sliten Oljering? 9-5 2.0t

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Daaland
Medlemsnummer: N2933
Navn: Kenneth Daaland
Bil: 99' Saab 9-3
Sted: Trondheim

sliten Oljering? 9-5 2.0t

Legg inn av Daaland » 08 okt 2015, 22:00

Gjelder en 99mod 9-5 2.0t - med Garret gt17

For en mnd. siden byttet jeg turbo til en turbo som vistnok kun skal ha gått 32000km. For et par dager siden startet jeg opp til ekstremt mye eksos, veldig typisk turbohavari. Ladetrykksmåleren viste også bare 0,3bar i vakum etter oppstarten, og det tok litt tid før det ble 0,6bar. Har tatt en kompresjonstest noe som viste 14bar jevnt på hele motoren, så stempelringene er ok.

Har tatt av kobra og det ligger en "dam" av olje i kompressorhuset samt at "utgangen" på trykksia er blaut i olje. Om man setter pekefingeren på spindelen er det ikke noe problem å skyve spindelen opp å ned. Hva er normalt slakke og hva er unormalt mye?

Har en litt svart tennplugg på sylinder 3, den er dog helt tørr. I følge Din bil i Trondheim kan Oljeringen på stempelet være gåen, og at det er den som er skyldig. Kan en oljering være gåen uten at dette merkes på kompresjonen? (snakker om mengder olje som forsvant mens bilen sto å gikk noen min på tomgang.)
M99 Saab 9-3, b204
M99 Saab 9-5, b205 (solgt)

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: sliten Oljering? 9-5 2.0t

Legg inn av Dopus » 16 okt 2015, 13:53

Hvis du kan bevege på impeller akslingen (den som skovlene er festet til...så er det vel for mye..et godt hint er jo olje slik du beskriver...)

Dette var fra min orginal turbo da den hadde tatt kvelden

Hvis det forsvinner mengder av olje...er det turboras....det er i hvertfall min erfaring. Da min første turbo tok kvelden....holdt jeg nesten på å kjøre tom for olje på kun noen få km...og det røyk noe så inni he"#¤#¤te hver gang man rørte gassen.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Jan Erik
Navn: Jan Erik Johansen

Re: sliten Oljering? 9-5 2.0t

Legg inn av Jan Erik » 29 okt 2015, 20:56

Sjekket du oljetilførsel og retur da du byttet turbo? Er det problem med smøringen vil også neste aggregat havarere.

Når det gjelder slakk, skal du kunne bevege akselen noe (<1 mm radielt, men ingenting aksielt).

/JE

Svar