Legg inn
av Ingvar N629 » 27 des 2018, 10:11
Bytter du kammer må du endre software for å få glede av det. Å kun bytte kammer gjør mer skade enn nytte. Med et standard steg 2-program er det også totalt unødvendig.
234i-kammer er fine for større turboer, mer overlapp, lengre åpningstider og mer løft, samtidig som de har greie egenskaper på lavere turtall. På lave turtall er likevel 205/235-kammer bedre.
Kammer fra 204 turbo, 234 turbo, 204i og 206i er like.
202 ble levert med flere forskjellige kammer, de har høye løft og gir gode egenskaper på høyere turtall men du mister en del i bunn.
Ønsket om effektuttak på topp balansert mot turboens egenskaper og ønsket om moment på lavere turtall styrer valget av kammer, og det blir alltid et kompromiss.
Felles for alle er at software må stemme med valgt kamaksel, stort sett vil dette bety full mapping av motoren, noe som koster. Man skal derfor ha en klar tanke om hva man vil oppnå før man velger totalt motoroppsett. Har man ikke kompetansen selv, kan man spørre den som til slutt skal mappe motoren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan