Skal printe ut tegningen din og sjekke på nytt
9-5 vil ikke dra starteren rundt nå og da
Moderator: Moderatorer
Re: 9-5 vil ikke dra starteren rundt nå og da
Se der ja, der har du de to kontaktene jeg har ved siden av batteriet - også fint at det er markert hvilken som er den aktuelle.
Skal printe ut tegningen din og sjekke på nytt
Skal printe ut tegningen din og sjekke på nytt
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: 9-5 vil ikke dra starteren rundt nå og da
Hvis du finner ut at det er girvelgerindikatoren som er synderen, så kan du jumpe stift nr. 11 og 15 på H16-7, da kobler du deg rundt girvelgerindikatorens startsperre-funksjon 
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Re: 9-5 vil ikke dra starteren rundt nå og da
Takk - det var egentlig det som var oppfølgingsspørsmålet - om jeg kunne short'e noen pinner på den kontakten i det "nye" koblingsskjemaet du la ut.
Bilen har startet helt supert noen dager mens det var kaldt, men nå som det har blitt mildt er den kranglete igjen. Må prøve få tid se på det de nærmeste dagene.
Bilen har startet helt supert noen dager mens det var kaldt, men nå som det har blitt mildt er den kranglete igjen. Må prøve få tid se på det de nærmeste dagene.
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
Re: 9-5 vil ikke dra starteren rundt nå og da
Da har jeg omsider fått vært ute med multimeteret og sjekket litt.....
Hvis jeg har forstått riktig, så er det som skjer når nøkkelen vries til "start" at strøm går fra maxi fuse # 4 i motorrom, via tenningsmodul under nøkkel, til sikring nr 30 - og derifra inn på pinne 11 på kontakten H16-7. Derifra går strømmen inn i girskiftindikatoren og tilbake på pinne 15. Derifra til pinne 4 på startreleet.
Når jeg forsøker å starte og ikke starteren drar rundt, har jeg ikke spenning på hverken pinne 11 eller 15. I det startmotoren begynner å dra rundt har jeg spenning på pinne 11.
Kan ikke skjønne annet enn at det betyr at det er tenningsbryteren (eller hva den kalles...Saab #4943692 ) som er gåen ??
http://www.neobrothers.co.uk/used-ignit ... -2147.html
Hvis jeg har forstått riktig, så er det som skjer når nøkkelen vries til "start" at strøm går fra maxi fuse # 4 i motorrom, via tenningsmodul under nøkkel, til sikring nr 30 - og derifra inn på pinne 11 på kontakten H16-7. Derifra går strømmen inn i girskiftindikatoren og tilbake på pinne 15. Derifra til pinne 4 på startreleet.
Når jeg forsøker å starte og ikke starteren drar rundt, har jeg ikke spenning på hverken pinne 11 eller 15. I det startmotoren begynner å dra rundt har jeg spenning på pinne 11.
Kan ikke skjønne annet enn at det betyr at det er tenningsbryteren (eller hva den kalles...Saab #4943692 ) som er gåen ??
http://www.neobrothers.co.uk/used-ignit ... -2147.html
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: 9-5 vil ikke dra starteren rundt nå og da
Kan godt hende det
Du kan i hvertfall utelukke girvelgerern som eneste feil 
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Re: 9-5 vil ikke dra starteren rundt nå og da
Kan selvsagt være flere ting. Jeg får starte med å bytte tenningsmodulen, og så ta ting derifra...
Har forøvrig lest at det skal være mulig å åpne disse modulene og rengjøre dem, så de får fornyet liv...
Har forøvrig lest at det skal være mulig å åpne disse modulene og rengjøre dem, så de får fornyet liv...
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
- Kato
- 2.0 bar

- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: 9-5 vil ikke dra starteren rundt nå og da
Det kan i alle fall se slik ut. Du har jo også mulighet for å måle spenning på sikringene, den både før og etter girvelger, når problemet oppstår, for å utelukke mulig svikt der.
Jeg stusser litt på det bildet Neo Brothers har lagt ut når det gjelder tenningsmodulen. Det P/N du har funnet er korrekt, men jeg mener modulen ser mye annerledes ut, og riktig, her: http://www.eeuroparts.com/Parts/8021/Ig ... h-4943692/.
Jeg stusser litt på det bildet Neo Brothers har lagt ut når det gjelder tenningsmodulen. Det P/N du har funnet er korrekt, men jeg mener modulen ser mye annerledes ut, og riktig, her: http://www.eeuroparts.com/Parts/8021/Ig ... h-4943692/.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
Re: 9-5 vil ikke dra starteren rundt nå og da
Tja....Det bildet på lenken din er da temmelig så likt det neobrothers har i mine øyne. Tatt fra ulik vinkel dog.
