Oljeproblem, ventiltetninger
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 14
- Registrert: 20 des 2014, 02:10
- Medlemsnummer: N2933
- Navn: Kenneth Daaland
- Bil: 99' Saab 9-3
- Sted: Trondheim
Oljeproblem, ventiltetninger
Har en 99' saab 9-5 2.0t. Bruker mye olje med mye blå eksos ved oppstart. Det er ikke turboen. Noen som har hatt problemer med ventiltetningene i toppen? (Oppgradert veivhusventilasjon)
M99 Saab 9-3, b204
M99 Saab 9-5, b205 (solgt)
M99 Saab 9-5, b205 (solgt)
Re: Oljeproblem, ventiltetninger
Stempelringer som henger er vanlig.
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert 
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
-
- Innlegg: 14
- Registrert: 20 des 2014, 02:10
- Medlemsnummer: N2933
- Navn: Kenneth Daaland
- Bil: 99' Saab 9-3
- Sted: Trondheim
Re: Oljeproblem, ventiltetninger
Det er vel sikkert igjenkoksede stempelringer ja. Er det mulig å redde motoren da? Har fått tips om og spraye wd40 i tennplugghullene å la det stå i et par dager, samt ta en motorrens. Noen bedre forslag?
Hvordan er det og eventuelt bytte motor? Eller er det bedre og bytte stempelringer? Tenker litt på hva som vil være mest lønnsomt.

M99 Saab 9-3, b204
M99 Saab 9-5, b205 (solgt)
M99 Saab 9-5, b205 (solgt)
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Oljeproblem, ventiltetninger
Hvilke kjøremåter/-forhold og/eller ikke hyppig nok oljeskift medfører "hengende" stempelringer?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Oljeproblem, ventiltetninger
Småkjøring med alltid lav belastning. Problemer med veivhusventilasjon. For sjeldne oljeskift i forhold til bruksmønster. Ringer som i utgangspunktet er laget for liten friksjon og dermed har lite spenn.
Det er ikke noe problem å skifte ringer, men det er en del jobb. Kan gjøres med motoren i bilen, toppen og bunnpanna må av, stemplene trekkes opp. Sylinderløpene MÅ HONES for å få nye honingsspor før montering av stempel med nye ringer.
Det er ikke noe problem å skifte ringer, men det er en del jobb. Kan gjøres med motoren i bilen, toppen og bunnpanna må av, stemplene trekkes opp. Sylinderløpene MÅ HONES for å få nye honingsspor før montering av stempel med nye ringer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 14
- Registrert: 20 des 2014, 02:10
- Medlemsnummer: N2933
- Navn: Kenneth Daaland
- Bil: 99' Saab 9-3
- Sted: Trondheim
Re: Oljeproblem, ventiltetninger
Takk for svar!
Er skiftet til nytypen veivhusventilasjon samt oljeskift per 8000km, så synes det virker veldig rart. Kjøpte meg ny turbo, da jeg tenkte at det ikke kunne være noe annet enn den som var i ferd med å takke for seg, men turboen som står i er helt fin. Var jeg som kontaktet deg om trim forleden, Ingvar (gammel-bila til Simom Kongstoft dette...)
Men tenkte å ta en kompresjonstest, (gåene stempelringer vil vel vises på en slik test?) for så å ta en motorrens og spraye wd40 over stemplene før jeg gjør noe mer. Nå har jeg aldri tatt en kompresjonstest før, så hvilke verdier er vanlige på en frisk motor?

Men tenkte å ta en kompresjonstest, (gåene stempelringer vil vel vises på en slik test?) for så å ta en motorrens og spraye wd40 over stemplene før jeg gjør noe mer. Nå har jeg aldri tatt en kompresjonstest før, så hvilke verdier er vanlige på en frisk motor?
M99 Saab 9-3, b204
M99 Saab 9-5, b205 (solgt)
M99 Saab 9-5, b205 (solgt)
-
- Innlegg: 14
- Registrert: 20 des 2014, 02:10
- Medlemsnummer: N2933
- Navn: Kenneth Daaland
- Bil: 99' Saab 9-3
- Sted: Trondheim
Re: Oljeproblem, ventiltetninger
Ting tar tid men har fått tatt en kompresjonstest, ca 3 bar i minimumsverdi å 9 bar i "toppverdi". Vanskelig å se noen nøyaktig verdi, men kunne ikke se at det var noe avvik fra dette på en sylinder. I så fall maks en halv bar fra eller til. Så da er det vel ikke stempelringene???? Da har det vel skullet vært forskjellig kompresjon på vær sylinder? 

M99 Saab 9-3, b204
M99 Saab 9-5, b205 (solgt)
M99 Saab 9-5, b205 (solgt)