Varmeapparat problem 9-3 cab, help

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
ralissa
Innlegg: 2
Registrert: 12 nov 2009, 15:18

Varmeapparat problem 9-3 cab, help

Legg inn av ralissa » 25 nov 2009, 17:15

Har kjøpt en 98 modell sab 9-3 cab, får ikke regulert varmestrømmen fra defroster og ned til golvet. Har sjekket plast staget, trode det var det som hadde blitt ødelagt, men nei.
Det virker som om akslingen videre sitter bom fast, rikker seg ikke i det hele tatt.
Kjenner noen til hva som kan gjøres for å ordne dete? Hvordan kommer jeg til evt spjeld enklest mulig. Henger reguleringen og spjeldene fast i samme enhet som registeret så allt må skiftes?
Vet noen hvor jeg finner tegninger av varmapparat til denne saabben?
Help,,, vinteren kommer,,,,,, :shock:

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2026
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Varmeapparat problem 9-3 cab, help

Legg inn av Morten S. » 25 nov 2009, 17:27

Dette er en klassisk feil på disse bilene. Kan hende du klarer å få løsnet det, dersom du tar av dekslet inn mot midtkonsollen på høyre side (altså fra passasjersiden). Da kommer du til den delen av akslingen som "plastrøret" går inn i.
Jeg var plaget med det på en 1998 9-3 jeg hadde for noen år siden, og da fordelingshuset ble skiftet ble hele dashbordet tatt ut, for å komme til luftfordelingshuset.
"Alt" fra totakt til turbo

terje_lia
Innlegg: 24
Registrert: 02 jan 2007, 15:26
Sted: Kongsberg

Re: Varmeapparat problem 9-3 cab, help

Legg inn av terje_lia » 31 des 2015, 15:34

hei.
Har samme feil men har ikke fått løst den. (har en 9-3 1998 modell)
Aksel sitter ikke helt fast , men er veldig treg og tør ikke bruke den mye i fare for å ødlegge plastoverføringen. (har akkurat ødlagt en)
Hva er en gor strategi for å få smørt opp denne akslingen. HAr fått den noe bedre ved å smøre forfra ( når jeg byttet plast overføringen) , men ser ut til å trenge mer. Hvordan komme bedre til ??

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Varmeapparat problem 9-3 cab, help

Legg inn av saab9000aero » 31 des 2015, 17:11

Saab hadde en kampanje på dette problemet. Så kanskje noen med WIS klarer og ligge ut kampanje skrivet?

Har noen med at trommelen inne i varmeapparatet har seget litt ned og må løftes opp med noen skruer.

Har utført dette mange ganger tidligere.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Svar