Gjorde service på 9-5en for et par uker siden og så at den store momentstagsforingen var helt gåen. Fikk byttet til ny PowerFlex nå, men det var en ting jeg stusset på og ville sjekke her på forumet. Alle steder jeg har sett, så står det at dette staget er ubelastet når motoren står. Vel, ikke hos meg. For å få tredd gjennom den bolten på den nye foringen var jeg nødt å bruke en ekstra jekk og løfte den delen av motoren 1-2cm. Jeg la merke til at hullet i den gamle utslitte foringen var ovalt, så det er mulig at det jeg har jekket tilsvarer "ovaliteten" i den gamle foringen. Skal det være slik, eller har jeg problem med et annet motorfeste? Har ikke sett noe åpenbart galt. Ellers gjorde dette virkelig susen. Ikke noe rykk når en går mellom P og D, og den girer merkbart penere. Ingen vibrasjoner heller.
Det andre spørsmålet mitt er helt merkelig. Da jeg byttet momentstaget, så så jeg at det hang en oljedråpe på oljepluggen. Jeg har tørket bort og sett at det kommer igjen. Siden jeg byttet multirem da jeg gjorde servicen, så gjorde jeg faktisk rent motoren ganske grundig da jeg først hadde så mye tilgjengelig for avfetting. Det er ikke olje på bunnpanna rundt pluggen. Så jeg må tenke at det lekker fra selve pluggen. Jeg monterte ny kobberpakning og dro til med en vanlig fastnøkkel. Jeg var borti dette på servicen for to år siden. Da måtte jeg ha 3-4 forsøk og byttet pakning et par ganger, før jeg fikk det tett. Hva er egentlig tiltrekkingsmoment for denne bolten? Jeg har respekt for bunnpanner i aluminium og vil ikke dra til for hardt heller. Har aldri vært borti dette problemet på noen andre biler, og skjønner fint lite hvordan dette av alle ting kan være et problem.
StenR
Momentstag og oljeplugg 06 9-5 2.0t aut
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Momentstag og oljeplugg 06 9-5 2.0t aut
Ubelastet og ubelastet, det er jo ikke akkurat belastning på staget selv om motoren ikke er sentrert om bolten til foringa, dette kommer an på hvordan den ligger i de andre festene. Ikke tenk mer på dette.
Moment på bunnplugg 25 Nm. Tett blir det, så lenge flaten som kobberskiva ligger an mot er ren og 100 % plan og glatt.
Moment på bunnplugg 25 Nm. Tett blir det, så lenge flaten som kobberskiva ligger an mot er ren og 100 % plan og glatt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Momentstag og oljeplugg 06 9-5 2.0t aut
Takk for svar! Skal løsne bolten og prøve å blåse rent før jeg strammer på nytt. Skal sjekke flatene på bunnpanna ved neste skift..
StenR
StenR