Hvilke MAF verdier er standard for en -99 9-5 Aero
Moderator: Moderatorer
Hvilke MAF verdier er standard for en -99 9-5 Aero
Med en OBDII live data påkoblet får jeg følgende lesninger ved fullt pådrag:
MAF ved fullt pådrag: 145-155 g/s
MAP: 205-210 mPa
Er dette noenlunde OK, eller er det noe som er way off?
Standard tune.
MAF ved fullt pådrag: 145-155 g/s
MAP: 205-210 mPa
Er dette noenlunde OK, eller er det noe som er way off?
Standard tune.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Hvilke MAF verdier er standard for en -99 9-5 Aero
Det kommer jo helt an på turtallet. Sjekk heller mg luft/forbrenning, denne har to verdier, etterspurt og målt.
Hvis det er luftmassemåleren eller mulig falskluftlekkasje du vil finne ut av, så se på avvik mellom målt og beregnet luftmasse, den bør være 0% ved jevn last, mens det vil alltid være litt avvik ved transient. Se også på multiplikativ fueladapsjon eller long term fuel trim, denne bør være maks +/-4%.
Når du leter etter falskluftlekkasje kan du bruke trykkluft, men husk da at du ikke får med deg bremsekraftforsterkeren pga enveisventilen. En ikke helt uvanlig feilkilde.
Hvis det er luftmassemåleren eller mulig falskluftlekkasje du vil finne ut av, så se på avvik mellom målt og beregnet luftmasse, den bør være 0% ved jevn last, mens det vil alltid være litt avvik ved transient. Se også på multiplikativ fueladapsjon eller long term fuel trim, denne bør være maks +/-4%.
Når du leter etter falskluftlekkasje kan du bruke trykkluft, men husk da at du ikke får med deg bremsekraftforsterkeren pga enveisventilen. En ikke helt uvanlig feilkilde.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Takk for tilbakemelding Ingvar
Det er nok litt for få parameter tilgjengelig i den håndholdte universal scanneren jeg har....har mulighet får å bruke tech2, men det er en "stasjonær" utgave..
-finnes det noen gode "hobby" diagnose verktøy på markedet, gjerne en type som program på en laptop og har mulighet for logging?
Jeg er på grensa til å gå fra vettet og fomler litt i mørket ettervert, for jeg føler jeg har vært igjennom alle seriøse og useriøse scenarioer hvorfor bilen trekker godt men lugger under middels last.
Det er nok litt for få parameter tilgjengelig i den håndholdte universal scanneren jeg har....har mulighet får å bruke tech2, men det er en "stasjonær" utgave..
-finnes det noen gode "hobby" diagnose verktøy på markedet, gjerne en type som program på en laptop og har mulighet for logging?
Jeg er på grensa til å gå fra vettet og fomler litt i mørket ettervert, for jeg føler jeg har vært igjennom alle seriøse og useriøse scenarioer hvorfor bilen trekker godt men lugger under middels last.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Tech2 er utvilsomt det som fungerer best til dette, men om du får lagt inn open SID i styreboksen så får du det meste opp i kjørecomputeren.
Resat ECU og har følgt med på Long Term fuel trim over 6-7mil nå: den har krøpet oppover og ligger nå på 7.0%
Dvs at den legger til 7.0% fuel over hele linja regner jeg med?? -er det et symptom på at MAF registrer for lite målt luft og at den "henter"(falskluft) luft utenom, og ECU korrigerer med en jevn ekstra tilførsel av ekstra fuel?
Dvs at den legger til 7.0% fuel over hele linja regner jeg med?? -er det et symptom på at MAF registrer for lite målt luft og at den "henter"(falskluft) luft utenom, og ECU korrigerer med en jevn ekstra tilførsel av ekstra fuel?
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Hvis du har tilgang til trykkluft ville jeg kosta på meg en 200lapp i utstyr fra biltema for å trykktesta innsugssystemet.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
7% er for mye. På en vanlig 2,0t ville du nok ikke merket det, men Aeroen har såpass til futt at slike avvik merkes fort. Jeg bruker å si at avviket bør være innenfor +/-4%.
Ved positiv adapsjonsverdi legges det på 7% fuel ja. Det gjøres både i closed og open loop-områdene, men adapsjonen er kun basert på closed loop-området dvs relativt lav last. På høyere last kan avviket være mye større (eller fraværende, dersom det lekker i bremsekraftforsterkeren hvor ventilen stenger ved overtrykk).
