SAAB 9-3tid, 09 mod, feil i høytrykspumpe??

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
DALE
Innlegg: 2
Registrert: 23 mar 2017, 10:44
Navn: JAN-ERIK DALE

SAAB 9-3tid, 09 mod, feil i høytrykspumpe??

Legg inn av DALE » 23 mar 2017, 10:49

hva kan årsaken være at bilen går i nødmodus, her er et svar fra verksted;

- Teste og skifte "fuel metering valve" (løs ventil fra BOSCH).
- SAAB har ikke delenummer på denne reservedelen som en løs enhet. Delenummeret er funnet i BOSCH katalog tilmnyttet høyttrykkspumpe som er montert på J19DT motor (som sitter i denne bilen). Bilder av ventilen ser helt identisk ut, men tør ikke garantere at den er korrekt. Dette ser vi når vi tar av den gamle ventilen.
- Slette feilkoder og teste verdier

(Vi kan ikke garantere at dette løser problemet, men det er svært sannsynlig ut i fra tidligere tester utført).

Tiltakstime med følgende resultat (23.03.2017):
- Kontrollert elektriske tilkoblinger for injectorer - OK.
- Kontrollert fuel metering valve (sitter på høyttrykkspumpe) **
** Ventilen ser "OK" ut, men tetningen er ganske slitt (blitt mindre). Basert på dette (ettersom tetning ikke er en løs del) har vi montert på ny fuel metering valve (beholdt den gamle i tilfelle ikke vellykket resultat - om bileier ønsker å sette på igjen den gamle (ikke anbefalt).
- Testet injectorer: Det er påvist lekkasje fra injector nummer 1 (verdier er ikke innenfor bilens forhåndsprogrammerte aksepterte verider).
- Bilen er testet (etter kontroll som nevnt over) - eneste som er skiftet ut er fuel metering valve av den årsak som er nevnt over.
Resultat: Utskiftning av fuel metering valve har gjort en forskjell. Verdier i drivstofftrykk er endret (årsak til at bilen har gått i nødmodus er tap av drivstofftrykk). Det er bedre nå, MEN, bilen går fortsatt i nødmodus om man trykker gassen fort i bunn (ved "smooth kjøring" og gasspedalbruk går bilen ikke i nødmodus under tester - men, kan så klart ende med å gjøre det over tid).
- Injector nummer 1 har lekkasje (mister drivstofftrykk ut i fra denne). Skyter inn litt for mye drivstoff til tiden, og returverdier (drivstoff) er utenfor akseptert område.

Dessverre blir følgende konklusjonen:

1. Skifte injector nummer 1 og foreta nye tester ***

*** OM dette da ikke løser problemet ene og alene, er høyttrykkspumpen i seg selv defekt (denne mister trykk ser vi, men det er svært sannsynlig at dette er som følge av lekkasje i drivstoffsystem/injector (nummer 1). Om injector lekkasje utbedring ikke løser problemet alene, er det dessverre behov for ny høyttrykkspumpe også."

Denne viser regnestykket OM vi eventuelt skifter injector nummer 1 også, og deretter foretar nye tester. Som nevnt, det KAN være at høyttrykkspumpen i seg selv også har problemer med å bygge/holde trykk, ergo er det en mulighet for at denne også må skiftes ut (det er dog lite trolig). Uansett vil steg 1 være å skifte ut injectoren som lekker...

DALE
Innlegg: 2
Registrert: 23 mar 2017, 10:44
Navn: JAN-ERIK DALE

Re: SAAB 9-3tid, 09 mod, feil i høytrykspumpe??

Legg inn av DALE » 24 mar 2017, 10:34

høres dette logisk ut?

Svar