08 9-3 problemer med ladetrykk?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
TurboTuck
Innlegg: 11
Registrert: 24 jul 2016, 11:15
Medlemsnummer: N2955
Navn: Andrew
Bil: NG9-3 SC 2.0t
Sted: Trondheim

08 9-3 problemer med ladetrykk?

Legg inn av TurboTuck » 14 apr 2019, 17:57

Hei folkens.
Har en irriterende feil som nå over de 3 årene jeg har eid bilen har blitt verre.
Kort og enkelt: Ved gasspådrag, særlig ved belastning i 4. og 5. gir, så er det noe som slipper turbotrykket, jo hardere pådrag jo verre. Bilen kan riste og effekten i motor er sterkt redusert. Ved forsiktig pådrag kan man få til en forbikjøring etter litt "risting" men da er effekten fortsatt noe redusert.
I følge data via OBD2 oppnår jeg 1.0 bar ladetrykk men usikker på om den oppdaterer kjapt nok til å få med seg fallene.

Første jeg tenkte var resirkuleringsventil/avlastningsventil, men usikker på hvor denne er på B207 motorene? Er den integrert i turbo?

B207 1.8t BioPower med Hirsch, 195HK

Er ingen feilmelding på dashbordet, og dette merkes ikke ved bykjøring.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12537
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 08 9-3 problemer med ladetrykk?

Legg inn av Ingvar N629 » 14 apr 2019, 19:44

Avlastningsventil er integrert i turbo, men det er ikke noe som rister dersom denne slipper ut trykk. Slik du beskriver problemet, tipper jeg du har en coil eller flere som må byttes.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TurboTuck
Innlegg: 11
Registrert: 24 jul 2016, 11:15
Medlemsnummer: N2955
Navn: Andrew
Bil: NG9-3 SC 2.0t
Sted: Trondheim

Re: 08 9-3 problemer med ladetrykk?

Legg inn av TurboTuck » 15 apr 2019, 09:21

Hei, Ingvar. Takk for svar.
Har tenkt at det er rart med risting mtp turbotrykket ja, men coilene hadde ikke jeg tenkt på. Er det noe måling som kan gjøres eller må man bare skifte for å teste?
Går kanskje å måle noe misfire via OBD2?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12537
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 08 9-3 problemer med ladetrykk?

Legg inn av Ingvar N629 » 16 apr 2019, 11:35

Du kan lese av misfire pr sylinder, men ikke alt vises da det er lastbetinget om det registreres eller ikke.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar