det kan ha med klimaanlegget å gjøre. Poenget er at det må feilsøking til.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar