Ja,det var da atter en gang at jeg ikke finner ut hva som kan være problemet.
Begynte for et par dager siden at jeg opplever at når jeg trykker litt hardt på gassen,tar det et sekund før den reagerer.
Om jeg kjører i 60 og oppover opplever jeg den ikke særlig sen men om jeg kjører under 50,merkes det godt.
Særlig godt merkes det når jeg kjører svært sakte og trykker gassen inn såpass mye at den normalt burde sparke fra,at det i stedet tar et sekund før det skjer.
Merket det også da jeg sto i et veikryss,og skulle smette ut raskt...Det ble alt annet enn raskt når jeg trykket gassen godt ned og den ventet et sekund før reaksjonen kom..
Under kjøring er det for øvrig fin lyd i turbo også,om det skulle ha noe å si..
Hva kan være årsak og hva burde sjekkes først?
Sen reaksjon når jeg trykker på gassen
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Sen reaksjon når jeg trykker på gassen
Du har glemt å skrive hvilken bil og motor det gjelder.
Re: Sen reaksjon når jeg trykker på gassen
Beklager.redturbo skrev:Du har glemt å skrive hvilken bil og motor det gjelder.
Dette er en 9.5 stasjonsvogn. 05mod 2.0T.
Kjørte en tur i sted også, og merker det godt under sakte kjøring..
Tråkker jeg gassen godt (ikke i bånn) er det nesten som at den er i ferd med å kveles, eller dabber av, før den etter et sekund reagerer.
Re: Sen reaksjon når jeg trykker på gassen
Jeg tenkte å prøve meg først på å bytte bensinfilter,da det uansett trengs.
Har hørt noe om at man må ha spesialverktøy for dette på nyere biler.
Min er 06 mod,og er vel kanskje og regne som nyere..?
Siste oppdaterte info jeg fant fra dette forumet var at det ble nevnt noen tenger på biltema,men at det ikke er nok.
Hva trenger jeg i så fall,og hvor kan jeg få kjøpt det?
Har hørt noe om at man må ha spesialverktøy for dette på nyere biler.
Min er 06 mod,og er vel kanskje og regne som nyere..?
Siste oppdaterte info jeg fant fra dette forumet var at det ble nevnt noen tenger på biltema,men at det ikke er nok.
Hva trenger jeg i så fall,og hvor kan jeg få kjøpt det?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Sen reaksjon når jeg trykker på gassen
Bensinfilter må du gjerne bytte, det er aldri feil (har du BioPower sitter det kun filterstrømpa i tanken som tar småstein og grovskit). Det finnes eget verktøy for dette på Biltema. Selv har jeg en eklere variant med færre deler enn dette, men det er kun dette jeg finner her og nå: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000022853/
Uavhengig av filterbyttet ville jeg ha startet med å kontrollere falskluft og bytte tennplugger, VIKTIG med korrekt type plugger, BCPR6ES-11 ved original 150 hk, BCPR7ES-11 ved trim eller BioPower utgave, 7ere kan også fint brukes på en original 150 hk. Eneste grunn til at det sitter 6ere på disse originalt er marginalt bedre kaldstartsegenskaper.
Hovedproblemet ditt tror jeg du finner ut av ved å følge denne:
http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx
Har du en BioPower så kan du lese her i tillegg, for å få en forståelse av hvordan den fungerer og hvorfor småfeil kan gi store utslag:
viewtopic.php?f=29&t=45532
Uavhengig av filterbyttet ville jeg ha startet med å kontrollere falskluft og bytte tennplugger, VIKTIG med korrekt type plugger, BCPR6ES-11 ved original 150 hk, BCPR7ES-11 ved trim eller BioPower utgave, 7ere kan også fint brukes på en original 150 hk. Eneste grunn til at det sitter 6ere på disse originalt er marginalt bedre kaldstartsegenskaper.
Hovedproblemet ditt tror jeg du finner ut av ved å følge denne:
http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx
Har du en BioPower så kan du lese her i tillegg, for å få en forståelse av hvordan den fungerer og hvorfor småfeil kan gi store utslag:
viewtopic.php?f=29&t=45532
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Sen reaksjon når jeg trykker på gassen
TakkIngvar N629 skrev:Bensinfilter må du gjerne bytte, det er aldri feil (har du BioPower sitter det kun filterstrømpa i tanken som tar småstein og grovskit). Det finnes eget verktøy for dette på Biltema. Selv har jeg en eklere variant med færre deler enn dette, men det er kun dette jeg finner her og nå: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000022853/
Uavhengig av filterbyttet ville jeg ha startet med å kontrollere falskluft og bytte tennplugger, VIKTIG med korrekt type plugger, BCPR6ES-11 ved original 150 hk, BCPR7ES-11 ved trim eller BioPower utgave, 7ere kan også fint brukes på en original 150 hk. Eneste grunn til at det sitter 6ere på disse originalt er marginalt bedre kaldstartsegenskaper.
Hovedproblemet ditt tror jeg du finner ut av ved å følge denne:
http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx
Har du en BioPower så kan du lese her i tillegg, for å få en forståelse av hvordan den fungerer og hvorfor småfeil kan gi store utslag:
viewtopic.php?f=29&t=45532
Tennpluggene ble skiftet for 40.000 km siden,men de kan like gjerne tas nå.
Fant disse på biltema men om de er 6 eller 7 aner jeg ikke.Kan disse brukes?
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... 000026597/
Jeg får sjekke falskluft,eller få noen som har peiling på det til å sjekke.
Når jeg kjører i 50 km og opp,merker jeg ikke mye.
Men står jeg i et veikryss og skal raskt ut,er det så og si ingen reaksjon om jeg trykker gassen kjapt inn.
Mer etter et sekund kommer reaksjonen..
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Sen reaksjon når jeg trykker på gassen
Som Ingvar sier: NGK.Ingvar N629 skrev:Tennplugger, VIKTIG med korrekt type plugger, BCPR6ES-11 ved original 150 hk, BCPR7ES-11 ved trim eller BioPower utgave
Ikke kjøp NOE annet enn NGK, uansett hva de sier på Biltema eller Mekonomen. Det finnes INGEN erstatninger for de pluggene til din motor.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero