Eu-ok...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Dag_N353
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 458
Registrert: 24 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N353
Navn: Dag Kjetil Hovland Hansen
Bil: 9-3
Sted: Årnes
Kontakt:

Legg inn av Dag_N353 » 24 jan 2005, 11:39

Etterkontroll kan du ta hvor som helst ja..

Og når det gjelder det med lys, så prata jeg med en som driver verksted her på Årnes forige gang jeg drev med det styret.

Han var forbannet på det med lys, for når han tok kontrollen og lysa var feil så justerte han dem han, og ga f i å skrive feil.

Dette er da feil metode ifølge kontrolørene som sjekker jobben som verkstedene gjør, for i følge ulykkestatestikken så er det så så mange prosent som kjører med feiljustert lys, som dermed er en grunn for hvordan en ulykke kan skje. =D> =D>

Derfor så skal x ant biler som han kontrolerer ha feil på lysene, slik at "regnskapet" dems går opp.

Ergo, bedre å bare notere feilen, sende bilen hjem og få justert lysene en annen dag for så å komme igjen.. :roll:
Don't think!
Feel. It is like a finger pointing away to the moon. ... Don't concentrate on the finger or you will miss all that heavenly glory.
Köp aldrig en folkvagn, kjör heller en barnvagn.
VW= Virtually Worthless
9.3 01

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 24 jan 2005, 13:40

Snakka akkurat med en som jeg kjenner som jobber med EU godkjenneinger til daglig. Han slo opp i boka si, og der står det INGEN ting om at sentrallåsen skal fungere.
MEN om døra ikke er mulig å åpne fra ENTEN innsiden eller utsiden skal det være en 2-er feil.
Så om verkstedet ikke går tilbake på det om døra på din bil ellers er ok, råder han deg til å ta kontakt med Biltilsynet!! Verkstedet har gått utover det de skal gjøre mente han.

Lykke til!
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Dag_N353
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 458
Registrert: 24 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N353
Navn: Dag Kjetil Hovland Hansen
Bil: 9-3
Sted: Årnes
Kontakt:

Legg inn av Dag_N353 » 24 jan 2005, 13:57

Bare en treffer på den rette personen der da.. Ikke alle som kan lover og regler der heller. TRO meg, jeg har prøvd..
Don't think!
Feel. It is like a finger pointing away to the moon. ... Don't concentrate on the finger or you will miss all that heavenly glory.
Köp aldrig en folkvagn, kjör heller en barnvagn.
VW= Virtually Worthless
9.3 01

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 25 jan 2005, 16:36

Angry_Saab skrev:Jeg skjønner ikke det at "fordi sentrallåsen ikke virker så får du ikke godkjent bilen". Hva med alle de bilene uten sentrallås? Kjører du ulovelig? Men kan selvfølgelig se nå at du ikke får godkjent bilen pga. det! Det er jo mye farligere å kjøre med ødelagt sentrallås enn det er å kjøre med rust i kanalene! :roll:
Eg trur dei har sikta til paragrafen om at påmontert utstyr skal virke.

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 25 jan 2005, 16:46

Hjelle, N6 skrev:Eg trur dei har sikta til paragrafen om at påmontert utstyr skal virke.
De lagde ikke bråk da jeg hadde 900en på EU, da virket ikke varmeapparatet(kaldt/varmt) og det ene 1000m foran, men de ba meg fjerne begge 1000. :oops: :roll: :?

Den paragrafen er :-x , hvis Ac ikke virker så er bilen farlig å kjøre i :roll:

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 26 jan 2005, 02:02

Aldri mer det verkstedet..mongiser de as..Har null peil på bil..Demonterte ene calipperen...og hva så jeg?jo..NULL belegg på klossene..var ikke noe igjen..og det fikk jeg godkjent..men sentrallåsen..æææ...det punktet er plagsomt..skal opp dit igjen imora og klage...


Vel..da er hjullager kjøpt,mansjetter,stabstagforinger,bremserør og foringer innkjøpt..nå blir det koseskruing på onsdag og torsdag...etterkontroll på fredag og skilter på mandag...håper jeg..
Noen gode tips for å bytte delene?
*Hjullager=begge foran
*Mansjetter=begge foran (samme fra 1985-1998??)
*Stabstagforinger=begge foran
*Bremserør=den som går på oversiden av bensintanken
*Foringer=nederste på stabstag bak
*Bremser=klosser (skiver) foran
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 04 feb 2005, 18:56

*Hjullager=begge foran
*Mansjetter=begge foran (samme fra 1985-1998??)
*Stabstagforinger=begge foran
*Bremserør=den som går på oversiden av bensintanken
*Foringer=nederste på stabstag bak
*Bremser=klosser (skiver) foran


Hjullagre byttet foran, mansjetter byttet, stabstagforinger foran byttet, bremseklosser foran byttet..

Har problemer med å få byttet foringer nederst på stabstaget (som sitter med støtdempern!) noen som vet hvor jeg kan få gjort dette billig som mulig?
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

Legg inn av Johnny » 05 feb 2005, 11:27

wicky skrev:
fikk 2er feil på låsemekanisme...sentrallåsen på bilen fungerer på alle dører og bagasje utenom bakdøra bak på passasjersiden..den er fortiden manuell..må dette fikses?er det virkelig en ting som man ikke kan få godkjent bilen på?
Jeg skjønner at det er frustrerende å få toer på noe så uviktig som sentrallås. Men slik jeg har forstått det så skal alt montert utstyr på bilen virke, og dessuten på lovlig vis, ellers så får du mangel på det. Kopler du sentrallåsen ut og sier til verkstedet at du har fjernet den, så tviler jeg på at de gidder å rive av dørplater for å se at det stemmer. Et tips er at det kan faktisk svare seg å vise bilen hos Biltilsynet, fremfor et vanlig verksted. Verkstedene er gjerne, som her, er mer pirkete fordi de er redd for å miste godkjenningen til å foreta EU-kontroll. Det var særdeles pirkete å gi en toer for dette, synes jeg!
Når det gjelder foringer, så er de stort sett noe dritt å bytte. De fleste er presset på plass. Jeg byttet samtlige på den forrige 9000 jeg hadde, og det var en møkkajobb. Trøsten var jo da at bilen ble tight og fin etterpå.
Delene ville jeg ha kjøpt hos Speedparts. Det var der jeg kjøpte foringene, som jeg betalte rett i overkant av 1000 kroner for, komplett til hele bilen. Dessuten så var de Saab original. Selv bedyrer de at de kun selger originaldeler, uten at jeg er enig i at det stemmer helt, etter egen erfaring. Men bra og billig er det likevel. :)

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 05 feb 2005, 17:24

Har nevnt det før her på forumet; men jeg fikk ikke EU-godkjent pga. gåen foring. Problemet var at jeg ikke hadde tid til noe verkstedopphold akkurat da. Tok istedet ny EU kontroll rett over gata (NAF), -> alt OK :razz: .
Tydeligvis er det nok litt ulik praksis ja...
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 04 mar 2005, 15:50

grattis..endelig fått skilter på saaben..hoho...kosta meg tilsammen 13000kr..menmen..shitt happenz..litt moro når pappa betaler alt 8)
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Svar