Fueladapsjonen baserer seg på målt luft inn og beregnet fuel injisert med lambdakorreksjonen som kontrollverdi. Dersom lambdasonden er i orden, det ikke lekker eksos ved manifold eller turbo og innsugssystemet er tett, så bytt luftmassemåler. Disse koster ikke all verden.
Ved positiv adapsjonsverdi legges det på 7% fuel ja. Det gjøres både i closed og open loop-områdene, men adapsjonen er kun basert på closed loop-området dvs relativt lav last. På høyere last kan avviket være mye større (eller fraværende, dersom det lekker i bremsekraftforsterkeren hvor ventilen stenger ved overtrykk).
Fueladapsjonen baserer seg på målt luft inn og beregnet fuel injisert med lambdakorreksjonen som kontrollverdi. Dersom lambdasonden er i orden, det ikke lekker eksos ved manifold eller turbo og innsugssystemet er tett, så bytt luftmassemåler. Disse koster ikke all verden.
Ville du da ha trykktestet ifra kobra innover, eller bare ifra kobra til turbo outlet, iom at det ser ut som om den trekker inn umålt luft?Kristian N2215 skrev:Hvis du har tilgang til trykkluft ville jeg kosta på meg en 200lapp i utstyr fra biltema for å trykktesta innsugssystemet.
-tenker at hvis den angivelig går "lean" og må tilføre bensin, så ligger vel mest sannsynlig lekkasjen i den delen det er undertrykk, altså før turbo?
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Test hele systemet. Vanskelig å isolere og kun teste cobraen.
Husk at du har ikke overtrykk etter turbo 100% av tiden heller.
Husk at du har ikke overtrykk etter turbo 100% av tiden heller.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
Skal prøve en "known to be good" MAF og O2 sensor for å utelukke komponentfeil. Har bestillt bensinpumpe i tilfellet denne gir litt lite og ECU'en må korrigere for potensielt lavt trykk og redusert flow?Ingvar N629 skrev:7% er for mye. På en vanlig 2,0t ville du nok ikke merket det, men Aeroen har såpass til futt at slike avvik merkes fort. Jeg bruker å si at avviket bør være innenfor +/-4%.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Du kan ikke vite om en luftmassemåler er bra eller ikke med mindre du har en Tech2 og kan å bruke den, det er mange som har brent seg på å teste med brukte målere de mener å vite er bra. Ny koster under tusenlappen hos Saab.S12Jens skrev: Skal prøve en "known to be good" MAF
En lambdasensor vil ikke drifte all verden i løpet av sin levetid, så feilkilden der er hovedsakelig målefeil som følge av omgivelsesluft som dras inn fra et lekkasjepunkt mellom eksospulsene.
Du kan måle bensintrykket på railen dersom du er usikker på pumpa, men da ville jeg først ha mistenkt bensinfilteret, ikke pumpa. Det skal ikke så mye til å holde tilstrekkelig trykk innenfor closed loop-området. Bytter du pumpe så bytt filteret samtidig.
Ok,
Bensin filteret byttet jeg iforrige uke(ingen forsjell før og etter)
Skal skifte lamda sensor for "good measures"
Skal bestille ny MAF for å eliminere den en gang for alle
Trykktestestet hele systemet på mandag, men skal ta en ny runde for å dobbelsjekke/isolere en og en komponent
Bensin filteret byttet jeg iforrige uke(ingen forsjell før og etter)
Skal skifte lamda sensor for "good measures"
Skal bestille ny MAF for å eliminere den en gang for alle
Trykktestestet hele systemet på mandag, men skal ta en ny runde for å dobbelsjekke/isolere en og en komponent
Hva med om bensin pumpa leverer greit innenfor Closed Loop, men strever noe mere i Open Loop? Det er kun i Open Loop symptomene melder seg iform av lugging/vegringIngvar N629 skrev:S12Jens skrev:
Du kan måle bensintrykket på railen dersom du er usikker på pumpa, men da ville jeg først ha mistenkt bensinfilteret, ikke pumpa. Det skal ikke så mye til å holde tilstrekkelig trykk innenfor closed loop-området. .
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Det kan godt være, men du har fortsatt 7% fueladapsjon. Mål trykket, så vet du om det henger med. Men når du skriver at den går normalt med LMM frakoblet, så hadde jeg begynt å lete et annet sted.
Har du sjekket bremsekraftforsterkeren?
Skal dobbel sjekke BKF i ettermiddag.Ingvar N629 skrev:Det kan godt være, men du har fortsatt 7% fueladapsjon. Mål trykket, så vet du om det henger med. Men når du skriver at den går normalt med LMM frakoblet, så hadde jeg begynt å lete et annet sted.
BensinTrykket får jeg ta til helga tenker jeg