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
Re: 9-5 vil ikke dra starteren rundt nå og da
Da var tenningsbryteren byttet. En smule trangt å hekte av vaieren til girspaken baki der
Uansett - nå starter bilen fint. Jeg er dog ikke imponert over kvaliteten på (GM) delene på Saab. Har hatt 15 år gamle franske biler hvor tenningsbryteren aldri har vært byttet.
Uansett - nå starter bilen fint. Jeg er dog ikke imponert over kvaliteten på (GM) delene på Saab. Har hatt 15 år gamle franske biler hvor tenningsbryteren aldri har vært byttet.
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
Re: 9-5 vil ikke dra starteren rundt nå og da
Er jo ikke så rart....det er SAAB vi kjører. Da må man regne med å skru ofte. Jeg har samme problemet med møkka-Saab'en min.cozmo skrev:Ja, gudene vet egentlig. Syns jeg reparerer er eller annet annenhver uke.
Hos meg er det et eller annet med kablene som går inn til tenningslåsen. Drar jeg i dem, starter F***. Så jeg kommer til å
koble ut låsen og heller montere inn brytere og trykk-knapper.
Dette er min første og SISTE Saab... Er så lei av at det er ett eller annet tull med bilen at jeg snart ser rødt!
Jeg har ALDRI skrudd så mye bil etter at jeg kjøpte Saab.
Re: 9-5 vil ikke dra starteren rundt nå og da
Litt OT, men hva slags Saab er det du kjører da maxima?
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
Re: 9-5 vil ikke dra starteren rundt nå og da
Jeg kjører en 900 S NG. Det er ikke for å være negativ eller noe. Det er bare frustrasjonen som melder sin ankomst. 
Har vel hatt den i 3 år nå.
Det er denne jeg kjører...

Har vel hatt den i 3 år nå.
Det er denne jeg kjører...
Re: 9-5 vil ikke dra starteren rundt nå og da
Hehe...Det forklarer jo saken litt da....Bilen din er jo 20 år gammel 
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
Re: 9-5 vil ikke dra starteren rundt nå og da
Jo, DET er jo så. Men det er for mange "vanlig feil på Saab" etter min mening.
Har da hatt flere biler som er 20 år og eldre enn det også....som går og går uten disse "kjente feila".
Er det ikke bensinpumpa som "alltid ryker på rundt 200.000 km", så er det instrumentbordet som kutter ut...(også kjent feil), eller så er det som nå tenningslåsen (igjen kjent feil).
Hadde en 92-modell Volvo 850 før dette som gikk og gikk uten "kjente feil", så jeg angrer som en hund at jeg solgte den og ville prøve noe nytt.
Men nå går jeg tilbake til Volvo igjen. Aldri mer saab på meg hvertfall.
Er da nok av brukere på dette forumet (og andre forum) som støtt har trøbbel med sine Saab'er som er veldig mye nyere enn min.
Edit: Klarer ikke Saab'en 20 år, egner den seg hvertfall ikke som veteranbil.
Som de fleste andre eldre biler klarer.
Saab'en min har gått 205.000 med masse feil. Volvoen solgte jeg på 312.000 km....uten andre feil enn normal slitasje som bremseskiver, dempere osv.
Har da hatt flere biler som er 20 år og eldre enn det også....som går og går uten disse "kjente feila".
Er det ikke bensinpumpa som "alltid ryker på rundt 200.000 km", så er det instrumentbordet som kutter ut...(også kjent feil), eller så er det som nå tenningslåsen (igjen kjent feil).
Hadde en 92-modell Volvo 850 før dette som gikk og gikk uten "kjente feil", så jeg angrer som en hund at jeg solgte den og ville prøve noe nytt.
Men nå går jeg tilbake til Volvo igjen. Aldri mer saab på meg hvertfall.
Er da nok av brukere på dette forumet (og andre forum) som støtt har trøbbel med sine Saab'er som er veldig mye nyere enn min.
Edit: Klarer ikke Saab'en 20 år, egner den seg hvertfall ikke som veteranbil.
Saab'en min har gått 205.000 med masse feil. Volvoen solgte jeg på 312.000 km....uten andre feil enn normal slitasje som bremseskiver, dempere osv.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 vil ikke dra starteren rundt nå og da
Hehe... Ng900 må da være den minst Saabske Saaben noensinne, og den dårligste Saaben som er laget om man ser bort fra et mislykket forsøk med en liten Lancia på 80-tallet. At noen skulle ønske å ta vare på den der som veteranbil kan jeg aldri tenke meg. Så når du først skulle prøve deg på merket så traff du virkelig ikke blink, dessverre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan