Saab 9000 -86 mod turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
-andy-
Innlegg: 9
Registrert: 14 mar 2005, 01:00

Saab 9000 -86 mod turbo

Legg inn av -andy- » 14 mar 2005, 18:37

Hei,

Skal kjøpe min første bil nå, og som saab entusiast blir det selvfølgelig en SAAB TURBO. Har begrenset med kaptial og har nå muligheten til å kjøpe en 86 modell 9000 turbo som har gått 380000kkm. Dette virker fryktelig langt for meg, men bilen er fin og ser fin ut. Den er også EU godkjent fram til November 2006.

Har noen spørsmål til dere garva SAAB folk der ute som jeg håper noen kan ta seg tid til å svare på!

Er dette et dumt kjøp? Hvor lenge kan en slik bil gå? Må jeg regne med mange utrivelige utgfifter på den? Bilen har ikke mye rust som jeg kan se, er det noen spesielle steder jeg bør sjekke? Bilen har elektriske vinduer og speil og klima..

Er supertakknemlig får alle svar!!

8)

-Andreas

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 14 mar 2005, 18:51

Det var da fryktelig hissig langt den hadde gått :shock: .
Hvor mye må du gi for den :) ?
:wink:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
-andy-
Innlegg: 9
Registrert: 14 mar 2005, 01:00

Legg inn av -andy- » 14 mar 2005, 19:06

Betaler 9000, er det i meste laget?

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

daf

Legg inn av Petter 900 T » 14 mar 2005, 19:15

Det er sikkert byttet mye deler på den, bla turbo.

på en så gammel bil teller vel egentlig intrykket mest, hvis bilen ble Eu i fjor høst, kan den ikke være pill råtten...

er bilen i grei stand er det vel bare å trå til?

Når du trenger deler til bilen er det mange her på forumet som kan hjelpe deg med det...

Men ikke skyld på meg, det er du som bestemmer :roll:

(Er prisen ink. årsavgift?)

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
-andy-
Innlegg: 9
Registrert: 14 mar 2005, 01:00

Legg inn av -andy- » 14 mar 2005, 19:26

Høres fornuftig ut det.. Satt å så på Biler Selges forumet nå, er det ikke du som annonserer en 9000 turbo der? Den hadde jo bare gått halvparten.. Fortsatt til salgs den eller?

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

sd

Legg inn av Petter 900 T » 14 mar 2005, 19:31

Den er ikke solgt nei, men krever litt jobb.

Bilen er litt rusten, tar bilder i morgen.

Kan brukes som den er, men rusten bør tas før det blir for mye.....

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
-andy-
Innlegg: 9
Registrert: 14 mar 2005, 01:00

Legg inn av -andy- » 14 mar 2005, 19:55

Ok, da blir det kanskje fort litt dyrere hvis man ikke kan ta rusten selv eller ABS pumpa selv? Uansett, takker for nyttig input angående kjøp.. Den kan jo fort rulle en 50 til 100kkm til, sant?

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 14 mar 2005, 20:02

-andy- skrev:Ok, da blir det kanskje fort litt dyrere hvis man ikke kan ta rusten selv eller ABS pumpa selv? Uansett, takker for nyttig input angående kjøp.. Den kan jo fort rulle en 50 til 100kkm til, sant?
Den kan nok rulle mye lengre hvis den er bra holdt, vil tro at en bil som har gått så langt i utgangspunktet er velholdt siden den ikke har knela allerede:) Uansett så er kanskje ting som foringer litt dårlige, dette er ikke dyrt å skifte hvis du kan gjøre det selv, men krever litt arbeid. Så lenge bilen ikke er rusten, og den går greit ser jeg ingen problemer med å kjøpe en bil som har gått såpass langt, men noen utgifter vil det sikkert uansett bli, så du må sikkert mekke litt selv:) Man kan tross alt ikke få alt her i verden heller;)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
-andy-
Innlegg: 9
Registrert: 14 mar 2005, 01:00

Legg inn av -andy- » 14 mar 2005, 20:22

Vise ord, vise ord.. Har null erfaring med mekking, men man kan vel lære seg mye bare man prøver!

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 14 mar 2005, 20:38

-andy- skrev:Vise ord, vise ord.. Har null erfaring med mekking, men man kan vel lære seg mye bare man prøver!
hei.

da vil jeg bare andbefale en NAF-test av bilen jeg..... de folka der kan det de driver med og gir deg en bra helhetsvurdering av bilen.

Brukeravatar
-andy-
Innlegg: 9
Registrert: 14 mar 2005, 01:00

Legg inn av -andy- » 14 mar 2005, 21:01

Har tenkt litt på en NAF test ja. Noen som vet hvor mye det koster? Kjipt å svi av flere tusen på en test når bilen bare koster 9 tusen.. En annen ting, er det noen som vet hvor mye det blir i omregistreingsavgift på en slik bil?

Er også litt usikker på hvor mange hk bilen har. Bak står det bare 9000 turbo, men det er også et merke til høyre for nr skiltet hvor det står 16 valve elns.

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 14 mar 2005, 21:08

175 hk!
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 14 mar 2005, 21:09

Mener å huske at NAF test koster ca 1000lappen :) .
Og det er vel 175 hk skulle jeg tro :D :wink:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 14 mar 2005, 21:11

-andy- skrev:Har tenkt litt på en NAF test ja. Noen som vet hvor mye det koster? Kjipt å svi av flere tusen på en test når bilen bare koster 9 tusen.. En annen ting, er det noen som vet hvor mye det blir i omregistreingsavgift på en slik bil?

Er også litt usikker på hvor mange hk bilen har. Bak står det bare 9000 turbo, men det er også et merke til høyre for nr skiltet hvor det står 16 valve elns.
hei igjen...

tror en naf test koster fra 1600kr ifølge http://naf.no/eway/default0.asp?trg=Mai ... 2::4,984:1

dette var for ikke-medlemmer

men det kan fort bety mange penger spart.....

en 9000turbo har 175hk orginalt.... (men kan fort skremmes opp mot 210-220hk noe jeg ikke ville ha andbefalt hvis motoren har gått så langt....)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 14 mar 2005, 21:17

Omregistrering av bilen er minste sats, rundt 1400, skal sjekke i morgen når jeg komme rpå jobb.. Vil tro det er 175 hk.. En sjekk av bilen kan de sikkert gi på et saabverksted også.. Det du må si er at du kan mekke litt selv slik at de bare ikke vil tjene penger på deg.. Ellers tror jeg du trygt kan gå for bilen og at den holder en god stund ennå... Vet om en her på forumet, hans er gått 350000.. Tror du får en god bil jeg...
Styrer med DAB og AUX

Svar