Ute å kjørte i kveld. Kicka ned og kjørte forbi en bil, på slutten av forbikjøringa gikk motoren dårligere. Tenkte ikke mer på det, men etter noen meter til så begynte det å ule/ bråke under panseret og turboen var ikke "med" lenger..... F...... i H.... Jeg kjørte ca 1,5 mil til og lyden ble værre. Når jeg tenker tilbake så har jeg nok såvidt hørt denne lyden før, men har aldri merka noe effektap før.
Har hatt min 9-5 i 2,5 mnd, 98-mod gått ca 95000. Hva fanden skjer ? Kikka i motorrommet. Lyden kommer fra rundt turboen eller i torboen, det hyler, høres litt metallisk ut, og den kommer kun ved belastning. Når jeg kjører bilen så får jeg ingen effekt fra turboen (har ingen trykkmåler). Det ryker ikke unormalt fra eksosen. Prøvde å sjekke etter lekkasjer, men såg ingen med det blotte øye.
Tør ikke bruke bilen lenger.
Noen som har tips ? Dette er ikke gøy.
Mvh Steinar
Turbotr?bbel !!
Moderator: Moderatorer
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Skruva loss "snoken" mellan turbo och luftfilterboxen.
Känn på turbo axeln om du har både radial spel och lateral(längsled)spel på turboaxeln, så är det nog tyvärr bara att byta turbo.
Det är vad jag tror, jag har rasat några turbos och det brukar låta som f**....
Mvh Anders
Känn på turbo axeln om du har både radial spel och lateral(längsled)spel på turboaxeln, så är det nog tyvärr bara att byta turbo.
Det är vad jag tror, jag har rasat några turbos och det brukar låta som f**....

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- frkristiansen
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N-116
- Navn: Frode Kristiansen
- Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
- Sted: 9360 bardufoss
- Kontakt:
Se etter sorte prikker i motor oljen, kan gi en indikasjon på at turboen har været for varm og at ojlen har kokset seg inne i turboen
, da kan den i verste fall ikke ha fått ordentlig smurning og kjøling, slik at ja jeg er redd det blir samme konklusjon som Anders kom med
, lykke til, PS du kan vel få en ny turbo for ca 6 smakkers løp å kjøp 

Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
-
Takk for tips !
Har heldigvis garanti i 1/2-mnd til !! Forhandleren jeg kjøpte den av vil dekke reperasjonen !
Kjører bilen på henger til Speedparts i morgen så blir det nok bra til slutt.
Blir smått forbanna når slikt skjer, er så j... moro å kjøre 86- Camry når en endelig er blitt bortskjemt i en Saab.
Ha en fortsatt god dag.
Steinar
Har heldigvis garanti i 1/2-mnd til !! Forhandleren jeg kjøpte den av vil dekke reperasjonen !
Kjører bilen på henger til Speedparts i morgen så blir det nok bra til slutt.
Blir smått forbanna når slikt skjer, er så j... moro å kjøre 86- Camry når en endelig er blitt bortskjemt i en Saab.
Ha en fortsatt god dag.
Steinar
- frkristiansen
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N-116
- Navn: Frode Kristiansen
- Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
- Sted: 9360 bardufoss
- Kontakt: