9-5 Sp?rsm

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Glenn N101
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Narvik

9-5 Spørsmål

Legg inn av Glenn N101 » 22 feb 2005, 20:53

Dette gjelder min 9-5 Estate

Dette er kanskje et litt rart spørsmål, jeg synes det er et litt rart problem jeg har.
Det som er tingen er at:
Bilen skjelver under akselerasjon, når jeg trykker på litt ekstra.
Dette oppstår også av og til når jeg svinger i litt fart, kun venstresvinger, når høyre hjulsett blir belastet.
Det virker som det er foran.
Har vært på verkstedet med dette, og de sier at de ikke kan finne noe.
Men det er ca 10mil å kjøre til nærmeste Saab verksted, og når jeg har kjørt så langt er bilen helt iorden.
Er det mulig at det er bare Vinterdekkene, som skøyer med meg?
Det er Michelin Ivalo 205\55-16
Glenn N101

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 22 feb 2005, 23:14

Tja, kva med å balansere hjula endå ein gong?
Det hender seg vel at lodd løsnar, evt kan hjulet vere urundt pga låste hjul? Ivalo-dekka er vel ganske mjuke eller?

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 23 feb 2005, 09:39

Viss det er under akselrasjon og i venstre svinger, og ikke i en bestemt gjevn fart, så tviler jeg på at det er dekk og felger som foråsaker det. Viss jeg forutsetter at navet og bremsene er hele og rene på høyre siden slik at felgen står ordentlig skrudd på med optimal anleggsflate til bremse skiva. Så tror jeg at problemet faktisk ligger i selve bilen/drivverket. Jeg har følgende forslag : Fjæra på høyre side kan være knekt, det er svært lite som skal til og det er ikke altid lett å oppdage bare ved å se under, (har et ksempel fra en 9-3 hvor NAF ikke oppdaget den knekte fjæra under en garanti utløps test, den bilen hadde samme symptomer)Det kan være hjullager som begynne å bli dårlig eller løst, det kan være drivaksling eller drivledd som begynner å bli dårlig eller kanskje de har blitt utsatt for noe yttre fysisk påvirkning som har gjort dem skjeive, eller at mansjettene har røket og fettet er leket ut. Hvordan oppfører/høres den ut ved fult ratt utslag og gass på drag for eksempel? Kan være en drivknute som er i ferd med å ryke ? Såvidt jeg har fått med meg er knekt fjær problematikk en svakhet på 9-3, ville undersøkt det først og frems.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
Glenn N101
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Narvik

Legg inn av Glenn N101 » 23 feb 2005, 16:33

Tusen takk for kjapt svar.
Det er ingen lyder ved fullt rattutslag, felgene er rene og sitter fast, det var det første jeg trodde det kunne være, da dette feilsymtomet jeg har i bilen faktisk kan ligne på at en felg er løs.
De har byttet høyre drivakselmansjett på Saab i sommer.
Det som er så irriterende er at man har hatt bilen inne på verkstedet og de sier at det ikke er noe galt.
Har også en liten klunkelyd som kommer i fra høyre side foran, av og til.Dette har jeg også vært med, men pånytt så får jeg beskjed om at det ikke er noen slark i forstillingen og at alt er ok.

Glenn N101
Glenn N101

Brukeravatar
TH
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Oslo

Legg inn av TH » 24 feb 2005, 10:47

Jepp, en skadet fjær kan gi merkelige symtomer. Jeg har også gått runde på runde med feilsøking av skiver, klosser, dekk, felger og drivknuter en gang, bare for å finne ut at det var en knekt ring som var årsaken til vibrasjonene. Undersøk fjærene nøye, det er ikke så lett å se skaden.
N375 | 1995 900S 2.0i - solgt | for tiden uten Saab, men kjenner jeg må ha en igjen!

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 24 feb 2005, 12:21

...så benytter du anledningen til å bytte til sportcassi med det samme :) Hjullagrene gir også merkelige symtomer når de begynner å bli slitt. Integrerte hjullagre slites ikke ut slik at det blir slakke, men derimot løsner kulebanen og simringen. Når en plukker ut lagrene så faller de fra hverandre.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar