el motor på kalesje, 900 cabrio - 96

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Luckystrike

el motor på kalesje, 900 cabrio - 96

Legg inn av Luckystrike » 28 nov 2016, 18:17

Hei på denne fantastiske siden.
Jeg prøver å komme til bunns i hvordan fikse en kalesje på en NG900 - 96, mod. Har lest på diverse sider noe om det problemet jeg sliter med at det etter all sannsynlighet er låsemotoren til den såkalte 5th bow som skaper trøbbelet. Det er slik at bakre del av kalesjen vipper ikke opp, der vinduet er. Deksel over "kalesjegarasje" sitter jo under dette, og det er i dette dekselet denne motoren sitter som låser bakre del av kalesja fast. Å skifte denne motoren er ikke et problem så lenge må kan frigjøre låsen og få opp dekselet. Men alt er fast. Prøvde å ta av stikkeren til motoren som er i bagasjerommet på venstre side og sette strøm inn på stikker 8 og jord stikker 9. Men kun en gnist. Med andre ord tenker jeg motoren er brent/kortlsuttet. Går det an å demontere motoren uten å ødelegge noe ? Kommer man i det hele tatt til så lenge taket er opp og en ikke kan gjøre noe med det ? Dette er modellen uten hydraulikk. Takknemlig om noen kan hjelpe her på forumet.

Luckystrike

Oppdatering el motor på kalesje, 900 cabrio - 96

Legg inn av Luckystrike » 30 nov 2016, 18:11

Jeg har funnet løsningen. Gjennom de to små slissehullene i trekket til "kalesjegarasja" klarte jeg å løsne de to skruene som holder dekselet over motoren. Da får en hendene inn under dekselet og klarer å løsne staga fra motoren. Samme type klips som holder staga i dørmekansimene, Løsnet staga og skubbet de utover, og dermed var kalesjen løsnet. Tydeligvis et problem fordi noen plastklips var defekt og gjort at motoren hadde kilt seg. Tror dette må være en svakhet.

Svar