Manifold Absolute Pressure

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
slermo N1601
Innlegg: 26
Registrert: 10 des 2005, 20:26
Medlemsnummer: 1601
Bil: 2006 9-5 2.0t stv

Manifold Absolute Pressure

Legg inn av slermo N1601 » 06 jul 2020, 16:48

Gjelder en 9-5 2006 2.0t.
Feilsøker fortsatt på noen problemer med lav ytelse når det er varmt (25C+) ute.
Har byttet noen sensorer, vakumslanger, resirkventil, LMM.

Satt og kikket litt i Tech2 og ser at verdien Manifold Absolute Pressure er veldig lav i forhold til Atmosphere Absolute Pressure og Charge Air Absolute Pressure. Skal ikke disse gi ganske like verdier? Eller ser dette ut til å være normale verdier? Se vedlagt bilde.
Har ikke byttet akkurat denne sensoren, hvis det er den som sitter på manifolden. Så tanken min er at det kanskje er feil på sensor.
Har ingen feilmeldinger i Tech2. Ingen trim.

Bilde

På forhånd takk for svar og gode forslag.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Manifold Absolute Pressure

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 jul 2020, 18:34

Om det er med kun tenninga på ser det normalt ut.
Men korleis opplevast feilen då? At bilen går dårlegare ved varm utetemp generelt? Eller ved hard belastning?
Korleis ser det ut med antall tenningsbank og evt feiltenningar?
Kva pluggar brukar du?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Manifold Absolute Pressure

Legg inn av Ingvar N629 » 06 jul 2020, 18:47

Hvis bildet er tatt med motor på tomgang, ser det helt normalt ut! Den sensoren måler trykket etter spjeld. Atmosfæretrykket måles ikke på motoren og charge air måles på trykkrøret. Når du gir gass med god belastning skal du se at du får ganske like verdier på map og charge air.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
slermo N1601
Innlegg: 26
Registrert: 10 des 2005, 20:26
Medlemsnummer: 1601
Bil: 2006 9-5 2.0t stv

Re: Manifold Absolute Pressure

Legg inn av slermo N1601 » 06 jul 2020, 19:38

Takker!
Da er nok det normalt. Gjorde nye målinger nå. Verdiene er like med tenning på. Ca 100kpa. På tomgang ca 47kpa på manifold og øker når jeg gir litt turtall.
Tenningsbank ligger på ca 300 pr sylinder. Usikker på over hvor lang periode.

Synes motor trekker mye dårligere når det er varmt ute. Det er generelt under normal kjøring. Lite moment og må ha ekstra med turtall. Den var været før jeg byttet delene som nevnt over. Tror nye vakumslanger og sensor på rør/slange fra IC hadde størst effekt. Kan jo tenkes at det er mer lekkasje noe sted. Feks enveisventiler, oljefelle? Husker koblingen på slangen som går inn på toppen av toppdekket og ned bak motor ble røyk. Da trakk den veldig dårlig.

Har riktige plugger. Ikke mye missfire å lese av heller (0-7).

Takk for gode tilbakemeldinger :)
N1601
2006 9-5 Estate 2.0t aut.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Manifold Absolute Pressure

Legg inn av Ingvar N629 » 06 jul 2020, 20:11

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
slermo N1601
Innlegg: 26
Registrert: 10 des 2005, 20:26
Medlemsnummer: 1601
Bil: 2006 9-5 2.0t stv

Re: Manifold Absolute Pressure

Legg inn av slermo N1601 » 06 jul 2020, 21:29

Har vært inne og kikket på tipsene på mgmotor. De er jo bare knallbra.
Glemte å skrive at jeg også har byttet magnetventil. Neste steg blir nok å bytte enveisventil. Har noen i aluminium liggende.
Leste også et sted at det kunne være vakumlekkasje i bremsekraftforsterkeren er som kunne forårsake dårlig motorkraft og høyt bensinforbruk. Synes det høres litt rart ut.
Men det er jo komplekse saker så det er vel bare de beste som skjønner alt 😃
N1601
2006 9-5 Estate 2.0t aut.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Manifold Absolute Pressure

Legg inn av Ingvar N629 » 06 jul 2020, 21:36

Ja kan værelekkasje i bremsekraftforsterker, men det hører du. Og veldig unødvendig å bytte den bare for å teste, dette er lett å sjekke. Holder den vakuumet en stund etter at du har stoppet motoren, så er den Ok.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
slermo N1601
Innlegg: 26
Registrert: 10 des 2005, 20:26
Medlemsnummer: 1601
Bil: 2006 9-5 2.0t stv

Re: Manifold Absolute Pressure

Legg inn av slermo N1601 » 07 jul 2020, 19:24

Ja bremsekraftforsterkeren er nok ok.
Enveis ventilene er nok greit å bytte uansett, så ser vi om det løser noe.
Stemmer det at det er 10mm på veivhus ventilasjon og 8mm på EVAP?
Har bare 10mm liggende, så da må jeg i så fall kjøpe en 8mm.
N1601
2006 9-5 Estate 2.0t aut.

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Manifold Absolute Pressure

Legg inn av arvmadla N2945 » 07 jul 2020, 21:22

Tror det er 8mm på begge.

Brukeravatar
slermo N1601
Innlegg: 26
Registrert: 10 des 2005, 20:26
Medlemsnummer: 1601
Bil: 2006 9-5 2.0t stv

Re: Manifold Absolute Pressure

Legg inn av slermo N1601 » 23 aug 2020, 09:44

En liten oppdatering i saken for de som er interessert.

Problemet var dårlig ytelse, og spesielt merkbart når det var varmt ute.
Har byttet byttet en del ting som: vakumslanger , resirkventil, kobling på slange mellom cobra og oljefelle, magnetventil, LMM, trykksensorer manifold og trykkrør, Enveisveniler på EVAP og veivhusventilasjon,

Nå trekker motor veldig mye bedre på lavt turtall. Det som har gjort merkbare forbedringer er nye vakumslanger, hurtigkoblingen på slange til cobra og enveisventil på EVAP.

Men fortsatt er det alt for lite trøkk ved akselerasjon. Mulig turbo er neste steg å sjekke. Har ikke hørt noe ulyd eller sett røyk ved oppstart/akselerasjon. Bilen har vel gått nesten 180k km nå. Husker jeg byttet turbo lenge før det på forrige 9-5 jeg hadde.
N1601
2006 9-5 Estate 2.0t aut.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Manifold Absolute Pressure

Legg inn av Ingvar N629 » 23 aug 2020, 12:09

Det høres vel egentlig mer ut som om du skulle ha vært hos noen som har skikkelig peiling på disse motorene og styresystemene... må da bli dyrt å bytte alt mulig bare for å teste.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar